PENGARUH KEYAKINAN DIRI DAN PENGETAHUAN AWAL TERHADAP MINAT BELAJAR MATERI AKUNTANSI KELAS XII SMA NEGERI DI KOTA MOJOKERTO

Main Article Content

Anis Istibsyaroh

Abstract

This correlational study investigates the effect of 1) self confidence on the students learning interest in Accounting, 2) prior knowledge on the students learning interest in Accounting, and 3) both self confidence and prior knowledge on the students learning interest in Accounting. Data were analyzed by using regression analysis, single tail t-test, and simultaneous F test. 345 of grade XII students of three senior high schools in Mojokerto (SMA Negeri 1, SMA Negeri 2 dan SMA Negeri 3) are the population of the study and 177 of them were taken as the sampled subjects using proportional random sampling technique. The finding shows that the operational t coefficient for self confidence is 9.708 (d.f.: 0.000) and the operational t coefficient for prior knowledge is 2.818 (d.f.: 0.005). In addition, the simultaneous F analysis yields in 58.047 (d.f.: 0.000). In conclusion, the higher the self confidence and prior knowledge the students have, the better their learning interest in Accounting will be. Similarly, these two variables simultaneously influence the learning interest in Accounting.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Istibsyaroh, A. (2017). PENGARUH KEYAKINAN DIRI DAN PENGETAHUAN AWAL TERHADAP MINAT BELAJAR MATERI AKUNTANSI KELAS XII SMA NEGERI DI KOTA MOJOKERTO. JURNAL EKONOMI PENDIDIKAN DAN KEWIRAUSAHAAN, 1(1), 66–78. https://doi.org/10.26740/jepk.v1n1.p66-78
Section
Articles

References

Amalia, Rika Indah. 2008. œPengaruh Self Efficacy Beliefs terhadap Prestasi Akademik Siswa SMA Kelas XI Jurusan IPS.Jurnal Fakultas Psikologi Universitas Gunadarma.

Bandura, Albert. 2012. Self Efficacy The Exercise of Control. (online). http://www.des.emory.edu/mfp/effbook5.html. diakses tanggal 27 Agustus 2012.

Chasanah, Nur. 2008. œAnalisis Pengaruh Empowerment Self Efficacy dan Budaya Organisasi Terhadap Kepuasan Kerja dalam Meningkatkan Kinerja Karyawan Tesis. Semarang.

Goleman, Daniel. 200o. Kecerdasa Emosi: Mengapa Emotional Intelligence lebih Tinggi Daripada IQ, alih Bahasa: T. Hermany. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Hajar, Ibnu. 1999. Dasar-dasar Metodologi Penelitian Kwantitatif dalam Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Pustaka.

Hariwijaya, Mohammad. 2008. Cara Mudah Menyusun Proposal Skripsi, Tesis dan Disertasi. Jogyakarta: Pararaton.

Harry B. Santoso, Tunggul Fardiaz dan Zainal A Hasibuan. 2012. œImplementasi Fitur Perekomendasian Bahan Ajar Berdasarkan Prior Knowledge pada Student Centered E Yogyakarta.

Kurikulum KTSP. Standar Kompetensi Mata Pelajaran Ekonomi SMA dan MA. Jakarta: Depdiknas.

Linda H. Meyer and Carol S. Sternberger. 2005. Jurnal World Academy of Science, Engineering and Technology 8. 2005. Pp 225-229.

Nur, Mohamad. 2011. Strategi-strategi Belajar. Surabaya: Pusat Sains dan Matematika Sekolah UNESA.

Prastiti, Tri Dyah. Pengaruh Pendekatan Pembelajaran RME dan Pengetahuan Awal Terhadap Kemampuan Komunikasi dan Pemahaman Matematika Siswa SMP Kelas VII. Didaktika, Vol.2 No.1 Maret 2007:199-215

Rahmatan dan Liliasari. 2012. œPengetahuan Awal Calon Guru Biologi Tentang Konsep Katabolisme Karbohidrat (Respirasi Seluler). Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. Volume 1. 2012. Pp 91-97.

Ross A. Thomson and Byron L. Zamboanga. 2004.Academic Aptitude and Prior Knowledge as Predictors of Student Achievement in Introduction to Psychology. Journal of Educational Psychology. Volume 96. Nomor 4. 2004. Pp 778-784.

Samsul Bahri dan Evi Apriana. 2008.Peran Pengetahuan Awal, Strategi Kognitif dan Metakognitif terhadap Pencapaian Hasil Belajar IPA. Jurnal Pendidikan Serambi Ilmu. Volume 6. Nomor 1. 2008. Pp 58-64.

Santrock, John W. 2009. Psikologi Pendidikan Educational Psychology. Jakarta: Salemba Humanika.

Schunk, Pintrich, Meece. 2012. Motivasi dalam Pendidikan, Teori¸ Penelitian dan Aplikasi. Jakarta: Indeks.

Setiadi, Riswanda. 2007. œEfikasi Diri dan Kinerja Guru Serta Hasil Belajar Literasi Siswa. Makalah Disampaikan dalam Forum Ilmiah Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni Universitas Pendidikan Indonesia. 22 November 2007. Bandung.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiono. 2010. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta

Tandelilin, Elsye. 2005. œKompetensi Dosen, Keyakinan Diri (Self Efficacy) dan Motivasi Mahasiswa: Penagruhnya terhadap Prestasi Mahasiswa (Student Achievement) Fakultas Ekonomi Universitas Surabaya. Jurnal Aplikasi Manajemen. Volume 3. Nomor 3. Desember
2005. Pp 253-259.