PENGARUH SELF-REGULATED LEARNING DAN DUKUNGAN ORANG TUA TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN EKONOMI PROGRAM STUDI IPS SMA NEGERI DI KOTA JOMBANG

Main Article Content

Sucipto Sucipto

Abstract

This research aims at knowing how broad the influence of self-regulated learning (SRL) and parents support towards students learning outcomes class social in economic subjects in State Senior High Schools in Jombang. This research used quantitative correlational approach which is done in three schools, they are SMA Negeri 1 Jombang, SMA Negeri 2 Jombang and SMA Negeri 3 Jombang in total of 463 social students as the subject. The data collection method in this research covers questionnaire, documentation, and interview. The sampling technique used random sampling technique. The data analysis technique used multiple linier regression statistical. The result of this research shows that there is significant influence between self-regulated learning (SRL) and parents support towards students achievement in economic subject social class in State Senior High Schools in Jombang

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sucipto, S. (2017). PENGARUH SELF-REGULATED LEARNING DAN DUKUNGAN ORANG TUA TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN EKONOMI PROGRAM STUDI IPS SMA NEGERI DI KOTA JOMBANG. JURNAL EKONOMI PENDIDIKAN DAN KEWIRAUSAHAAN, 2(2), 236–250. https://doi.org/10.26740/jepk.v2n2.p236-250
Section
Articles

References

Clemons, T.L 2008. Underachieving gifted students: A social cognitive model. The National Research Centre on The Gifted and talented. Universutay of Virginia.

Cobb, R. J., 2003. The relationship between self-regulated learning behaviors and accademic performance in web-based course. Disertation, Virgina: Blacksburg.

Dimyati dan Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Djamarah, S.B. 2002. Psikologi belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Fitria dan Yudi. 2013. Self Regulated Learning (SRL) Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Akselerasi. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan Vol. 1, No 1.. Universitas Muhammadiyah Malang. Diunduh dari life_fitsav@rocketmail.com. Diakses pada tangga 3 September 2013.

Febrianela, Refista. 2013. Self Regulated Learning (SRL) Dengan Prestasi Akademik Siswa Akselerasi. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan Vol. 1, No 1. Universitas Muhammadiyah Malang. Diunduh dari http//www.ejournal.umm.ac.id. Diakses pada tangga 3 September 2013.

Hamalik, Oemar. 2006. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Karsa.

Hasbulloh. 2010. Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Hawadi, Reni Akbar. 2006. A-Z Informasi Program Percepatan Belajar dan Anak Berbakat Intelektual. Jakarta: Erlangga.

Hidayati, S. 2011. Hubungan Dukungan Orang Tua Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas VII MTs ALMukarromin Wadak-Kidul Duduksampeyan Gresik. Diunduh dari http://lib.uinmalang.ac.id/thesis/chapter_ii/07410109-suci-hidayati.ps. Diakses pada tanggal 4 September 2013.

Jane, Amatus, dan Abram .2013. Hubungan Antara Dukungan Orang Tua dengan Motivasi Belajar Pada Anak Usia Sekolah Kelas IV dan V Sekolah Dasar. Jurnal Keperawatan Vol 1, No 1. Universitas Sam Ratulangi Manado. Diunduh dari blue_cutez92@yahoo.co.id. Diakses pada tanggal 3

Lestari, S. 2012. Psikologi Keluarga: Penanaman Nilai dan Penanganan Konflik Dalam Keluarga. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Mindo. R. R (2008). Hubungan Antara Dukungan Orang Tua Dengan Hasil Belajar Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Diunduh dari: http//www.guadarma.ac.id/library/articles/graduate/phsycology/2008/ Art_ikel_10503225.pdf. Diakses pada tanggal 2 September 2013.

Pintrich, P.R & De Groot, E.V. 2004. Motivational and Self-regulated learning component of classroom academic performance. Journal of Education Psychology,82,(1),33-40. Diunduh dari http//www.icme-ganisers.dk/tsg20/leiss.pdf. Diakses pada tanggal 2 September 2013.

Rahil, Eka. 2013. Motivasi Berprestasi dan Self Regulated Learning (SRL). Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan Vol. 1, No 2. Universitas Muhammadiyah Malang. Diunduh dari http//www.ejournal.umm.ac.id. Diakses pada tangga 3 September 2013.

Rambe, A. R. R dan Tarmidi. 2011. Hubungan Antara Dukungan Sosial Orang Tua Dengan Kemandirian Belajar Pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Diunduh dari http://repositori.usu.ac.id/bitstream/123456789/30170/4/Chapter%2011.pdf. Diakses pada tanggal 28 Oktober 2013.

Santrock, W. J. 2007. Life span development: Perkembangan masa hidup (jilid 2). Jakarta : Erlangga.

Savitri, I. 2011. Arti belajar penting ditanamkan pada anak usia sekolah. LPTUI. Diunduh dari http://artikel.php.htm. Diakses 14 September 2013.

Siti dan Fatimah. 2013. Self Regulated Learning (SRL) Dalam Meningkatkan Prestasi Akademik Pada Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan Vol. 1, No 1. Universitas Muhammadiyah Malang. Diunduh dari fasikhah@yahoo.com. Diakses pada tanggal 3 September 2013.

Sudjana, Nana. 2012. Penilain Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Semra dan Ceren. 2006. Effects of Problem-Based Learning and Tradisional Instruction on Self Regulated Learning. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, Vol. 2, No. 1. Diunduh Diunduh dari http//search.proquest.com. Diakses pada tanggal 3 September 2013.

Scunk, D. H & Zimmerman, B.J. 2003. Self-regulated and Learning. In W.M. Reynolds & G.E Miller (Eds), Handbook of psychology: Educational psychology (Vol. 7, pp. 59-78). Diunduh dari http// reviewofeducationalresearch.pdf. Diakses pada tanggal 1 Oktober 2013.

Tuu, Tulus. 2004 .Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo.

Woolfolk, A. 2008. Educational paycohology active learning edition (terj. Helly P.J., & Sri M. S 2009). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Zimmerman, B.J. 2004. A social cognitive view of self- regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 4 (2), 22-63. Diunduh dari http://www.stu.ca/sbraat/SRL/A/Social0CognitiveViewofSelfRegulatedAcademicLearning.pdf. Diakses pada tanggal 2 September 2013.