KOMET-QR Kartu Eksplorasi Etnomatematika-QR Pada Materi Bangun Datar Kelas IV Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.26740/jrpd.v10n1.p64-79Keywords:
Flat building, Ethnomathematics, QR-CodeAbstract
KOMET-QR (Quick Response Ethnomathematics Exploration Card) is an innovative learning media that combines Ethnomathematics and QR-Code technology, providing an interactive experience between digital resources not only in the classroom, but also facilitating learning outside class hours. With interactivity, contextuality, and respect for local wisdom, KOMET-QR is effective in increasing understanding of Bangun Datar for fourth grade elementary school. This research is development research or Research and Development (R&D) using the ADDIE development model. The research results showed material validity of 94% and media validity of 97.33%, both in the "Very Valid" category. Media effectiveness was 98.31%, with the category "Very Effective," seen from a significant increase in the posttest. Practicality reached 96.95% with the category "Very Practical." With high validity, effectiveness and practicality results, KOMET-QR was declared suitable for use in learning activities.
References
DAFTAR PUSTAKA
Abroriy, D. (2020). Etnomatematika dalam Perspektif Budaya Madura. http://mass.iain-jember.ac.id
Afriansyah, E. A. (2022). Peran RME terhadap Miskonsepsi Siswa MTs pada Materi Bangun Datar Segi Empat. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3). http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Anwar. (2016). Meningkatkan Kemampuan Menghitung Luas Bangun Ruang Melalui Benda Konkret Sekitar Siswa Kelas VI SDN Talabiu. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 2(1).
Aprilianti Sopian, L., Banindra Yudha, C., & Oktaviana, E. (2020). Penerapan Media Papan Geoboard pada Pembelajaran Matematika.
Arwanto, M., & Pd. (t.t.). EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA BATIK TRUSMI CIREBON UNTUK MENGUNGKAP NILAI FILOSOFI DAN KONSEP MATEMATIS.
Astriandini, M. G., Yosep, D., & Kristanto, D. (2021). Kajian Etnomatematika Pola Batik Keraton Surakarta Melalui Analisis Simetri. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika , 10(1). http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Aziz, A. N., Sugiman, S., & Prabowo, A. (2016). Analisis Proses Pembelajaran Matematika pada Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Slow Learner di Kelas Inklusif. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 111. https://doi.org/10.15294/kreano.v6i2.4168
Dwi Astuti, R., & Ulfah, A. (2019). Pengembangan Media Permainan Lajur Bata (Langkah Juara Bangun Datar) Untuk Materi Keliling Dan Luas Bangun Datar Kelas 4 Sekolah Dasar. Dalam Fundamental Pendidikan Dasar (Vol. 1, Nomor 1).
Faqih, A., Nurdiawan, O., & Setiawan, A. (2021). Pengembangan Media pembelajaran Multimedia Interaktif Alat Masak Tradisional Berbasis Etnomatematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika , 10(2). http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Febriyanti, A., Sukasno, & Mandasari, N. (2020). Penerapan Model Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII. Dalam Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha (Vol. 11, Nomor 1).
Fiquroisyin, D. (2020). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar dengan Model Pembelajaran Discovery Learning. https://jurnal.uns.ac.id/shes
Harahap, M., Mujib, A., & Syahri Nasution, A. (2022). Pengembangan Media Uno Math untuk Mengukur Pemahaman Konsep Luas Bangun Datar. http://j-las.lemkomindo.org/index.php/AFOSJ-LAS
Irmayanti, Islamiah, N., & Syarifuddin. (2020). Analisis Sosiomatematika Berbasis Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran Pada Siswa SDN 224 Palae. JTMT Jurnal Tadris Matematika, 1. http://journal.iaimsinjai.ac.id/index.php/Jtm
Jamaludin, U., Pribadi, R. A., & Mulyawati, F. (2023). Karakteristik Belajar dan Pembelajaran Anak Usia Sekolah Dasar (SD). Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(2).
Junaedi, I. (2019). Proses Pembelajaran Yang Efektif. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Researh, 3(9).
Kasri, K. (2018). Peningkatan Prestasi Belajar Matematika melalui Media Puzzle Siswa Kelas I SD. Jurnal Pendidikan : Riset dan Konseptual, 2(3), 320. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v2i3.69
Kurniawan, D. A. (2021). Pelestarian Budaya Jawa Melalui Pembelajaran Kreatif di Desa Slogoretno Sebagai Wujud Gerakan Nasionalisme. JURNAL CANDI, 21.
Magdalena, I., Wizy Astuty, H., Valentina, F. R., Devita, N., & Tangerang, U. M. (2020). Penanganan Kasus Kesulitan Belajar Matematika Pada Kelas VI SDN Karawaci Baru 4. Dalam PENSA : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Vol. 2, Nomor 1). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa
Medhika, L. (2018). Meningkatkan Kemampuan Menghitung Perkalian Melalui Benda Konkret Kelas II Di SDN Pamotan Ii Porong.
