Analisis Faktor yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Lamongan Menjadi Nasabah Bank Syariah
Keywords:
knowledge, religiosity, social environment, interests.Abstract
Sharia banking still has problems, one of which is the lack of public knowledge about sharia banking, as evidenced by the large number of people who still use conventional banks and personal banking (daily banking) for transactions. Therefore, this research was conducted to determine the influence of knowledge, religiosity and social environment on the Lamongan community's interest in becoming sharia bank customers. This research uses a quantitative type of research with an associative approach. The sampling technique uses purposive sampling. Data analysis uses multiple correlation analysis tests, namely, T test, F test, determinant coefficient test (R2). The population of this study consisted of 100 residents of Lamongan and were used as samples. Based on the results of a simple regression test, it is known that the variables of knowledge, religiosity and social environment have a positive and significant effect on the Lamongan community's interest in becoming sharia bank customers. This is proven by the results of t-count being greater than t-table which has values of 2.137, 6.429, and 2.350 and ttable of 1.984. It was also stated that simultaneously there was a positive and significant relationship between the variables of knowledge, religiosity and social environment on the Lamongan community's interest in becoming sharia bank customers with the Fcount result being greater than Ftable, namely 18.540 > 3.09.
References
Aswandi, B. (2020). Pengaruh Lingkungan Sosial Terhadap Minat Masyarakat Menabung Di Bank Syariah (Studi Kasus Di Desa Bujak Kecamatan Batukliang Kabupaten Lombok Tengah Ntb). UIN Mataram.
Hasana, N. (2021). Pengaruh Pengetahuan Dan Pelayanan Terhadap Persepsi Dan Minat Menabung Masyarakat Muslim Di Bank Syariah (Study pada Masyarakat Kecamatan Tonra, Kabupaten Bone). In Publication Article.
Ibnunas, B. (2020). Pengaruh Religiusitas terhadap Minat Pembelian Produk Halal (Studi Kasus Pada CNI Street Food di Jakarta Barat). Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Irayani, R., & Kristanto, R. (2022). Pengaruh Pengetahuan Tentang Bank Syariah, Religiusitas, Lingkungan Sosial, Dan Uang Saku Terhadap Minat Menabung Mahasiswa Di Bank Syariah (Studi Kasus pada Mahasiswa STIE Bank BPD Jateng). X(2).
Jihan, R. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah Dan Literasi Digital Terhadap Keputusan Bertransaksi Menggunakan Bsi Mobile Sebagai Digital Payment [Politeknik Negeri Jakarta]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK558907/
Khotimah, N. (2018). Pengaruh Religiusitas, Kepercayaan, Citra Perusahaan, Dan Sistem Bagi Hasil Terhadap Minat Nasabah Menabung Dan Loyalitas Di Bank Syariah Mandiri (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Gresik. Jmm17, 5(01). https://doi.org/10.30996/jmm17.v5i01.1712
Khusnah, A. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Masyarakat menjadi Nasabah di Bank Syariah (Studi Pada Masyarakat Desa Ogan Lima Kec. Abung Barat, Kab. Lampung Utara) (Vol. 3, Issue 2). Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Maretha, E. V., Latifah, F. N., & Masruchin, M. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kurangnya Minat Mahasiswa Sidoarjo Menjadi Nasabah Bank Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1), 205. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i1.4579
Maulidi, R. (2018). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas, dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Menabung Menggunaka Bank Syariah. In Skripsi, IAIN Salatiga. IAIN Salatiga.
Nurngaeni. (2018). Pengaruh Pengetahuan dan Persepsi Mahasiswa Tentang Perbankan Syariah terhadap Keputusan menjadi Nasabah di Bank Syariah (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Purwokerto). https://eprints.uinsaizu.ac.id/4574/1/
Prasetyo, E. D., & Siwi, M. K. (2022). Pengaruh Pengetahuan Perbankan Syariah dan Lingkungan Keluarga terhadap Minat Menabung Mahasiswa di Bank Syariah. Jurnal Ecogen, 5(1), 91. https://doi.org/10.24036/jmpe.v5i1.12765
Raihana, S., & Aulia, R. (2020). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas, Lokasi, Dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Menabung Di Bank Aceh Syariah Cabang Jeuram (Studi Pada Masyarakat Kecamatan Seunagan Kabupaten Nagan Raya). JIHBIZ :Global Journal of Islamic Banking and Finance., 2(2), 110. https://doi.org/10.22373/jihbiz.v2i2.8643
Wanakusuma, I., & Widiyanti, D. R. (2023). Analisis Pasca Merger: Komparasi Tingkat Kesehatan Bank Syariah Dengan Bank Konvensional di Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(2), 2393. https://doi.org/10.29040/jiei.v9i2.8941
Yanti, R. (2022). Pengaruh Lingkungan Sosial, Emosional dan Pengetahuan Produk terhadap Minat Mahasiswa Menabung di Bank Syariah (Studi Kasus Mahasiswa Perbankan Syariah FEBI IAIN Tulungagung) (Vol. 4, Issue 11). IAIN Tulungagung.
Yusmad, H. M. A. (2018). Aspek Hukum Perbankan Syariah dari Teori ke Praktik - Muammar Arafat Yusmad - Google Buku. In CV Budi Utama. https://books.google.co.id/books?id=4oBJDwAAQBAJ&pg=PA38&dq=pengertian+mobile+banking&hl=id&sa=X&ved=2ahUKEwj2t5bj1tTuAhUowzgGHYgmAOIQ6AEwAnoECAIQAg#v=onepage&q=pengertian mobile banking&f=false
Zamakhsyari, L., Winarni, D., & Wage, W. (2022). Pengaruh Pengetahuan Mahasiswa tentang Riba terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. JSSH (Jurnal Sains Sosial Dan Humaniora), 6(2), 113. https://doi.org/10.30595/jssh.v6i2.14953
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Musaidatul Maulidiyah, Eva Zunia Khoiriyah, Fira Nurafini, Diva Carrisa Putri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

