Pengaruh Motode Bermain Terhadap Motivasi Siswa Pada Materi Servis Atas Pembelajaran Bola Voli Sekolah Menegah Pertama
DOI:
https://doi.org/10.26740/jossae.v6n1.p28-34Keywords:
floating service, motivation, playing methodsAbstract
This study aims to examine the effect of playing methods on students' motivation on service material in junior high school volleyball learning. This study used an experimental method with the design of One Group Pretest Posttest Design. The population used was all students of class VIII totaling six classes of 215 students, taken using cluster random sampling technique into one class of 36 students. The data collection technique that is used in this research was a questionnaire through validity and reliability tests. The data analysis technique used the z test, through the prerequisite normality test with pretest and posttest data with the Sig. 0.253 and 0.261> 0.05, these results indicate that the data is normally distributed. The z test results show the value of Sig. 2 tailed 0,000. Therefore 0.000 <0.05, it can be concluded that there is an effect of the playing method on student motivation in service material for junior high school volleyball learning.
References
Andi. (2017). Ragam Model Penelitian dan Pengolahannya Dengan SPSS. Semarang: Wahana Komputer.
Astuti, Y. (2017). Pengaruh Metode Drill dan Metode Bermain Terhadap Keterampilan Bermain Bola Voli Mini. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v4i1.1276
Efendi, R. (2017). Sosiologi Olahraga. Karawang: Ristek Dikti.
Fajri, M. (2018). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Prestasi Belajar Peserta Didik Pada MAta Pelajaran Penjaskes Kelas X di SMA Sekolah Rakyat Babelan - Bekasi. GENTA MULIA, IX(2), 93106.
Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan Antara Motivasi Belajar dengan Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN PORIS GAGA 05 Kota Tangerang. Jurnal JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar).
https://doi.org/10.26555/jpsd.v4i1.a9594
Gustiawati, R. (2015). Evaluasi pembelajaran pendidikan jasmani (Winarni, Ed.). Bandung: Multi Kreasindo.
Hambali, S. (2016). Pembelajaran Passing Bawah Menggunakan Metode
Bermain pada Permainan Bola Voli. Jurnal Pendidikan Olahraga, 5(1), 5870.
Hambali, S., & Sutiwo. (2019). Pengaruh metode bermain terhadap hasil belajar passing bawah bola voli di sekolah dasar. Perspektif Ilmu
Pendidikan, 33(1), 2732. https://doi.org/http://doi.org/PIP.331.3
Hanggara, D. (2018). Implementasi Ekstrakurikuler Bola Voli DI SMA N 1, 2 dan 3 Bengkulu Tengah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani,2 (1) 2018., 2(1), 1622.
Idaman, N., & Hartati, S. C. Y. (2015). Penerapan metode bermain terhadap minat siswa dalam pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan. 03, 462472.
Ismaya, B. (2015). Pengelolaan pendidikan (N. F. Atif, Ed.). Bandung: PT. Refika aditama.
Junaidi, S. (2019). Metode Latihan Bermain Untuk Meningkatkan Power Otot Tungkai Atlet Bolavoli pada Tim Pervik Kediri Tahun 2018. 2(1).
Kasriadi, E., & Irawan, R. (2019). Modifikasi bentuk bermain berpengaruh terhadap servis atas bola volo. Jurnal Patriot, 1(3), 10531063.
LaI, R. A., & Haluti, A. (2018). Pelatihan Teknik Dasar Permainan Bola Voli. MONSUANI TANO¯: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1). https://doi.org/10.32529/tano.v1i1.245
Nurlatifah, W., Subarjah, H., & Supriyadi, T. (2018). Pengaruh Metode Bermain Terhadap Motivasi Belajar Siswa Dalam Pendidikan Jasmani. SpoRTIVE, 1(1), 181190.
Pahliwandari, R. (2016). Penerapan Teori Pembelajaran Kognitif dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jurnal Pendidikan Olahraga, 5(2), 154164.
Permana, A. (2016). Pengaruh Gaya Belajar dan Motivasi Belajar Mahasiswa Terhadap Kemampuan Belajar Ilmu Alamiah Dasar. Formatif:
Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA.
https://doi.org/10.30998/formatif.v6i3.999
Rahayu, E. T. (2016). Strategi pembelajaran pendidikan jasmani. Bandung: Alfabeta.
Riswono, D. (2018). Pengaruh Pendekatan Bermain Terhadap Motivasi Belajar Penjasorkes di SMPLB-B DHARMA ASIH Pontianak. Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(5).
Santoso, S. (2018). Menguasai SPSS 22. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.
Sanur. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Servis Atas Permainan Bola Voli Dengan Pendekatan Bermain Pada Siswa Kelas VI SDN Batokerbuy 2 Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Sportif, 2(1), 93. https://doi.org/10.29407/js_unpgri.v2i1.660
Saptiani, D. (2019). Hubungan kekuatan koordinasi mata tangan dan otot lengan terhadap akurasi servis atas bola voli pada peserta putri ekstrakurikuler di sman 2 seluma. Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 3(1).
Sari, Sukma, D., & Indahwati, N. (2016). Hubungan Kemampuan Motorik dan Motivasi Belajar TEerhadap Hasil Belajar Pendidikan Jasmani, Olah Raga dan Kesehatan. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan Volume 04 Nomor 03 Tahun 2016, 556 - 563 HUBUNGAN, 04, 556563.
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kualitatif, kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprihatin, S. (2015). UPAYA GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA. JURNAL PROMOSI Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro Kondisi, 3(1), 7382.
Susanto, T., Tono, S., & Dian, P. (2019). Upaya meningkatkan kemampuas servis atas melalui penerapan latihan menggunakan dumbbell pada siswa kelas X IPS 6. Jurnal Ilmiah Pendidikan
Jasmani, 3(1), 125132.
Syaleh, M. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Servis Atas Bola Voli Melalui Media Pembelajaran Lempar Pukul Bola Kertas pada Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Prestasi. https://doi.org/10.24114/jp.v1i1.6494
Zulfiyantono, Sulaiman Ismun haq, & Hidayat, T. (2018). Pengaruh metode bermain terhadap hasil belajar servis atas bola voli. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 06, 423431.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find rights and licenses in JOSSAE (Journal of Sport Science and Education). By submitting articles/ article manuscripts, the author agrees to this policy. No special documents required.
The copyright of the received article once accepted for publication shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.