PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN IPS BERBASIS KARAKTER MATERI SUMBER DAYA ALAM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Imam Sunandar Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jrpd.v5n2.p996-1002

Abstract

ABSTRACT

In planning a lessons, teachers have the authority to develop learning strategies, one of the way is by developing lesson plans. The result of observations and interviews done in SDIT Gilmani Surabaya, shows the information stating that teachers one still using the BSNP minimum standard of lesson plan without any developments. Meanwhile, the teachers in the school are still facing difficulties in combining the knowledge and character building in the students daily lives. Therefore, this research aims to develop character based lesson plan. The lesson plans are expected to increase this students learning achievement especially on the material of natural resources of grade four elementary school. This research applies Kemps model. Of research and development, the developed lesson plans, consist of Syllabus, Lesson Plan, Students Worksheet, and Achievement test. The purpose of this research and development is to measure the validity of the developed lesson plan and the effectivity of of Social Studies lesson plan on natural resources material based on character building as well. The results data analysis of social sciences education materials with contextual and character approach revealed to: (1) Learning materials is got valid acknowledgment from experts, (2) Learning materials effective in improving student learning outcomes (cognitive, affective and psychomotor). Based on the result of this research, Researcher concluded that the quality of learning using developmental Social Studies on natural resources with based on character building is valid and effective.

 

Keywords: Lesson plan, Character building based, Learning achievement.

 

ABSTRAK                                                                                         

Dalam merencanakan pembelajaran, guru punya kewenangan untuk mengembangkan strategi pembelajaran, salah satu caranya dengan pengembangan perangkat pembelajaran. Dari hasil observasi dan wawancara yang dilakukan di SDIT Gilmani Surabaya, diperoleh informasi bahwa guru masih menggunakan perangkat pembelajaran dengan standar minimal BSNP tanpa pengembangan. Sementara itu, di sekolah tersebut guru masih sulit memadukan pengetahuan dan pendidikan karakter dengan kehidupan sehari-hari siswa. Oleh Karena itu, dikembangkan suatu perangkat pembelajaran berbasis karakter. Perangkat pembelajaran tersebut diharapkan mampu meningkatkan hasil belajar, khususnya pada materi sumber daya alam pada mata pelajaran IPS di kelas IV Sekolah Dasar. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan yang menggunakan model pengembangan Kemp. Perangkat pembelajaran yang dikembangkan terdiri atas Silabus, Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP), Lembar Kerja Siswa (LKS), dan Penilaian Hasil Belajar (PHB). Tujuan pengembangan perangkat pembelajaran ini adalah untuk mengetahui kevalidan perangkat pembelajaran yang dikembangkan. Selain itu, penelitian ini juga bertujuan mengetahui keefektifan perangkat pembelajaran IPS materi sumber daya alam berbasis karakter dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Hasil analisis data pengembangan perangkat pembelajaran terungkap bahwa: (1) perangkat pembelajaran dinyatakan valid oleh ahli, (2) perangkat pembelajaran efektif dalam meningkatkan hasil belajar siswa (kognitif, afektif dan psikomotor). Berdasarkan hasil penelitian tersebut, peneliti menyimpulkan bahwa kualitas perangkat pembelajaran IPS materi sumber daya alam berbasis karakter yang dikembangkan adalah valid dan efektif.

 

Kata Kunci: Penelitian pengembangan, berbasis karakter, Learning achievement.

Author Biography

Imam Sunandar, Universitas Negeri Surabaya

Program Studi Pendidikan Dasar

Program Pascasarjana

References

Akker, J. van den. (1999). Principles and Methods of Development Research. Dalam Plomp, T; Nieveen, N; Gustafson, K; Branch, R.M; dan van den Akker, J (eds). Design Approaches and Tools in Education and Training. London: Kluwer Academic Publisher.

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Ditjen Dikdasmen Depdiknas RI. (2003). Pendekatan Kontekstual Contextual Teaching and Learning (CTL). Jakarta: Ditjen Dikdasmen Depdiknas.

Gay, L.R. (1991). Educational Evaluation and Measurement: Competencies for Analysis and Application. Second edition. New York: Macmillan Publishing Compan.

Hughes A.G & Hughes E.H. (2012). Learning & Teaching: Pengantar Psikologi Pembelajaran Modern. Bandung: Nuansa Buku.

Johnson Elaine B. (2014). CTL (Contextual Teaching and Learning). Bandung: Kaifa.

Kemp. Jerrold E. Ross Steven M. Morrison Garry R. (1994). Designing Effective Intruction. USA: Macmillan College Publishing Company.

Koentjaraningrat. (2009). Pengantar Ilmu Antropologi. Jakarta: Rineka Cipta.

Lickona, Thomas. (2012). Educating for Character. Jakarta: Bumi Aksara.

Lickona, Thomas. (2013). Character Matters: How to Help Our Children Develop Good Judgment, Integrity, and Other Essential Virlues. Jakarta: Bumi Aksara.

Muijs, Daniel dan David Reynolds. (2008). Effective Teaching Teori dan Aplikasi. Terjemahan oleh Helly Prajitno Soetjipto dan Sri Mulyantini Soetjipto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nieveen, N. (1999). Prototyping to Reach Product Quality. Dalam Plomp, T; Nieveen, N; Gustafson, K; Branch, R.M; dan van den Akker, J (eds). Design Approaches and Tools in Education and Training. London: Kluwer Academic Publisher.

Permendikbud. (2013). No. 1 Tahun 2013 Lampiran IV Tentang Implementasi Pedoman Pengajaran. Jakarta: Kemendikbud

Plomp, Tj. (1994). Educational Design: Introduction. From Tjeerd Plomp (eds). Educational &Training System Design: Introduction. Design of Education and Training (in Dutch).Utrecht (the Netherlands): Lemma. Netherland. Faculty of Educational Science andTechnology, University of Twente.

Seels, Barbara B. & Richey, Rita C. (1994). Teknologi Pembelajaran: Definisi dan Kawasannya. Penerjemah Dewi S. Prawiradilaga dkk. Jakarta: Kerjasama IPTPI LPTK UNJ.

Sukmadinata, Nana S. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Rosda karya.

Downloads

Published

2020-05-11

How to Cite

Sunandar, I. (2020). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN IPS BERBASIS KARAKTER MATERI SUMBER DAYA ALAM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 5(2), 996–1002. https://doi.org/10.26740/jrpd.v5n2.p996-1002
Abstract views: 603 , PDF Downloads: 709