Pengaruh Halal Knowledge, Electronic Word of Mouth, dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Muslim Pada Produk Kosmetik Halal
DOI:
https://doi.org/10.26740/jekobi.v7n3.p11-23Keywords:
Halal knowledge, electronic word of mouth, product quality, purchaisng decisionsAbstract
The research aims to determine and analyze the influence of halal knowledge, electronic word of mouth and product quality on muslim consumer’s purchasing decisions for halal cosmetic products in East Java. This research method uses quantitative methods with primary data gathered through questionnaries. The reseacrh sample consisted of 105 respondents selected randomly using a purposive sampling technique. The analysis was performed using Structural Equation Modelling (SEM) with the Partial Least Square (PLS) through SmartPLS 3.0. The results show that halal knowledge, electronic word of mouth, and product quality significantly influence muslim consumer’s purchasing decisions for halal cosmetic products in East Java. The implications of this research suggest that companies should focus on improving the dissemination of halal knowledge, encourage positive electronic word of mouth to strengthen consumer trust. Additionally, maintaining high product quality is essential in sustaining consumer loyalty and satisfaction.
References
Achmad, D. N., & Fikriyah, K. (2021). Pengaruh Halal Knowledge, Islamic Religiosity dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian Produk Wardah. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, (Vol. 4, I.
Adriani, L. & M. M. (2020). Analisis Perilaku Islami Terhadap Niat Beli Kosmetik Halal Melalui Sikap Konsumen. Journal of Management and Business Review, 17(1): 108.
Ahdiat, A. K. (2023). Jumlah Penduduk di 34 Provinsi Indonesia Tahun 2022.
Aisyah, N., Hermawan, H., & Izzudin, A. (2022). Pengaruh Islamic Branding dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Muslim. Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, . 9(1): 1-.
Al Ilhami, S. M., & Hendrastomo, G. (2020). Perawatan Kulit Wajah Sebagai Gaya Hidup Laki-Laki Facial Skin Care As A Men’s Lifestyle. Jurnal Pendidikan Sosiologi, 9(3): 1-17.
Ardiyana, M. A., & Maskur, A. (2022). Pengaruh Kualitas Produk Label Halal Dan Kelompok Referensi Terhadap Keputusan Pembelian Lipstik Wardah (Studi Pada Remaja Muslimah Di Kota Semarang). SEIKO. Journal of Management & Business, 5(2), 2022.
Aulia, F., Syamsuddin, S., & Sahrir, S. (2023). Pengaruh Moral Sensitivity, Transparansi dan Akuntabilitas Terhadap Pencegahan Fraud Dalam Pengelolaan Alokasi Dana Desa. Owner, 7(3), 2112–2120. https://doi.org/10.33395/owner.v7i3.1462
Bahri Soi, A., Pahlawan Putra, A., Kamal Zubair, M., Markarma Yusup, A., & Megandani, A. (2023). Promoting Religious-Friendly Tourism for Developing Religious Harmony: A Study of Tourist Gaze. Heritage of Nusantara: International Journal of Religious Literature and Heritage, 12(1), 91–117. https://doi.org/10.31291/hn.v12i1.701
Dhea Febyana, S., Edy Herman Mulyono, L., & Mujahid Dakwah, M. (2023). Pengaruh Electronic Word of Mouth, Kualitas Produk Dan Product Knowledge Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik BLP Beauty (Studi Pada Mahasiswi Di Kota Mataram). Jurnal Sosial Ekonomi Dan Humaniora, 9, 68–73.
Dr. Nugroho J. Setiadi. (2013). Perilaku Konsumen; Perspektif kontemporer Pada Motif, Tujuan, dan Keinginan Konsumen. Kencana Prenada Media Group.
Elida, T., & Raharjo, A. (n.d.). Buku Pemasaran Digital Full Version 4.
Ferrinadewi, E. (2005). Konsep, Teknik, Aplikasi Menggunakan Smart PLS 3.0 Untuk Penelitian Empiris. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan., 7(2): 139-.
Ghozali, I., & L. H. (2015). Konsep, Teknik, Aplikasi Menggunakan Smart PLS 3.0 Untuk Penelitian Empiris.
Gunari & Putri, K. T. (2019). Pengaruh Label Halal Dan Electronic Word Of Mouth (E-Wom) Terhadap Minat Beli Ulang Konsumen Pada Produk Skincare Safi. Universitas Pendidikan Indonesia.
Gunawan, D. G. (2022). Pengaruh Label Halal, Electronic Word Of Mouth Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Skincare Safi Melalui Brand Image Dan Brand Trust. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1): 815-.
Hair Jr, J. F. , B. W. C. , B. B. J., & A. R. E. (n.d.). Multivirate Data Analysis. Seventh Edition. Pearson Prentice Hall.
Kotler, P. (2008). Manajemen Pemasaran. PT. Indeks.
Kotler, P. dan K. L. K. (2016). Manajemen Pemasaran edisi 12 Jilid 1 & 2. PT. Indeks. Kusnandar. Katadata. 2021. RISSC: Populasi Muslim Terbesar di Dunia. Https://Databoks.Katadata.Co.Id/Datapublish/2021/11/03/Rissc-Populasi-Muslim-Indonesia-Terbesar-Di-Dunia.
