Pengembangan Media Komik “KOKO” Berbasis Karakter untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar

Authors

  • Alifa Feby Nur Aini UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Aning Widayanti UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Hernik Farisia UIN Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jrpd.v10n2.p156-166

Keywords:

Mathematics, Comics, Learning

Abstract

Character-based koko comic media is an innovation in developing learning media, especially for mathematics subjects of grade 3 fractional material at MI NU Wedoro Sidoarjo. The purpose of this research aims to determine the level of validity, practicality, and effectiveness of cocoa comic media. In this study, researchers used Research and Development (R&D) research methods with the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The data obtained through observation and interviews, validation instruments, questionnaires and tests. Information or data that has been obtained is then analyzed and produces conclusions from teachers, students, material experts, media experts as a repsondent in providing information on this development research. The results showed that the level of validity of comic media is in the category of very valid and can be used with a little revision. In addition, for the level of practicality of comic media, koko is in the very practical category. Data on the effectiveness of comics is also in the category of very effective, because it sees an increase in student learning outcomes from post-test and pre-test.

Keywords: Mathematics, Comics Media, Learning, Development.

References

Ali Mudlofir, E. F. (2016). Desain pembelajaran inovatif: Dari teori ke praktik (Edisi1, Cetakan 2 ed.). PT Raja Grafindo.

Anni, R., A. (2016). Psikologi Pendidikan. UNNES Press.

Azhari, B., & Irfan, A. (2019). Model-Eliciting Activities dalam Menganalisis Kreativitas Pemecahan Masalah Matematika pada Mahasiswa Pendidikan Matematika di PTKIN Aceh. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 2(1), 1. https://doi.org/10.22373/jppm.v2i1.4495

Damarsari, R. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Patama Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Berkesulitan Belajar Matematika Kelas II di SD Negeri Bangunrejo 2 Yogyakarta.

Endang Mulyatiningsih. (2017). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Alfabeta.

Febriyandani, R., & Kowiyah, K. (2021). Pengembangan Media Komik dalam Pembelajaran Matematika Materi Pecahan Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(2), 323. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.37447

Hurlock, E. B. (2015). Child Development. McGraw-Hill.

Komala, Y., & Supriyati, Y. (2018). Meningkatkan Pemahaman Konsep Pecahan Melalui Pendekatan Realistic Mathematicseducation (RME) pada Pelajaran Matematika Kelas V di SDIT YPI “45” Bekasi. Vol.5, Hal.134-145.

Leslie J, B. (2015). Instructional Design,Educational Technology Publications Inc. Englewood Cliffs.

Murni, S. (2022). Pembelajaran Daring Pemahaman Konsep Pecahan Siswa SD Kelas III Menggunakan RME. 05(04).

Musayadah, N., Muhammad, D. H., & Susandi, A. (2021). Konsep Khalifatullah Terhadap Pengembangan Kepemimpinan Pendidikan Islam Persfektif M. Quraish Shihab dan Al-Gazali. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 489–497. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.2134

Putri, L. A., & Dewi, P. S. (2020). Media Pembelajaran Menggunakan Video Atraktif pada Materi Garis Singgung Lingkaran. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 32. https://doi.org/10.33365/jm.v2i1.568

Rivai, S. (2019). Media Pengajaran. SBAIgensindo.

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan Koneksi Matematik dalam Pembelajaran Matematika. 2(1).

Sigit Purnama. (2013). “Metode Penelitian Dan Pengembangan (Pengenalan Untuk Mengembangkan Produk Pembelajaran Bahasa Arab). Literasi.

Sugiartinengsih, R., & Pd, M. (2018). Penggunaan Media Komik Strip dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Ekplanasi di SMA Negeri 1 Sukahaji.

Syamsir Alam. (2023, November 18). Hasil PISA 2022, Refleksi Mutu Pendidikan Nasional 2023 Sumber: Https://mediaindonesia.com/opini/638003/hasil-pisa-2022-refleksi-mutu-pendidikan-nasional-2023. Media Indonesia. https://mediaindonesia.com/opini/638003/hasil-pisa-2022-refleksi-mutu-pendidikan-nasional-2023

Downloads

Published

2024-05-31

How to Cite

Aini, A. F. N., Widayanti, A., & Farisia, H. (2024). Pengembangan Media Komik “KOKO” Berbasis Karakter untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 10(2), 156–166. https://doi.org/10.26740/jrpd.v10n2.p156-166
Abstract views: 522 , PDF Downloads: 30