PEMBELAJARAN OPERASI HITUNG BILANGAN BULAT MELALUI PERMAINAN GO BACK THROUGH THE DOOR (GOBAK SODOR) DAN PROBLEM POSING UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA KELAS IV MI NURUL JANNAH SAWARAN LOR
DOI:
https://doi.org/10.26740/jrpd.v3n3.p481-490Abstract
ABSTRACT
This research is aimed to improve students understanding in integer arithmetic operations by using œGo Back Through The Door game (gobak sodor) and problem posing in teaching learning process. The participation of this research was 4thgrade students in MI Nurul Jannah Sawaran Lor. This research was conducted in two cycles, cycle 1 and cycle 2. Each cycle consisted of two meetings which the students activity are around œGo Back Through The Door game is students active participation which the cycle 1 showed the amount of 2,95 and was regarded as good category while the cycle 2 showed very good category in the amount of 3,65; the best score of students skill in problem posing especially presenting the problem based on the example given was 2,55 in cyle 1 which indicated good category and 3,75 in cycle 2 which indicate very good category; the biggest score of students comprehending in explaining the solution of the problem given by another students are 2,55 in cycle 1 and 3,5 in cycle 2 that sequentially indicated good and very good category; the test results of students' diagnostic test of cycle 1 is 52,8125 while testing the ability of the cycle 1 is 67,8375 and the cycle 2 is 88,4375; 15% of the students admitted that they did not completely comprehend and 10% of them did not comprehend at all, while in cycle 2 almost 80% of the students comprehended the lesson completely. The difficulties found in teaching learning process by using œGo Back Through The Door game and problem posing are the availability of the teacher, the width of school yard and the fluency of students language. Based on the data analysis, it can be conclued that teaching integer arithmetic operation through œGo Back Through The Door game and problem posing is effectively increase 4thgrade students understanding especially in MI Nurul Jannah Sawaran Lor, but it needs some adaption based on the school condition.
Keywords: Learning, Go Back Through the Door Game, Problem Posing, Understanding.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman siswa terhadap operasi hitung bilangan bulat melalui penerapan pembelajaran menggunakan permainan go back through the door (gobak sodor) dan problem posing pada siswa kelas IV MI Nurul Jannah Sawaran Lor. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus, yaitu siklus I dan siklus II, masing-masing siklus terdiri dari dua pertemuan dimana kegiatan siswa seputar permainan go back through the door (gobak sodor) dan problem posing. Data hasil penelitian yang diperoleh sebagai berikut: frekwensi kegiatan siswa pada permainan go back through the door yang menonjol adalah keaktifan pemain, pada siklus I sebesar 2,95 kategori baik dan siklus II sebesar 3,65 kategori sangat baik; skor keterampilan siswa dalam problem posing yang paling menonjol pada menyajikan masalah dari contoh yang diberikan guru, skor siklus I sebesar 2,55 kategori baik dan siklus II sebesar 3,75 kategori sangat baik; skor pemahaman siswa yang paling menonjol pada menjelaskan penyelesaian masalah yang diberikan oleh teman sebaya pada siklus I sebesar 2,55 kategori baik dan siklus II 3,5 kategori sangat baik; pada tes hasil belajar siswa tes diagnosa siklus I sebesar 52,8125 sementara tes kemampuan siklus I sebesar 67,8375 dan siklus II sebesar 88,4375; tanggapan siswa pada siklus I ada 15% siswa kurang paham dan 10% siswa tidak paham, pada siklus II tidak ada siswa yang kurang paham 80% siswa sangat paham. Kendala yang ditemukan pada saat pembelajaran menggunakan permainan go back through the door (gobak sodor) dan problem posing pada ketersediaan guru, halaman sekolah yang luas, dan kefasihan berbahasa siswa. Berdasarkan hasil analisis data, dapat disimpulkan bahwa pembelajaran operasi hitung bilangan bulat melalui permainan go back through the door (gobak sodor) dan problem posing efektif untuk meningkatkan pemahaman siswa kelas IV MI Nurul Jannah Sawaran Lor, namun masih memerlukan penyesuaian dengan situasi dan kondisi di sekolah.
Kata Kunci: Pembelajaran, Permainan Go Back Through the Door (Gobak Sodor), Problem Posing, Pemahaman, Tanggapan siswa.
References
Dickerson, V.M. (1999). The Impact o f Problem-Posing Instruction on The Mathematical Problem-Solving Achievement of Seventh Graders. Doctor of Philosophy Degree. Department of Educational Studies. www.structureofproblemposing.pdf.com. 14 November 2015.
Huda, M. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran Isu-isu Metodis dan Paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset.
Ismail, A. (2006). Education Games. Jakarta: Pilar Media.
Negoro. S.T., & Harahap, B. (1998). Ensiklopedia Matematika. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Muhsetyo, G. 2012. Pembelajaran Matematika SD. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Negoro. S.T., & Harahap, B. (1998). Ensiklopedia Matematika. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Nur, M. (1999). Teori Pembelajaran Kognitif. Universitas Negeri Surabaya.
Nur, M. (2009). Teori Pembelajaran Kognitif. Universitas Negeri Surabaya.
Pitadjeng. (2006). Pembelajaran Matematika yang Menyenangkan. Jakarta: Depdikbud.
Poedjakusuma, A. (2015). www.anakbawangsolo.org. Di buka 21.58 tanggal 26 Januari 2016.
Prana, I. A.W. (2010). Permainan Tradisional Jawa. Klaten: PT. Intan Pariwara.
Siswono, T.Y.E. (2008). Model Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Surabaya: Unesa University Perss.
Subarinah, S. (2006). Inovasi Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas.
Upu, H. (2003). Problem Posing dan Problem Solving dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Pustaka Ramadhan.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author(s) who wish to publish with Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian should agree to the following terms:
- Author(s) retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY) that allows others to share the work with an acknowledgment of the works authorship and initial publication in this journal for noncommercial purposes.
- Author(s) are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals' published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.