Survei Lingkungan Belajar (Sulingjar) Sekolah Dasar Ditinjau dari Perspektif Teori Belajar Behaviorisme Edward Lee Thorndike

Authors

  • Rizki Septa Hardhita Universitas Negeri Malang
  • Fatchur Rahman Universitas Negeri Malang
  • Wulan Fatikhah Luswandari Universitas Negeri Malang
  • Slamet Slamet Universitas Negeri Malang
  • Ade Eka Anggraini Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.26740/jrpd.v10n1.p58-63

Keywords:

learning environment survey, learning theory, behaviorism

Abstract

This study aims to understand the "Learning Environment Survey (Sulingjar)" program launched by the Ministry of Education and Culture of the Republic of Indonesia which is carried out in order to fulfill the National Assessment (AN) in the perspective of Edward Lee Thorndike's behaviorism learning theory. In the perspective of Thorndike's behaviorist learning theory, learning is the interaction between stimuli (stimulus) and responses (responses). There are similarities between what was proclaimed by the Minister of Education and Culture in the National Assessment and the concept of Thorndike's behaviorism learning theory. The writing of this article uses qualitative research with a type of descriptive approach. Data collection is carried out by observation, document review and literature study. The results of the study obtained the results of a good learning environment survey (distilljar) in elementary schools from the perspective of Edward Lee Thorndike's behaviorism learning theory about stimulus-response showed that the school safety climate, diversity climate, and good learning quality can increase student learning motivation..

References

Abdullah Sani, R. 2021. Pembelajaran Beorientasi AKM (Asesmen Kompetensi Minimum). Bumi Aksara

Aini, P. ., & Taman, A. 2012. Pengaruh Kemandirian Belajar dan Lingkungan Belajar Peserta didik terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Peserta didik Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Sewon Bantul Tahun Ajaran 2010/2011. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 48–65.

Amalia, R., & Fadholi, A. N. 2018. Teori Behavioristik [Universitas Muhammadiyah Sidoarjo]. http://eprints.umsida.ac.id/1402/

Baro’ah, S. 2020. Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Tawadhu, 4(1).

Cholik, C. A. 2021. Perkembangan Teknologi Informasi Komunikasi / ICT dalam Berbagai Bidang. Jurnal Fakultas Teknik, 2(2), 39–46.

Damanik, B. E. 2019. Pengaruh Fasilitas Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar. Publikasi Pendidikan, 9(1), 46

Dianita E, R. 2021. AKM KELAS (Asesmen Kompetensi Minimum). Bumi Aksara.

Emda, A. 2018. Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida journal, 5(2), 172-182.

Juliani, A. J., & Bastian, A. 2021. Pendidikan Karakter sebagai Upaya Wujudkan Pelajar Pancasila. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang

Kiriana, N., & Widiasih, N. N. S. 2023. Penerapan Survei Karakter Dan Survei Lingkungan Belajar: Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Era Disrupsi Digital:-. Guna Widya: Jurnal Pendidikan Hindu, 10(1), 48-55.

Marwanto, A. 2021. Pembelajaran pada Anak Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Basicedu, 5(4), 2097–2105. https://doi.org/10.31004/basiceu.v5i4.1128

Mun, Muniksu, S., & Muliani, N. M. 2020. Wawansan Kerukunan melalui Tri Hita Karana dalam Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik. 7, 13–20. http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/GW

Nasution, H. M. 2016. Hubungan Metode Mengajar Dosen, Keterampilan Belajar, Sarana Belajar dan Lingkungan Belajar dengan Prestasi Belajar Mahapeserta didik. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(1).

Nasution, I. N., & Syaf, A. 2018. Hubungan iklim kelas terhadap motivasi belajar siswa smk abdurrab. Psychopolytan: Jurnal Psikologi, 1(2), 98-110.

Putri, R. D. P., Martaningsih, S. T., Prabowo, M., & Rukiyati, R. 2023. Konsep merdeka belajar pada sekolah dasar ditinjau dari perspektif filsafat progresivisme. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 6(1), 01-12.

Rahmadi. 2011. Pengantar Metodologi Penelitian. Antasari Press.

Rahyubi. 2012. Implementasi Teori Belajar Behaviorisme dalam Pandangan Edward Thorndike. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 1-10.

Schunk, D. H. 2012. Learning Theories: An Educational Perspective (Teori – teori Pembelajaran: Perspektif pendidikan). Pustaka Pelajar.

Sugiyarta, Prabowo, A., Ahmad, T. A., Siroj, M. B., & Purwinarko, A. 2020. Identifikasi Kemampuan Guru Sebagai Guru Penggerak di Karesidenan Semarang. Jurnal Profesi Keguruan, 6(2).

Yuliandari, R. N., & Hadi, S. 2020. Implikasi Asesmen Kompetensi Minimum dan Survei Karakter Terhadap Pengelolaan Pembelajaran SD. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 5(2).

Yunus, H. A. 2016. Telaah Aliran Pendidikan Progresivisme dan Esensialisme dalam Perspektif Filsafat Pendidikan. Jurnal Cakrawala Pendas, 2(1), 45–59. https://doi.org/https://doi.org/10.31949/jcp.v2i1.319

Downloads

Published

2024-01-23

How to Cite

Hardhita, R. S., Rahman, F., Luswandari, W. F., Slamet, S., & Anggraini, A. E. (2024). Survei Lingkungan Belajar (Sulingjar) Sekolah Dasar Ditinjau dari Perspektif Teori Belajar Behaviorisme Edward Lee Thorndike. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 10(1), 58–63. https://doi.org/10.26740/jrpd.v10n1.p58-63
Abstract views: 127 , PDF Downloads: 122