Eksplorasi Pembelajaran Daring Mahasiswa PGSD Tingkat Satu
DOI:
https://doi.org/10.26740/jrpd.v7n2.p69-73Abstract
The objectives of this research on exploration of PGSD students' online learning were to explore: (1) Constraints in online learning; (2) Attitudes in participating in online learning; (3) Steps to improve attitudes in lectures; and (4) Things obtained during online learning. This research uses descriptive-qualitative methods, using questionnaires and reflection. The data obtained from 40 students were analyzed descriptively. The results obtained are: (1) the biggest obstacle in online learning is networking: (2) the attitude taken in participating in online learning is to adapt; (3) steps to improve attitudes in the next lecture are to focus more on following online learning; and (4) what students get from online learning for one semester is to grow in faith and character.
Keywords: college students, exploration, online learning
ABSTRAK
Tujuan dari penelitian eksplorasi pembelajaran daring mahasiswa PGSD adalah untuk mengeksplorasi: (1) Kendala dalam pembelajaran daring; (2) Sikap dalam mengikuti pembelajaran daring; (3) Langkah memperbaiki sikap pada perkuliahan; dan (4) Hal yang diperoleh selama pembelajaran daring. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif-kualitatif, dengan menggunakan kuisioner dan refleksi. Data yang diperoleh dari 40 mahasiswa dianalisis secara deskriptif. Hasil yang diperoleh adalah: (1) kendala terbesar dalam pembelajaran daring adalah jaringan: (2) sikap yang diambil dalm mengikuti pembelajaran daring adalah dengan beradaptasi; (3) langkah memperbaiki sikap pada perkuliahan selanjutnya adalah lebih fokus dalam mengikuti pembelajaran daring; dan (4) hal yang diperoleh mahasiswa dari pembelajaran daring selama satu semester adalah bertumbuh dalam Iman dan Karakter.
Kata Kunci: eksplorasi, mahasiswa, pembelajaran daring
References
Hamalik, O. (2015). Proses Belajar Mengajar. Jakarta. Jakarta. Penerbit: Bumi Aksara.
Hikmat, Hermawan, Aldim, & Irwandi. (2020). Efektivitas Pembalajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19: Sebuah Survey Online. Karya Tulis Ilmiah (KTI) Masa Work From Home (WFH) Covid-19, UIN Sunan Gunung Djati Bandung Tahun 2020, 1-7.
Sadikin & Hamidah. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(2), 214-224.
Wahyuningsing, D. & Makmur, R. (2017). E-Learning: Teori dan Aplikasi. Proses Pembelajaran Berbasis Aplikasi, Web dan Cloud Computing dalam Dunia Teknologi Informasi. Bandung. Penerbit: Informatika.
Widiyono, A. (2020). Efektifitas Perkuliahan Daring (Online) pada Mahasiswa PGSD di Saat Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan, 8(2), 169-177.
Wijaya, O. (2016). Mentoring dan Coaching sebagai Strategi Pengembangan Pendidikan Kewirausahaan: Studi Fenomenologi. Jurnal Aplikasi Manajemen, 14(4), 675-628.
Zhafira, Ertika, & Chairiyaton. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Perkuliahan Daring Sebagai Sarana Pembelajaran Selama Masa Karantina Covid-19. Jurnal Bisnis dan Kajian Strategi Manajemen, 4(1), 37-45.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Author(s) who wish to publish with Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian should agree to the following terms:
- Author(s) retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY) that allows others to share the work with an acknowledgment of the works authorship and initial publication in this journal for noncommercial purposes.
- Author(s) are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals' published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
![](https://journal.unesa.ac.id/public/site/grafik.png)
![](https://journal.unesa.ac.id/public/site/pdf.png)