PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN PECAHAN DESIMAL UNTUK KELAS V SEKOLAH DASAR DENGAN PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK
DOI:
https://doi.org/10.26740/jrpd.v5n3.p1116-1122Abstract
ABSTRACT
The aim of this reseach is to describe learning device development process, to produce good learning device, and to describe the effectivity of device learning development in adding and subtracting decimal fraction using realistic mathematics in fifth grade at elementary school. This reseach using Plomp model. This model have four phases: preliminary investigation, design, realization/constructio, test, evaluation, and revision ; and implementation. This reseach produces: good learning device with criteria: (a) validity, the validator gives minal good apprasial at each document ; (b) practice. indicator of practicality of this device is teacher ability to manage the learning is in good category; (c) effectivity. Indicator of effectivity of this device is students activity fulfill effective criteria, suitable with ideal time and goal learning reach 82,75% ; (2) mathematic realistic are effectively with criteria; (a) clasical student learning result is 92,85%, (b) the teacher ability to manage the learning process is in good criteria. (c) the student activity fulfill effective criteria, (d) the student response of the learning process is positive
Keywords: learning device, Adding and substracting, decimal fraction, Realistic Mathematic.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan proses pengembangan perangkat pembelajaran, menghasilkan perangkat pembelajaran yang baik, dan mendeskripsikan keefektifan pembelajaran operasi penjumlahan dan pengurangan pecahan desimal di kelas V Sekolah Dasar dengan pendekatan matematika realistik. Model pengembangan yang digunakan sebagai acuan adalah model Plomp. Model pengembangan ini meliputi lima fase yaitu fase investigasi awal (preliminary investigation), fase desain (design), fase realisasi/konstruksi (realization/construction), fase tes, evaluasi dan revisi (test, evaluation, and revision), dan fase implementasi (implementation). Penelitian ini menghasilkan (1) perangkat pembelajaran yang baik dengan kriteria : (a) kevalidan, hasil penilaian validator terhadap perangkat pembelajaran mencapai 82,75 %; (2) Pembelajaran matematika realistik untuk mengajarkan operasi penjumlahan adalah minimal dalam kategori baik; (b) kepraktisan, diindikasikan dengan kemampuan guru mengelola pembelajaran berada dalam kategori baik; (c) keefektifan, dengan indikator aktivitas siswa memenuhi kriteria efektif sesuai dengan waktu ideal dan ketuntasan hasil belajar siswa secara klasikal mencapai 82,75 %; (2) Pembelajaran matematika realistik untuk mengajarkan operasi penjumlahan dan pengurangan pecahan desimal dengan kriteria : (a) hasil belajar siswa tuntas dengan persentase ketuntasan secara klasikal mencapai 92,85 %; (b) kemampuan guru mengelola pembelajaran berada dalam kategori baik; (c) aktivitas siswa memenuhi kriteria efektif; (d) respon siswa terhadap pembelajaran positif.
Kata Kunci: Perangkat Pembelajaran, Penjumlahan dan Pengurangan Pecahan, Desimal, Pendekatan Matematika Realistik.References
Arikunto, S. (2011). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Aqib, Z. (2010). Profesionalisme Guru dalam Pembelajaran. Surabaya: Insan Cendikia
Basuwono, A. (2011). œPengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan PMR Materi Hitung Pecahan di Kelas IV SD. Tesis Magister Pendidikan. Surabaya: Unesa.
Batlyakru, Y (2015). Pembelajaran Pecahan di Kelas III SD dengan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik. Tesis Magister Pendidikan Unesa.
De Lange, J. (1987). Mathematics Insight and Meaning. Ultrect:OW&OC
Gravemeijer, K.P.E. (1994). Developing Realistic Mathematic Education. Freudenthal: Institut Ultrecht.
Gronlund, N.E. (1982). Constructing Achievement Test. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Hadi, S. (2005). Pendidikan Matematika Realistik dan Implementasinya. Banjarmasin: Tulip
Harjanto. (2008). Perencanaan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta
Hudoyo, H. (1979). Pengembangan Kurikulum Matematika dan Pelaksanaanya di Depan Kelas. Surabaya: Usaha Nasional
Hudojo, H. (1998). Mengajar Belajar Matematika. Jakarta:BSNP Direktorat Pembinaan
Hudojo, H. (2005). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: Universitas Negeri Malang
Hobri. (2010). Metodologi Penelitian Pengmbangan. Aplikasi pada Penelitian Pendidikan Matematika. Jember: Pena Salsabila.
