PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE DENGAN MENGGUNAKAN TEKNIK MIND MAP PADA MATA PELAJARAN PKN DI KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.26740/jrpd.v3n3.p517-526Abstract
ABSTRACT
This research is aimed to describe the feasibility, practicity, and effectiveness of the development of learning cooperative equipment type think pair share by using mind mapp technique of civic lesson for the Fourth Grade Students Elementary School. In this research, the learning equipment that is developed : Lesson Plan, Student Worksheet, and Test. This research uses theory of the development of 4-D models of Thiagarajan (1974) consisting of four stages: (a) define, (b) design, (c) develop and (d) disseminate. But the disseminate is not did because of the limitation of finance, energy, time, and experience and the result of research is only done at SD Muhammadiyah Madiun city as the place of the research. The research is only until develop step to 0,99 in the category of goodof learning isn 99,7%, this means that teachers can implement the learning in conformity with the pla. Moeover, it is also practical based on research that shows 97,1% the student actively in learning, give positive response and unterested in participating in learning as much as 100%, and the result of Achievment Test is93,8% due KKM. Baed on the analysis above, it can be concluded that the type cooperative learning Think Pair Share at Civic Lesson on the fourth grade of Elementary School is feasible, practical, and effective to use, but it still require an adjustment to the situation and condition of each school.
Keywords: Kit Media, Science Learning, Scientific, dan Mastery of Concept.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan kelayakan, kepraktisan, dan keefektifan pengembangan perangkat pembelajaran kooperatif tipe think pair share dengan menggunakan teknik mind map pada mata pelajaran PKn di kelas IV Sekolah Dasar. Dalam penelitian ini, perangkat pembelajaran yang dikembangkan antara lain : Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP), Lembar Kerja Siswa (LKS), dan Tes Hasil Belajar (THB). Tahap-tahap penelitian pengembangan perangkat pembelajaran ini menggunakan model 4-D (four-d model) dari Thiagarajan, Semmei dan Semmel (1975). Model 4-D terdiri dari tahap pendefinisian (define), tahap perancangan (design), tahap pengembangan (develop), dan tahap penyebaran (disseminate). Dikarenakan keterbatasan biaya, tenaga, waktu dan kesempatan maka pendesiminasian tidak dilakukan. Hasil penelitian hanya diterapkan di tempat penelitian, yaitu di SD Muhammadiyah Kota Madiun. Maka dalam rancangan penelitian ini, pengembangan perangkat pembelajaran hanya sampai pada tahap ketiga yaitu tahap pengembangan (develop). Data hasil penelitian diperoleh sebagai berikut: keseluruhan validasi diperoleh rata-rata skor 3,55 dengan realibilitas 0,99 dalam kategori baik, pembelajaran ini juga praktis berdasarkan keterlaksanaan pembelajaran sebesar 99,7% ini artinya guru dapat melaksanakan pembelajaran sesuia dengan rencana. Selain itu, perangkat pembelajaran ini juga praktis berdasarkan hasil penelitian yang menunjukkan 97,1% siswa aktif dalam pembelajaran, respon positif siswa dan berminat mengikuti pembelajaran seperti sebesar 100%, dan hasil THB 93,8% tuntas mencapai KKM. Berdasarkan hasil analisa diatas, dapat disimpulkan bahwa perangkat pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share layak, praktis, dan efektif untuk digunakan, namun masih memerlukan penyesuaian dengan situasi dan kondisi di sekolah masing-masing.
Kata Kunci: Pengembangan perangkat, pembelajaran kooperatif, pembelajaran kooperatif tipe think pair share, teknik mind map.
References
BSNP. ( 2007). Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta : Badan Sandar Nasional Pendidikan.
Ibrahim Muslimin, Rachmadiarti F, Nur M, Ismono. (2000). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: PSMS Unesa.
Isjoni. (2009). Pembelajaran Kooperatif Meningkatkan Kecerdasan Antar Peserta Didik. Yogyakarta: Pustak Pelajar.
Johnson, D.W., Johnson,R.T., & Stanne, M.B. (2000). Cooperative Learning Methods. Jurnal International Learning.
Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sugiarto, Dino dan Puji Sumarsono. (2014). The Implementation of Think-Pair-Share Model to Improve Students Ability in Reading Narrative Texts. International Journal of English and Education. ISSN: 2278-4012, Volume:3, Issue:3, July 2014. pp 206-216.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D . Bandung: Alfabeta.
Slavin, Robert E. (2005). Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik (Terjemahan daro Coopertive Learning: theory, research and practice). Bandung: Penerbit Nusa Media.
Slavin, Robert E. (2011). Psikologi Pendidikan: Teori dan Praktik, Edisi Kesembilan, Jilid 1 (Terjemahan dari Educational Psychology: Theory and Practice, 9th ed). Jakarta: PT. Indeks.
Suprijono, Agus. (2014). Cooperative Learning. Teori dan Aplikasi PAIKEM. Jakarta: Pustaka Belajar.
Swadarama, Doni. (2013). Mind Mapping dalam Kurikulum Pembelajaran. Jakarta: Gramedia.
Thiagarajan, S.Samuel, D.S dan Semmel, M.I. (1974) . Instructional Developmen for Training Teachers of Exceptional Children, A.Source Book, Blomngtn: Central for Innovation on teaching the handicapped.
Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Windura, Sutanto. (2013). Mind Map. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo Kelompok Gramedia
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author(s) who wish to publish with Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian should agree to the following terms:
- Author(s) retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY) that allows others to share the work with an acknowledgment of the works authorship and initial publication in this journal for noncommercial purposes.
- Author(s) are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals' published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.