Analisis Faktor yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Lamongan Menjadi Nasabah Bank Syariah

Authors

  • Musaidatul Maulidiyah Universitas Negeri Surabaya
  • Eva Zunia Khoiriyah Universitas Negeri Surabaya
  • Diva Carrisa Putri Universitas Negeri Surabaya
  • Fira Nurafini Universitas Negeri Surabaya

Keywords:

knowledge, religiosity, social environment, interests.

Abstract

Sharia banking still has problems, one of which is the lack of public knowledge about sharia banking, as evidenced by the large number of people who still use conventional banks and personal banking (daily banking) for transactions. Therefore, this research was conducted to determine the influence of knowledge, religiosity and social environment on the Lamongan community's interest in becoming sharia bank customers. This research uses a quantitative type of research with an associative approach. The sampling technique uses purposive sampling. Data analysis uses multiple correlation analysis tests, namely, T test, F test, determinant coefficient test (R2). The population of this study consisted of 100 residents of Lamongan and were used as samples. Based on the results of a simple regression test, it is known that the variables of knowledge, religiosity and social environment have a positive and significant effect on the Lamongan community's interest in becoming sharia bank customers. This is proven by the results of t-count being greater than t-table which has values of 2.137, 6.429, and 2.350 and ttable of 1.984. It was also stated that simultaneously there was a positive and significant relationship between the variables of knowledge, religiosity and social environment on the Lamongan community's interest in becoming sharia bank customers with the Fcount result being greater than Ftable, namely 18.540 > 3.09.

References

Aswandi, B. (2020). Pengaruh Lingkungan Sosial Terhadap Minat Masyarakat Menabung Di Bank Syariah (Studi Kasus Di Desa Bujak Kecamatan Batukliang Kabupaten Lombok Tengah Ntb). UIN Mataram.

Hasana, N. (2021). Pengaruh Pengetahuan Dan Pelayanan Terhadap Persepsi Dan Minat Menabung Masyarakat Muslim Di Bank Syariah (Study pada Masyarakat Kecamatan Tonra, Kabupaten Bone). In Publication Article.

Ibnunas, B. (2020). Pengaruh Religiusitas terhadap Minat Pembelian Produk Halal (Studi Kasus Pada CNI Street Food di Jakarta Barat). Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Irayani, R., & Kristanto, R. (2022). Pengaruh Pengetahuan Tentang Bank Syariah, Religiusitas, Lingkungan Sosial, Dan Uang Saku Terhadap Minat Menabung Mahasiswa Di Bank Syariah (Studi Kasus pada Mahasiswa STIE Bank BPD Jateng). X(2).

Jihan, R. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah Dan Literasi Digital Terhadap Keputusan Bertransaksi Menggunakan Bsi Mobile Sebagai Digital Payment [Politeknik Negeri Jakarta]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK558907/

Khotimah, N. (2018). Pengaruh Religiusitas, Kepercayaan, Citra Perusahaan, Dan Sistem Bagi Hasil Terhadap Minat Nasabah Menabung Dan Loyalitas Di Bank Syariah Mandiri (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Gresik. Jmm17, 5(01). https://doi.org/10.30996/jmm17.v5i01.1712

Khusnah, A. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Masyarakat menjadi Nasabah di Bank Syariah (Studi Pada Masyarakat Desa Ogan Lima Kec. Abung Barat, Kab. Lampung Utara) (Vol. 3, Issue 2). Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Maretha, E. V., Latifah, F. N., & Masruchin, M. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kurangnya Minat Mahasiswa Sidoarjo Menjadi Nasabah Bank Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1), 205. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i1.4579

Maulidi, R. (2018). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas, dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Menabung Menggunaka Bank Syariah. In Skripsi, IAIN Salatiga. IAIN Salatiga.

Nurngaeni. (2018). Pengaruh Pengetahuan dan Persepsi Mahasiswa Tentang Perbankan Syariah terhadap Keputusan menjadi Nasabah di Bank Syariah (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Purwokerto). https://eprints.uinsaizu.ac.id/4574/1/

Prasetyo, E. D., & Siwi, M. K. (2022). Pengaruh Pengetahuan Perbankan Syariah dan Lingkungan Keluarga terhadap Minat Menabung Mahasiswa di Bank Syariah. Jurnal Ecogen, 5(1), 91. https://doi.org/10.24036/jmpe.v5i1.12765

Raihana, S., & Aulia, R. (2020). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas, Lokasi, Dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Menabung Di Bank Aceh Syariah Cabang Jeuram (Studi Pada Masyarakat Kecamatan Seunagan Kabupaten Nagan Raya). JIHBIZ :Global Journal of Islamic Banking and Finance., 2(2), 110. https://doi.org/10.22373/jihbiz.v2i2.8643

Wanakusuma, I., & Widiyanti, D. R. (2023). Analisis Pasca Merger: Komparasi Tingkat Kesehatan Bank Syariah Dengan Bank Konvensional di Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(2), 2393. https://doi.org/10.29040/jiei.v9i2.8941

Yanti, R. (2022). Pengaruh Lingkungan Sosial, Emosional dan Pengetahuan Produk terhadap Minat Mahasiswa Menabung di Bank Syariah (Studi Kasus Mahasiswa Perbankan Syariah FEBI IAIN Tulungagung) (Vol. 4, Issue 11). IAIN Tulungagung.

Yusmad, H. M. A. (2018). Aspek Hukum Perbankan Syariah dari Teori ke Praktik - Muammar Arafat Yusmad - Google Buku. In CV Budi Utama. https://books.google.co.id/books?id=4oBJDwAAQBAJ&pg=PA38&dq=pengertian+mobile+banking&hl=id&sa=X&ved=2ahUKEwj2t5bj1tTuAhUowzgGHYgmAOIQ6AEwAnoECAIQAg#v=onepage&q=pengertian mobile banking&f=false

Zamakhsyari, L., Winarni, D., & Wage, W. (2022). Pengaruh Pengetahuan Mahasiswa tentang Riba terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. JSSH (Jurnal Sains Sosial Dan Humaniora), 6(2), 113. https://doi.org/10.30595/jssh.v6i2.14953

Downloads

Published

2024-04-30

How to Cite

Maulidiyah, M., Khoiriyah, E. Z., Putri, D. C., & Nurafini, F. (2024). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Lamongan Menjadi Nasabah Bank Syariah. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 7(1), 205–213. Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/index.php/jei/article/view/28319

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 221 , PDF Downloads: 252