PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN IPA DENGAN MENGGUNAKAN METODE BRAINSTORMING UNTUK MENINGKATKAN BERPIKIR KRITIS DI KELAS V SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.26740/jrpd.v7n1.p48-55Abstract
ABSTRACT
Research on this development was intended to produce device learning of a syllabus, lesson plans, sheets of students activity, book students, and tests the ability of think critically students on subjects science class grade 5 second semester. The kind of research this namely research the development of which reference on the model 4D, with stage define, design, development and disseminate. Subject research is the primary school grade 5. Research instruments composed of sheets assessment validity syllabus, lesson plans, sheets of students activity, book students, and tests the ability of think critically. Based on the results they actually obtained (1) syllabus developed valid with a value of 4.10 criteria perfectly valid (2) lesson plans developed valid with a value of 4,25 criteria perfectly valid (3) sheets of students activity developed valid with a value of 4.3 criteria perfectly valid (4) books students who developed valid with a value of 4,25 criteria perfectly valid (5) tests the ability of think critically developed valid with a value of 4.45 criteria perfectly valid. The results of research tests the ability to think critically students obtained the percentage completion of achievement 96,83% the average value of 80.
Keywords: device learning, brainstorming, the ability to think critically.
ABSTRAK
Penelitian pada pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan perangkat pembelajaran yang berupa silabus, rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP), lembar kegiatan siswa (LKS), buku siswa, dan tes kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran IPA kelas V semester 2. Jenis penelitian ini yaitu penelitian pengembangan yang mengacu pada model 4D, dengan tahapan Define, Design, