PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBING-PROMPTING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DI KELAS V SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.26740/jrpd.v5n3.p1084-1091Abstract
ABSTRACT
This research aims to describe the effect of learning models to the student learning outcomes. This research is a type of experimental research using Probing-Prompting learning model in fifth grade elementary school.This research was conducted for 1 month with the observation stage before conducting the research. At the time of the research conducted initial tests to determine the initial state and the final tests to determine the state after the implementation of Probing-Prompting learning model. The subjects of the research were students of grade V SDN I Nglebeng. Student class V A as control class and V B as experiment class in academic year 2016/2017, while the object of research is the result of student learning. The results of this research indicated that there is influence of Probing-Prompting learning model on the results of student learning grade V SDN 1 Nglebeng. This is evident from the results of observation and data analysis is the normality test with significance value 0,506> 0,05, homogeneity test with significance value 0,866> 0,05 and T test obtained value significance influence of cognitive ability level equal to 0,006 <0,05. Based on the research, it can be concluded that Probing-Prompting Learning Model to the learning outcomes of students have a significant effect.
Keywords: Experiment, Learning outcomes, Probing-Prompting Learning Model.
ABSTRAK
Penelitan ini bertujuan untuk mendiskripsikan pengaruh model pembelajaran terhadap hasil belajar siswa. Penelitian ini merupakan jenis penelitian eksperimen dengan menggunakan model pembelajaran Probing-Prompting di kelas V sekolah dasar. Penelitian ini dilakukan selama 1 bulan dengan tahap observasi sebelum melaksanakan penelitian. Pada saat penelitian dilakukan tes awal untuk mengetahui keadaan awal dan tes akhir untuk mengetahui keadaan setelah dilakukan penerapan model pembelajaran Probing-Prompting. Subjek penelitian adalah siswa kelas V SDN I Nglebeng. Siswa kelas V A sebagai kelas kontrol dan V B sebagai kelas eksperimen pada tahun pelajaran 2016/2017, sedangkan objek penelitiannya adalah hasil belajar siswa. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada pengaruh model pembelajaran Probing-Prompting terhadap hasil belajar siswa kelas V SDN 1 Nglebeng. Hal ini terbukti dari hasil observasi dan analisis data yaitu uji normalitas dengan nilai signifikansi 0,506> 0,05, uji homogenitas dengan nilai signifikansi 0,866> 0,05 dan uji T diperoleh nilai signifikansi pengaruh tingkat kemampuan kognitif sebesar 0,006< 0,05. Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran Probing-Prompting terhadap hasil belajar siswa menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan.
Kata Kunci: Eksperimen, Hasil belajar, Model Pembelajaran Probing-Prompting.
References
Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Dimyati & Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Huda, Miftahul. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Joyce, R, Bruce. (1992). Models of Teaching. Universitas Michigan: Allyn and Bacon.
Kasmadi, Hartono. (2001). Pengembangan Pembelajaran dengan Model-Model Pengajaran Sejarah. Semarang: PT. Prima Nugroho Pratama Semarang.
Natawijaya, Rochman. (2005). Aktivitas Belajar. Jakarta: Depdiknas.
Puskur. (2001). Kurikulum Berbasis Kompetensi, Mata Pelajarann IPS Sekolah Dasar. Jakarta: PusKur Balitbang, Depdiknas.
Roesminingsih, MV. (2005). Teori dan Praktek Pendidikan. Surabaya: FIP UNESA.
Sapriya. (2009). Pendidikan IPS Konsep dan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Kharisma Putra Utama.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author(s) who wish to publish with Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian should agree to the following terms:
- Author(s) retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY) that allows others to share the work with an acknowledgment of the works authorship and initial publication in this journal for noncommercial purposes.
- Author(s) are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals' published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.