PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN TERPADU MODEL NETWORKED TERINTEGRASI PLACE-BASED EDUCATION DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Sukiyem Windariyah Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jrpd.v4n1.p618-625

Abstract

ABSTRACT

The aim of this research is develop comprehensive instructional design plan of networked learning which integrated place-based education in elementary school with topic is The Healthy and Nutritious Food. This is developmental research with Kemps model. Implementations design using one group pretest-posttest design. The approach of this research is qualitative descriptive. The subject of this research is comprehensive instructional design plan of networked learning which integrated place-based education in elementary school and implementations subject is the fourth grade students of SD Negeri Karangrena 02, Maos, SD Negeri Slarang 02, and SD Negeri Slarang 04, Kesugihan, Cilacap, in Central Java. The result of this research is a comprehensive instructional design plan of networked learning which integrated place-based education in elementary school is eligible for use in study and can improve outcome learning with a good instructional learning process.

 

Keyword: A Comprehensive Instructional Design Plan, Networked Learning, Place-Based  Education, Elementary School.

 

ABSTRAK                                                                                         

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan perangkat pembelajaran terpadu model networked terintegrasi place-based education yang layak dengan topik makanan sehat dan bergizi untuk digunakan di sekolah dasar. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan, dengan model Kemp. Desain uji coba terbatas menggunakan one group pretest-posttest design dengan teknik analisis deskriptif kualitatif. Subjek penelitian adalah perangkat pembelajaran terpadu model networked terintegrasi place-based education di sekolah dasar. Sasaran uji coba terbatas adalah siswa kelas IV SDN Karangrena 02, Desa Karangrena, Kecamatan Maos, Kabupaten Cilacap, Provinsi Jawa Tengah, dan sasaran ujicoba luas adalah siswa kelas IV SD Negeri Slarang 02, SD Negeri Slarang 04, Desa Slarang, Kecamatan Kesugihan, dan SD Negeri Karangrena 02 Desa Karangrena, Kecamatan Maos, Kabupaten Cilacap, Provinsi Jawa Tengah. Hasil penelitian menunjukkan perangkat pembelajaran terpadu model networked terintegrasi place-based education di sekolah dasar sangat layak dan dapat digunakan di sekolah dasar serta dapat meningkatkan hasil belajar siswa melalui proses pembelajaran yang berkualitas.

 

Kata kunci: Perangkat pembelajaran, pembelajaran terpadu model networked, place-based education, sekolah dasar.

Author Biography

Sukiyem Windariyah, Universitas Negeri Surabaya

Program Studi Pendidikan dasar

Program Pascasarjana

References

Altman, Roberta., Stires Susan., and Weseen, Susan. (2014). Claiming the Promise of Place-Based Education. Occasional Paper Series Bank street College of Education. Vol 33.

Bagus, Suryana Ida; Yudana, Made; Dantes, Rasben Gede. (2014). Kontribusi Kualitas Pembelajaran, Motivasi Belajar, dan Disiplin Belajar terhadap Hasil belajar Seni Budaya kelas VIII SMP Negeri 2 Abiansemal. E-journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Administrasi Pendidikan. Vol 5.

Drake, M.Susan. and Burns, C. Rebecca. (2004). Meeting Standards Through Integrated Curriculum. Alexandria, Virginia USA: Association for Supervision and Curriculum.

Feldman. (1994). Collaborative Inquiry In Networked Communities: Lesson from the Alice Testbed. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA , April 5-8, 1994).

Fogarty. (1991). The Mindful School. How to Integrate the Curricula. Palatine, Illinois: IRI/ Skylight Publishing, Inc.

Haryati, Mala Ima., Kasdi, Aminuddin., dan Subroto, Tjipto Waspodo. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Terpadu Tipe Threaded untuk Melatih Keterampilan Berfikir Kreatif pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Dasar. Vol.3 No.1 Juli 2014 pp 01-07.

Hutson, Gareth. (2010). Remembering the Roots of Place Meanings for Place- Based Outdoor Education. New Zealand Journal of Outdoor Education. Vol 2 No. 4. pp 4361.

Ibrahim. (2002). Pengembangan Perangkat Pembelajaran. Jakarta: Direktorat SLTP Dirjen Dikdasmen Depdiknas

Khoiriyah, Muhari., dan Subroto, Tjipto Waspodo. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Tematik dengan Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Dasar. Vol.3 No.1 Juli 2014. pp 12-23.

Limbong, Elymius. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Terpadu Model Networked untuk Sekolah Dasar. (Tesis tidak dipublikasikan). Universitas Negeri Surabaya.

Murtiningsih, Hariyati. (2007). Peningkatan Daya Kreativitas dan Kemandirian Siswa melalui Pembelajaran Terpadu IPS. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. Volume 8 No.1 Februari 2007.

Peter; Jones, Chris ; Asensio Mireja; Vivien and Steeples; Christine. (2005). Networked Learning in Higher Students Expectations and Experiences. The International Journal of Higher Education and Educational Planning. Vol 50 No.3.

Prabowo. (2011). Metodologi Penelitian (Sains dan Pendidikan Sains). Surabaya: Unesa University Press.

Smith, A Gregory. and Sobel, David. (2010). Place and Community- Based Education in Schools. New York and London: Rotledge Taylor & Francis Group.

Sulistyorini, Heni.(2006). Tingkat Keterbacaan Teks dan Pengaruhnya Terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Larutan Penyangga di SMA Negeri 1 Kramat Kabupaten Tegal. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Suryanti. (2008). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. Vol 5 No.3 Mei 2008

Downloads

Published

2018-01-11

How to Cite

Windariyah, S. (2018). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN TERPADU MODEL NETWORKED TERINTEGRASI PLACE-BASED EDUCATION DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 4(1), 618–625. https://doi.org/10.26740/jrpd.v4n1.p618-625
Abstract views: 1018 , PDF Downloads: 1327