PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEAD TOGETHER PADA MATA PELAJARAN IPS TERHADAP KETERAMPILAN SOSIAL DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Aziza Ramadhani Nurfitria Universitas Negeri Surabaya
  • Warsono Warsono Universitas Negeri Surabaya
  • Waspodo Tjipto Subroto Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jrpd.v5n3.p1063-1069

Abstract

ABSTRACT

This research aims to know the effect of cooperative learning model of numbered head together toward social skill fourth grade student of Elementary School and to know the effect of cooperative learning model of talking chips to learning outcomes of Social Studies fourth grade student of Elementary School. This research is conducted in SDN Cangkring Turi and SDN Grabagan Tulangan, Sidoarjo with research subject is fourth grade students in SDN Cangkring Turi as control class and fourth grade students in SDN Grabagan as experiment class school year 2015/2016. The type of research is experiment research with form of research is pretest-posttest control group design. The research data was obtained as follows: student social skills at experiment class is better than control class. This condition was shown with tarithmetic score (5,253) > ttable (2.011) with mean score in experiment class is 82.3200 higher than students social skills in control class 71.5600. So, there are effect of cooperative learning model of numbered head together to student social skill. While for second hypothesis testing was showed that student learning outcomes in experiment class is higher than control class. This condition was shown with tarithmetic score (5.451) > ttable (2.011) with mean score in experiment class is 86.6400 higher than student learning outcomes in control class 70.9600. So, there are effect of cooperative learning model of numbered head together to student learning outcomes. Based on the result of analyze data, it can be concluded that cooperative learning model of numbered head together has an effect to student social skills and student learning outcomes in significant.

 Keywords: Cooperative Learning Model of Numbered Head Together, Social Skill, Learning Outcomes.

 

ABSTRAK                                                                                         

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe numbered head together terhadap keterampilan sosial siswa kelas IV Sekolah Dasar dan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe numbered head together terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas IV Sekolah Dasar. Penelitian ini dilakukan di SDN Cangkring Turi dan SDN Grabagan, Tulangan, Sidoarjo dengan subjek penelitian adalah siswa kelas IV SDN Cangkring Turi sebagai kelas kontrol dan IV SDN Grabagan sebagai kelas eksperimen tahun pelajaran 2015/2016. Jenis penelitian yang dilakukan adalah penelitian eksperimen dengan bentuk desain penelitian pretest-posttest control group design. Data hasil penelitian yang diperoleh sebagai berikut: keterampilan sosial siswa pada kelas eksperimen lebih baik dibandingkan dengan kelas kontrol. Hal ini ditunjukkan dengan nilai thitung (5,253) > ttabel (2.011) dengan nilai mean pada kelas eksperimen sebesar 82.3200 lebih tinggi dibandingkan dengan keterampilan sosial siswa pada kelas kontrol yaitu sebesar 71.5600. Jadi, ada pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe numbered head together terhadap keterampilan sosial siswa. Sedangkan untuk pengujian hipotesis kedua menunjukkan bahwa hasil belajar siswa pada kelas eksperimen lebih tinggi dibandingkan pada kelas kontrol. Hal ini ditunjukkan dengan nilai thitung (5.451) > ttabel (2.011) dengan nilai mean pada kelas eksperimen sebesar 86.6400 lebih tinggi dibandingkan dengan hasil belajar siswa pada kelas kontrol yaitu 70.9600. Jadi, ada pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe numbered head together terhadap hasil belajar siswa. Berdasarkan hasil analisis data, dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran kooperatif tipe numbered head together berpengaruh terhadap keterampilan sosial siswa dan hasil belajar siswa secara signifikan.

Kata Kunci: Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numberedhead Together, Keterampilan Sosial, Hasil Belajar.

Author Biographies

Aziza Ramadhani Nurfitria, Universitas Negeri Surabaya

Mahasiswa Program Studi Pendidikan Dasar

Pascasarjana

Warsono Warsono, Universitas Negeri Surabaya

Dosen Program Studi Pendidikan Dasar

Pascasarjana

Waspodo Tjipto Subroto, Universitas Negeri Surabaya

Dosen Program Studi Pendidikan Dasar

Pascasarjana

References

Arends, Richard. Terjemahan oleh Helly Prajitno Soetjipto dan Sri Mulyatin Sotjipto. (2008). Learning to Teach. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Departemen Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Gregoriadis, Athanasios. (2013). Evaluating Preschoolers Social Skills: The Impact of a Physical Education Program from the Parents Perspective. International Journal of Humanities and Social Science. Vol.III No.1, pp. 294-305.

Huda, Miftahul. (2012). Cooperative Learninga: Metode, Teknik, Struktur dan Model Terapan. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Munawaroh. (2015). The Comparative Study between The Cooperative Learning Model of Numbered Heads Together (NHT) and Student Team Achievement Division (STAD) to The Learning Achievement in Social Subject. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME).Volume 5 issue I.Ver II, , pp. 158-167.

Novitasari, Rosi. (2013). The Implementation of Numbered Heads Together in Teaching Reading Narrative Text to the Tenth Graders. E-Journal UNESA. Vol. 1, No.01, pp 37-46.

Nur, M. (2008). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Pusat Sains dan Matematika Sekolah Unesa.

Nwabude, Aaron Roonie. (2011). Using a Vle To Enhance ˜Assessment For Learning Mathematics in School Scector. International Journal of Managing Information Technology (IJMIT).Vol.3, No.3 pp 231-239.

Subroto, Waspodo Tjipto. (2014). Bahan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Surabaya: Unesa University Press.

Trianto. (2011). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Edisi revisi Jakarta: Prestasi Pustaka.

Downloads

Published

2019-09-11

How to Cite

Nurfitria, A. R., Warsono, W., & Subroto, W. T. (2019). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEAD TOGETHER PADA MATA PELAJARAN IPS TERHADAP KETERAMPILAN SOSIAL DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 5(3), 1063–1069. https://doi.org/10.26740/jrpd.v5n3.p1063-1069
Abstract views: 604 , PDF Downloads: 453