Ibrahim, M. (2003). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Unesa University Press.
Khan, Y. (2010). Pendidikan Karakter Berbasis Potensi Diri. Yogyakarta: Pelangi Publishing
Khabibah, S. (2006). Pengembangan Model Pembelajaran Matematika dengan Soal Terbuka untuk Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik Sekolah Dasar. Surabaya: Disertasi tidak dipublikasikan.
Lampiran Permendikbud Nomor 104 Tahun 2014 Tentang Pedoman Penilaian Hasil Belajar Oleh Pendidik
Musser, G.L & Burger, W.F. (1994). Mathematics for Elementary Teachers. New Jersey: Prentice-Hall
Mukhlis. (2005). Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Materi Pokok Perbandingan di Kelas VII SMP Negeri Palangga. Tesis Magister Pendidikan Unesa.
Nieveen. (1999). œPrototyping to Reach Product Quality. University of Twenty, The Nederlands.
Post, T. (1988). Teaching Rational Number and Decimal Concept. Allyn and Bacon, Inc
Plomp, T & Nieveen, N. (1997). Education Design: Introductional in Tjeer Plomp (Ed). System Design: Introductional. Design Approaches and Tools in Educational & Training. The Netherlands: Kluwer Academic Publisher
Plomp, T. (1997). Educational and Training System Design. Netherland: Faculty of Educational Scince and Technology, University of Twente
Rohani, A. (2004). Pengelolaan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Ratumanan, T.G. (2004). Belajar dan Pembelajaran: Surabaya: Unesa Press
Soedjadi, R. (1999). Dasar-Dasar Matematika. Surabaya: IKIP Surabaya Press.
Soedjadi, R. (2000). Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas
Soedjadi, R. (2001). Pemanfaatan Realitas dan Lingkungan dalam Pembelajaran Matematika. Makalah disampaikan pada Seminar Nasional di FMIPA Unesa tanggal 24 Pebruari 2001
Slavin, R.E. (1994). Educational Psycology: Theory and Practice. Eight Edition. Massachusetts: Allyn and Bacon Publisher
Suherman, dkk. (2003). Strategi Pembelajaran Kontemporer. Jakarta: Universitas Pendidikan Indonesia.
Suwarsono, S. (2001). Beberapa Permasalahan yang Terkait dengan Upaya Implementasi Pendekatan Matematika Realistik di Indonesia. Makalah disajikan pada Seminar Nasional tentang Pendekatan Matematika Realistik di Universitas Sanata Darma tanggal 14-15 Nopember 2001.
Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. (2006). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Tiro, M.A. (2010). Cara Efektif Belajar Matematika. Makassar: Andira Publisher
Treffers, A. (1991). Didactical Background of a Mathematic Programs for Primary Education dalam L.Streetfland (Ed): Realistic Mathematics Education in Primary School. Netherland: Ultecht University.
Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstuktivis: Konsep, Landasan Teoritis-Praktis dan Implementasinya. Jakarta: Penerbit Prestasi Pustaka.
Triyana, W.I. (2011). Keefektifan Kooperatif Tipe TGT (Team Game Tournament) pada Aritmatika Sosial di Kelas VII SMP Zainuddin. Tesis Magister Pendidikan Unesa. Surabaya: Pps. Unesa.
Trisna, B. (2005). Pembelajaran Matematika Realistik untuk Materi Pokok Persamaan Garis Lurus di Kelas VII SMP Negeri 1 Sukamara. Tesis Magister Pendidikan tidak dipublikasikan
Uno, B.H. (2011). Model Pembelajaran, Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta : Bumi Aksara
Van den Akker. (1999). Principles and Mathods of Development Resech. The Netherland: University of Twente.
Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author(s) who wish to publish with Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian should agree to the following terms:
- Author(s) retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY) that allows others to share the work with an acknowledgment of the works authorship and initial publication in this journal for noncommercial purposes.
- Author(s) are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals' published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.