PENGELOLAAN PEMBELAJARAN BAHASA JAWA DI SEKOLAH DASAR
PENGELOLAAN PEMBELAJARAN BAHASA JAWA DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n2.p97-101Keywords:
Javanese language, Observation, Elementary SchoolAbstract
ABSTRACT
Regional language subjects at the elementary school level are very important in the initial stage of introducing regional languages as national culture in formal education as well as being a means of social life, namely for communication and etiquette of good manners in society. According to the Ministry of National Education curriculum, regional languages function to develop the ability to reason, communicate and express thoughts or feelings as well as to preserve national assets in the region. In addition, regional languages as national culture can become self-identity in the era of globalization so that they can filter foreign cultures that enter Indonesia. Our observations were carried out in 2 different elementary schools, at SDN Tawangrejo 2 located in Pasuruan and at SDN Kepatihan located in Bojonegoro.
Key words : Javanese language, Observation, Elementary School
ABSTRAK
Mata pelajaran bahasa daerah di tingkat Sekolah Dasar sangat penting dalam tingkat awal pengenalan bahasa daerah sebagai budaya bangsa pada pendidikan formal sekaligus dapat menjadi sarana dalam kehidupan bermasyarakat yaitu untuk komunikasi dan etika sopan santun dalam bermasyarakat. Menurut kurikulum DEPDIKNAS bahasa daerah berfungsi untuk mengembangkan kemampuan bernalar, berkomunikasi dan mengungkapkan pikiran atau perasaan serta melestarikan aset nasional di daerah. Selain itu juga bahasa daerah sebagai budaya bangsa dapat menjadi identitas diri pada era globalisasi sehingga dapat menyaring budaya asing yang masuk ke Indonesia. Observasi kami dilaksanakan di 2 Sekolah Dasar yang berbeda, di SDN Tawangrejo 2 yang berlokasi di Pasuruan dan di SDN Kepatihan yang berlokasi di Bojonegoro.
Kata kunci : Bahasa Jawa, Observasi, Sekolah Dasar
References
Baird, Louise dan Marian Klamer. (2006). “Ortografi dalam Bahasa Daerah di Alor dan Pantar” dalam Linguistik Indonesia Nomor 1 Tahun ke-24 2006. Jakarta: MLI bekerja sama dengan Yayasan Obor Indonesia.
Evina, D., & Nurpratiwiningsih, L. (2022). MANAJEMEN PENGELOLAAN KELAS SEKOLAH DASAR PADA MASA PANDEMI, 8(1), 8–15.
Kurniati, E., (2015). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BAHASA JAWA SD YANG INTEGRATIF KOMUNIKATIF BERBASIS FOLKLORE LISAN SEBAGAI WUJUD KONSERVASI BUDAYA, 32(2), 107-118
P, Ayik Rosita. (2006). PENTINGNYAMATA PELAJARAN BAHASA DAERAH DALAM KURIKULUM SEKOLAH DASAR DALAM EKSISTENSIBUDAYA BANGSA, 3(1), 35–43.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Author(s) who wish to publish with Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian should agree to the following terms:
- Author(s) retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY) that allows others to share the work with an acknowledgment of the works authorship and initial publication in this journal for noncommercial purposes.
- Author(s) are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals' published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.