PENGARUH PENGETAHUAN AWAL, KEDISIPLINAN BELAJAR, DAN IKLIM KOMUNIKASI KELAS TERHADAP HASIL BELAJAR PRODUKTIF AKUNTANSI SISWA KELAS XI JURUSAN AKUNTANSI SMK NEGERI 3 BANGKALAN

Main Article Content

Veronika Tri Handayani

Abstract

This study aims to analyze the effect of prior knowledge, learning discipline and classroom communication climate on productive accounting learning student class XI accounting in SMK Negeri 3 Bangkalan. The population in this study is class XI student of Accounting at SMK Negeri 3 Bangkalan as many as 157 students. In this study, sampling was simple random sampling, with a total sample of 113 respondents.Techniques or methods of data collected by questionnaires and documentation. The method used is quantitative. Data analysis techniques are multiple linear regression analysis. The results showed that: There was a simultaneously significant effect of prior knowledge, learning discipline and classroom climate communication to the learning outcomes; There is a significant effect of initial partial knowledge of the learning outcomes; There was a partial significant effect of discipline to the learning outcomes; There was a partial significant effect of class communications climate to the learning outcomes

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Handayani, V. T. (2017). PENGARUH PENGETAHUAN AWAL, KEDISIPLINAN BELAJAR, DAN IKLIM KOMUNIKASI KELAS TERHADAP HASIL BELAJAR PRODUKTIF AKUNTANSI SISWA KELAS XI JURUSAN AKUNTANSI SMK NEGERI 3 BANGKALAN. JURNAL EKONOMI PENDIDIKAN DAN KEWIRAUSAHAAN, 3(1), 91–102. https://doi.org/10.26740/jepk.v3n1.p91-102
Section
Articles

References

Fathurrochman, R., 2012. Pengaruh Membangun Pengetahuan Awal Atau Apersepsi Siswa Pada Kegiatan Pembelajaran. Jurnal pendidikan. Vol 3 No.4: 125-135.

Hoy, W. K, & Miskell, 2000. Educational Administration: Theory, Research and Practic. New York: Random House.

Husna, R. Sri, B. Junaidi, M., 2013. Pengaruh Iklim Kelas Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Ekonomi Pada SMA. Jurnal Pendidikan Ekonomi. Vol. 65 No. 5: 7-16.

Silalahi, J., 2008. Pengaruh Iklim Kelas terhadap Motivasi Belajar. Jurnal Pembelajaran (Vol. 30 No.2). Padang: Universitas Negeri Padang Press.

Kujawa & Huske, 2003. Critical Issue: Building on Prior Knowledge and Meaningful Student Contexts/Cultures, (Online), (http://www.ncrel.org), diakses 10 Agustus 2013.

Nokwanti, 2013. Pengaruh Tingkat Disiplin Dan Lingkungan Belajar Di Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi. (Online) Vol. 1 No. 1. (http://e-journal.ikip-veteran.ac.id) diakses 10 Agustus 2013.

Rusmiasih, 2013. Pengaruh Motivasi Dan Kedisiplinan Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI IPS Di SMAN 10 Purworejo. Jurnal Pendidikan Ekonomi. Vol 2. No.3: 10-18.

Santyasa, I.W, 2005. Model Pembelajaran Inovatif dan Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Makalah disajikan dalam Penataran guru-guru SMP, SMA, dan SMK sekabupaten Jembrana, Juli 2005.

Sjarkawi, Sudiah & Emosda, 2011. Pendekatan Kontekstual, Pengetahuan Awal Siswa dan Hasil Belajar IPA di SMP. Jurnal Teknologi, Vol 1 No. 2.

Soegeng, P, 2003. Disiplin Kiat Menuju Sukses. Jakarta: Abadi

Sudarma, K. & Sakdiyah, 2007. Pengaruh motivasi, Disiplin, dan Partisipasi siswa Dalam pembelajaran terhadap prestasi belajar Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi,Vol 4. No. 2: 5-14.

Sudjana, 2005. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar (Cetakan X). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sugiyono, 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R dan D. Bandung: Alfabeta.

Suwardjono, 2001. Akuntansi Pengantar: Konsep Proses Penyusunan Laporan pendekatan Sistem dan Terpadu. Yogyakarta: BPFE.

Tristeza, Danebeth, Narzoles, & Glomo, 2008. Classroom Communication Climate and Communicative Linguistic Competence Of EFL Learner. Review Of Educational Research.

Depdiknas. 2010. Peraturan Menteri pendidikan nasional Republik indonesia Nomor 2 tahun 2010 Tentang Rencana strategis kementerian pendidikan nasional tahun 2010-2014. Jakarta: Depdiknas.

Winkel, W.S, 2004. Psikologi Pengajaran (Cetakan ke IV). Jakarta: Grasindo.