Kusnandar. Katadata. (2016). Sebanyak 148 Juta Penduduk Jawa Beragama Islam pada Juni 2022. Https://Databoks.Katadata.Co.Id/Datapublish/2021/11/03/Rissc-Populasi-Muslim-Indonesia-Terbesar-Di-Dunia.
Kusuma, M. A., & Santika, W. (2017). Pengaruh Celebrity Endorser, Brand Image Dan Kualitas Produk Terhadap Niat Beli Sepeda Motor Honda Vario 125 Di Kota Denpasar. 6(4): 1933.
Laksananto, Z. I., Kholid, M., & M. (2018). Analisis Strategi Pemasaran E-Commerce Pada Produk Kosmetik Buatan Dalam Negeri Di Kota Malang (Studi Pada PT. Emina Pada Tahun 2017). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB)., 64(2): 11-.
Luthfiyatillah, L., Millatina, A. N., Mujahidah, S. H., & Herianingrum, S. (2017). Efektifitas media instagram dan e-wom (electronic word of mouth) terhadap minat beli serta keputusan pembelian. Jurnal Penelitian IPTEKS, 5(1): 101-.
Munir, M., Hidayat, K., Fakhry, M., & Mu’tamar, M. F. F. (2019). Pengaruh Pengetahuan Halal, Kesadaran Halal (Halal Awareness) Dan Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Jamu Madura. Agroindustrial Technology Journal., 3(2): 95-1.
Najib, A., Umar, Bhakti, A., Fatikasari, P., & Aminah Nur Kauthar Binti Zawawi. (2024). Regulation on Freedom of Expression on Social Media in Indonesia and Malaysia. Journal of Indonesian Constitutional Law, 1(1), 46–60. https://doi.org/https://ejournal.pustakaparawali.com/index.php/jicl/article
Potter, W. J. (2021). Digital Media Effects. Rowman & Little Field.
Ramadhani, A. N., & Masitoh, S. (2019). Pengaruh Daya Tarik Iklan, Brand Aambassador dan Brand Image Terkadang Keputusan Pembelian Produk Wardah. Jurnal Ilmu Ekonomi, 11(3), 1–9.
Risdayani, A. (n.d.). Pengaruh Halal Knowledge, Islamic Religiosity, Dan Halal Lifestyle Terhadap Penilaian Produk Kosmetik Dan Keputusan Pembelian Kosmetik Halal. Cross-Border, 2023.
Rosa Indah, D., Afalia, I., & Maulida, Z. (2020). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Produk Hand and Body Lotion Vaseline (Studi Kasus pada Mahasiswa Universitas Samudra). Jurnal Samudra Ekonomi Dan Bisnis, 11(1): 83-.
Rosita, L. (2020). Analisis Pengaruh Label Halal, Electronic Word of Mouth, dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Wardah Dengan Brand Image Sebagai Variabel Intervening. (Studi Pada Mahasiswa IAIN Salatiga).
Sara, S. K., Ahmad, R. M., & Arkiang, F. (2022). Pengaruh Kesadaran Halal Terhadap Minat Beli Kosmetik Halal. Jurnal Asy-Syarikah: Jurnal Lembga Keuangan, Ekonomi Dan Bisnis Islam, . 4(1): 21.
Sayekti, N. W. (2014). Jaminan Produk Halal dalam Perspektif Kelembagaan. Jurnal Ekonomi & Kebijakan Publik, 5(2): 193-.
Sayyaf, R. T. F. (2023). Makanan Halal Pada Street Food: Halal Awareness, Halal Knowledge, Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Di Kota Malang). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(2), 2610.
Sianipar, S. B. (2023). Pengaruh Pengetahuan Halal dan Brand Awareness terhadap Keputusan Pembelian Produk Mixue di Aplikasi Gofood pada Mahasiswa Fakultas Pertanian Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.
Spillane, J. J. (1994). Pariwisata Indonesia Siasat Ekonomi dan Rekayasa Kebudayaan. Kanisius.
Suki, N. M. (2018). Halal Cosmetic Products: Do Knowledge and Religiosity Affect Consumers’ Attitude and Intention to Use. International Journal of Engineering & Technology, 7(4.38): 7.
Sutisna, M. (2010). Manajemen Pemasaran Modern. Kencana.
Yulindasari, E. R., & Fikriyah, K. (2020). Pengaruh e-WoM (Electronic Word of Mouth) terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Halal di Shopee. Journal of Islamic Economics and Finance Studies, 3(1), 55.
Zhang, D., Mahmood, A., Ariza-Montes, A., Vega-Muñoz, A., Ahmad, N., Han, H., & Sial, M. S. (2021). Exploring the impact of corporate social responsibility communication through social media on banking customer e-wom and loyalty in times of crisis. International Journal of Environmental Research and Public Health. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(9).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sa’idatun Machbubah, Moh. Farih Fahmi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