Muhsetyo, G., & Sc, M. (2014). Pembelajaran Matematika Berdasarkan KBK.
Munawar, G., & Dini, F. A. (2022). Prototipe E-Wallet Berbasis Mobile untuk Mendukung Transaksi Elektronik di Lingkungan Kampus. Jurnal Sistem dan Teknologi Informasi (JustIN), 10(4), 355. https://doi.org/10.26418/justin.v10i4.47495
Nuraini, F., Mahfiroh, L., Fitrotunnida, T., & Praredya, B. (2023). Eksplorasi Pola dan Bentuk Simetri Gerakan Tari Tradisional Berbasis Etnomatematika pada Tari Nanas Madu.
Okta Marinka, D., Febriani, P., & nyoman Wirne, I. (2018). Efektifitas Etnomatematika dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa. Dalam Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia (Vol. 03, Nomor 02). https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr
Perdana Aprilianti, P., Astuti, D., & Dahlan, A. (2020). Pengembangan LKPD Berbasis STEM Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar SMP Kelas VIII. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(6). https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i6.691-702
Pratiwi, J. W., Pujiastuti, H., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Pada Permainan Tradisional Kelereng (Vol. 05, Nomor 02). https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr
Rahmawati, I., & Febriyanti, I. (2020). Pengembangan Media Kartu Domino Hitung Matematika-Kode Quick Response (KOMIKA-QR) Pada Materi Pecahan Siswa Sekolah Dasar.
Rahmawati, I., & Zulkifli, A. (2020). Eksplorasi Rumah Adat Joglo Pada Materi Geometri Di Sekolah Dasar.
Retnodari, W., Faddia Elbas, W., & Loviana, D. S. (2020). Scaffolding Dalam Pembelajaran Matematika (Vol. 1).
Sholihah, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Proses Pemecahan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan Berpikir Van Hiele. 6(2). http://e-mosharafa.org/
Sofiah, A. M., & Isdaryanti. (2023). Pengembangan Media KABARU (Kartu Bangun Ruang) Berbasis Qr-Code Pada Pelajaran Matematika Kelas V SD. Dalam Joyful Learning Journal (Vol. 12, Nomor 2). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jlj
Stit, Y. S., & Nusantara, P. (2020). Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Berhitung Di Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. Dalam EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains (Vol. 2, Nomor 3). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Suardi, M. (2018). Belajar & Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=kQ1SDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=Pembelajaran+merupakan+suatu+bentuk+bantuan+yang+diberikan+oleh+pendidik+kepada+peserta+didik+agar+peserta+didik+dapat+memperoleh+ilmu+dan+pengetahuan&ots=d_wHBUkr8T&sig=8dEacR2erqI0cQBKgOM8ixSjeK8&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Suhartini, & Maryanti, A. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Geometri Berbasis Etnomatematika. Jurnal Gantang, II(2).
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2).
Taris, L., & R, M. (2016). Implementasi Media Pembelajaran Anti Korupsi Berbasis Gender Untuk Menanamkan Nilai-Nilai Kejujuran Di SD.
Twyman, J. S., & Heward, W. L. (2018). How to improve student learning in every classroom now. International Journal of Educational Research, 87. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2016.05.007
Ulva, M., & Amalia, R. (2020). Proses Pembelajaran Matematika Pada Anak Berkebutuhan Khusus (AUTISME) di Sekolah Inklusif. Dalam JOURNAL ON TEACHER EDUCATION Research & Learning in Faculty of Education JOURNAL ON TEACHER (Vol. 1).
Unaenah, E., Ayumi, A., Nuraulia, D., & Sundari, L. (2023). Konsep Matematika Siswa Dalam Menuntaskan Permasalahan Bangun Datar. 2(4). http://jurnal.anfa.co.id
Unaenah, E., Hidyah, A., Aditya, A. M., Yolawati, N. N., Maghfiroh, N., Dewanti, R. R., Safitri, T., & Tangerang, U. M. (2020). Teori Brunner Pada Konsep Bangun Datar Sekolah Dasar. Dalam Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Vol. 2, Nomor 2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Wiryanto. (2020). Proses Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar di Tengah Pandemi COVID-19. Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 6(2).
Wiryanto, & Jannah, M. (2022). Pengembangan Media Kartu Domino Hitung Matematika-Kode Quick Response (KOMIKA-QR) Pada Materi Pecahan Siswa Sekolah Dasar.
Zahrani, N. (2023). Pemanfaatan Smart Apps Creator (Sac) Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi: Rubik (Rumah Bahasa Indonesia Kita). Jurnal Ilmiah Multidisipline, 1(7). https://doi.org/10.5281/zenodo.8289840
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

