Analisis Kesulitan Siswa SD Dalam Mengidentifikasi Ide Pokok Paragraf Di SDN Sempu 2

Authors

  • Asfiyatu Dzambiyah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Patra Aghtiar Rakhman Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Siti Rokmanah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.26740/jrpd.v10n1.p17-23

Keywords:

learning, learning difficulties, main idea, paraghraph

Abstract

The purpose of this study was to describe the difficulty of students in determining the main idea in a paragraph. The research approach used is a qualitative approach with research methods in the form of descriptive research methods.  Data sources taken in the form of interviews, observations, journals, articles, books, and other scientific works that are relevant and in accordance with the object of research study. Data collection techniques used, namely observation, interviews and documentation. Data analysis uses analysis from Miles and Huberman. The results showed that there were 2 causes of students' difficulties in determining the main idea of a paragraph, namely internal and external factors, internal factors include, 1) students do not understand the main idea of a paragraph; 2) students have not been able to distinguish between which are the main sentences and explanatory sentences; 3) students do not like the main idea material; 4) lack of interest in reading in students. While external factors include, 1) the lack of teacher methods and strategies in providing main idea material so that students dislike main idea material; 2) the use of local languages that become everyday language.

References

Abiyanti, E. (2017). Pengaruh keefektifan membaca cepat terhadap kemampuan menemukan ide pokok paragraf. Diksatrasia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 203-211.

Fauzi, M. R. (2020). ANALISIS KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHMAN SISWA SEKOLAH DASAR KELAS TINGGI DENGAN MENENTUKAN IDE POKOK PARAGRAF MELALUI METODE CONCENTRATED LANGUAGE ENCOUNTER (CLE). Collase (Creative of Learning Students Elementary Education), 3(4), 147-161.

Ghafur, I. (2021). Penerapan Metode Inkuiri untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Hasil Identifikasi Faktor Penyebab Penjajahan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4), 1653-1658.

Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., ... & Indra, I. (2021). Media pembelajaran.Ika. (2019). Ide-Ide Pokok Dalam Sebuah Paragraf. Riau : UIN Suska.

Inawati, I., & Darningwati, D. (2020). Kemampuan Mahasiswa Menentukan Ide Pokok Paragraf Melalui Teknik Skimming. Jurnal Bindo Sastra, 4(1), 69-76.

Kandupi, A. A. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Menentukan Ide Pokok Paragraf dengan Teknik Membaca Intensif di SD Negeri Bambalo. Jurnal Paedagogy, 8(2), 241-255.

Mulyati, Y. (2014). Hakikat keterampilan berbahasa. Jakarta: PDF Ut. ac. id hal, 1.

M Rifqi Rijal, R. ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENENTUKAN IDE POKOK SUATU PARAGRAF DALAM PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS V SDN PONDOK JAGUNG 01 SERPONG UTARA. ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENENTUKAN IDE POKOK SUATU PARAGRAF DALAM PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS V SDN PONDOK JAGUNG 01 SERPONG UTARA.

Nurhsliza, U., Habudin, H., & Mansur, M. (2019). Analisis kesulitan siswa dalam menentukan ide pokok suatu paragraf dalam pelajaran bahasa Indonesia kelas V SDN Pondok Jagung 01 Serpong Utara. Ibtida'i: Jurnal Kependidikan Dasar, 6(1), 95-104.

Pradita, A. A. (2022). Budaya Membaca Di Kalangan Mahasiswa Pgsd (Sebuah Studi Kasus Di Kabupaten Sumedang). Jurnal Cakrawala Pendas, 8(2), 341-351.

Oktafiani, E. N., & Irawan, D. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Kelas V dalam Menentukan Ide Pokok Paragraf. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 3(01), 8-14.

Rahayu, S., & Sidiqin, M. A. (2019). Pengaruh Teknik Membaca Intensif Terhadap Kemampuan Menemukan Ide Pokok Paragraf Dalam Artikel “Kpk Batman Yang Lelah” Pada Siswa Kelas Xii Sma Swasta Paba Secanggang Kapupaten Langkat. Jurnal Serunai Bahasa Indonesia, 16(2).

Santika, Y. M., Kurniaman, O., & Antosa, Z. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (Circ) Terhadap Kemampuan Menentukan Ide Pokok Paragraf Siswa Kelas V Sd Negeri 003 Pulau Kopung Kecamatan Sentajo Raya Kabupaten Kuantan SingingI. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(2), 306-312.

Saroh, E. R. S., & Damaianti, V. S. (2017). Pengaruh Teknik Scramble Terhadap Kemampuan Menentukan Ide Pokok Dan Memparafrase Dalam Pembelajaran Membaca Pemahaman. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 8(2), 144-151.

Seso, Y. M., Solehun, S., & Putra, T. Y. (2022). Pengaruh Media Kartu Cerita terhadap Kemampuan Menentukan Ide Pokok Paragraf Siswa Kelas V SD Inpres 5 Doom. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 74-80.

Tusfiana, I. A., & Tryanasari, D. (2020). Kesulitan membaca pemahaman siswa SD. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 2, 78-85.

Warif, M. (2019). Strategi Guru Kelas dalam Menghadapi Peserta Didik yang Malas Belajar. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(01), 38-55.

Yulianti, D. (2017). KEMAMPUAN MENEMUKAN POKOK-POKOK ISI TEKS MELALUI MEMBACA CEPAT SISWA KELAS XI SMA NEGERI 13 MAKASSAR (Doctoral dissertation, FBS).

Downloads

Published

2024-01-23

How to Cite

Dzambiyah, A., Rakhman, P. A., & Rokmanah, S. (2024). Analisis Kesulitan Siswa SD Dalam Mengidentifikasi Ide Pokok Paragraf Di SDN Sempu 2. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 10(1), 17–23. https://doi.org/10.26740/jrpd.v10n1.p17-23
Abstract views: 150 , PDF Downloads: 153