EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK DENGAN PERMAINAN GATRIK PADA MATERI OPERASI HITUNG CAMPURAN KELAS IV SD
DOI:
https://doi.org/10.26740/jrpd.v5n2.p1025-1033Abstract
ABSTRACT
This research has purposed to find out the effectiveness of realistic mathematics education with gatrik game on arithmatic operation mix material in elementary school grade IV at Public Elementary School Palang district Tuban. The result data analysis of implementation realistic mathematics education materials revealed to: (1) Teachers be able to teaching the materials nicely, (2) Students activities during learning process is effective, (3) Students responses during learning process are positive, and (4) classical Students completeness is achieved. Based on the result of this research, Researcher concluded that realistic mathematics learning using gatrik game is effective when applied on arithmatic operation mix in elementary school grade IV.
Keywords: Realistic mathematic education and gatrik games
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan mengetahui keefektifan pembelajaran matematika realistik dengan permainan gatrik pada materi operasi hitung campuran di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Palang Kabupaten Tuban. Hasil analisis data implementasi perangkat pembelajaran terungkap bahwa: (1) guru dapat melaksanakan pembelajaran dengan baik, (2) aktivitas siswa selama pembelajaran efektif, (3) respon siswa terhadap pembelajaran positif, dan (4) ketuntasan belajar siswa secara klasikal tercapai.Berdasarkan hasil penelitian tersebut, peneliti menyimpulkan bahwa pembelajaran matematika realistik dengan permainan gatrik efektif digunakan pada materi operasi hitung campuran di kelas IV SD.
Kata Kunci: pembelajaran matematika realistik dan permainan gatrik.
References
Ahmadi. (1999). Psikologi sosial. Bandung: PT Rineka Cipta.
Arikunto, S. (2002). Metodologi Penelitian. Bandung: PT Rineka Cipta.
Badan Standar Nasional Pendidikan. (2006). Lampiran permendiknas no.22 tahun 2006 tentang standar isi untuk satuan pendidikan dasar dan menengah. Jakarta: Depdiknas
Castle, K. & Needham, J. (2007). First graders understanding of measurement. Early Childhood Education Journal, 35 (3), 215-221
Eggen, P. & Kauchak, D. (1996). Strategies for teaching conten and thinking skill. Third Edition. Boston: Ailyn and Bacon Publishers.
Gravemeijer, K. P. E. (1994). Developing realistic mathematics education. Utrecht: Freudenthal Institute.
Gunawan, B. (2015). Penerapan teori belajar vygotsky dalam interaksi belajar mengajar. Diakses di http://www.kompasiana.com/baktigunawan/ penerapan-teori-belajar-vygotsky-dalam-interaksi-belajar-mengajar. Diakses pada tanggal 16 Agustus 2016.
Hadi, S. (2005). Pendidikan matematika realistik dan implementasinya. Banjarmasin: Tulip
Hamiyah, N. & Jauhar M. (2014). Strategi belajar mengajat di kelas. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
Mudhoffir. (1990). Teknologi instruksional: sebagai landasan perencanaan dan penyusunan program pengajaran. Bandung: Remadja Rosda Karya.
Uno, H. & Nurudin, M. (2012) Belajar dengan pendekatan PAIKEM. Jakarta: Bumi Aksara
Kartodiwirio, S. K. & Abadi, A. (2005). Album Bandoeng tempo doeloe. Bandung: Navpress Indonesia
Slavin, R. E. (2009). Educational psychology: theory and practice. Fifth Edition. Boston: Ailyn and Bacon Publishers
Soviawati, E. (2011). Pendekatan matematika realistik (PMR) untuk meningkatkan kemampuan berpikir siswa di tingkat sekolah dasar. Jurnal Pendidikan. Edisi Khusus No. 2, ISSN 1412-565X.
Wijaya, A. (2012). Pendidikan matematika realistik (suatu alternatif pendekatan pembelajaran matematika). Yogyakarta: Graha Ilmu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author(s) who wish to publish with Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian should agree to the following terms:
- Author(s) retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY) that allows others to share the work with an acknowledgment of the works authorship and initial publication in this journal for noncommercial purposes.
- Author(s) are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals' published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.