Pengaruh Persepsi Pelanggan Terkait Etika Bisnis Islam Terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna E-Commerce.

Authors

  • Farah Aunti Sholihah Universitas Negeri Surabaya
  • Rachma Indrarini Universitas Negeri Surabaya

Keywords:

Islamic business ethics, Customer Satisfaction, E-commerce

Abstract

Low e-commerce consumer protection resulted in a lack of customer satisfaction. In increasing customer satisfaction is necessary the existence of Islamic business ethics applicability by traders.This research aims to test the influence of customer perception related application of Islamic business ethics based on the nature of the noble Prophet Muhammad towards customer satisfaction is measured using a likert scale and analyzed using spss version 23 fore-commerce users. This analysis technique is used in a simple linear regression analysis to apply and test T. The results showed that customer perception of the Islamic business ethics related to customer statisfaction of users of E-commerce.

References

Bank Indonesia tentang data Potensi Transaksi E-commerce di Indonesia di akses pada tanggal 15 Februari 2019

Basu, Swasta dan Irawan. 2008. Manajemen Pemasaran Modern. Liberty: Yogyakarta.

CNN Indonesia (2018, 13 Desember). YLKI sebut Perlindungan Konsumen Belanja Online Rendah., https://www.cnnindonesia.com/teknologi/20181213190125-185-353513/ylki-sebut-perlindungan-konsumen-belanja-online-rendah. Dipeoleh pada 15 Februari 2019

Fauzan dan Ida Nuryana. 2014. Pengaruh Penerapan Etika Bisnis Terhadap Kepuasan Pelanggan Warung Bebek H. Slamet di Kota Malang. Jurnal Modernisasi, Vol 10, No. 1, Hlm. 40.

Juliyani, Erly. 2016.Etika Bisnis Dalam Perspektif Islam. Jurnal Ummul Qura, Vol. 7, No. 1, Hlm. 63-64.

Kominfo tentang data e-commerce diakses pada tanggal 15 Februari 2019 Kotler, Philip. 2005. Manajemen Pemasaran Jilid 2. Jakarta:Gramedia.

Kotler, Philip dan Gary Armstrong. 2008. Dasar-dasar Pemasaran Jilid 1. Jakarta:Erlangga

Maharani, Dewi. 2017. Penerapan Kejujuran dan tanggung jawab dalam Etika Binsis Syariah pada Wirausaha Muslim di Kecamatan Medan Marelan.Itiqad: JurnalAgama dan Pendidikan Islam, Vol. 9, No. 1, Hlm. 21

Saifullah, Muhammad. 2011. Etika Bisnis Islami dalam Praktek Bisnis Rasulullah. Jurnal Walisongo, Vol. 19, No.1, Hlm. 128.

Suryaningsih, Sri Abidah, dkk. 2019. Islamic Work Ethics in Zakat Institution In Indonesia: How Does It Affect Customer Loyalty. Internasional Journal of Civil Engineering and Technology, Vol. 10, No. 02, Hlm. 377.

Widyartono, Agustinus, dkk. 2017. Pengaruh Keutaman Etika Bisnis Terhadap Kepuasan Pelanggan Rumah Makan Pempek di Palembang. Jurnal Keuangan dan Bisnis, Vol. 15, No. 2, Hlm. 22.

YLKI (1 Januari 2016). Bedah Pengaduan Kosumen 2015. Diperoleh pada 15 Februari 2019, dari https://ylki.or.id/2016/01/bedah-pengaduan-konsumen-2015/.

Zahroh, Fatimatuz dan Muhammad Nafik. 2015. Nilai Fathonah dalam Pengelolaan Bisnis di Pesantren Mukmin Mandiri Sidoarjo. JESTT, Vol 2, No. 9, Hlm. 746

Downloads

Published

2019-12-30

How to Cite

Sholihah, F. A., & Indrarini, R. (2019). Pengaruh Persepsi Pelanggan Terkait Etika Bisnis Islam Terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna E-Commerce . Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 2(3), 156–162. Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/index.php/jei/article/view/26511

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 90 , PDF Downloads: 121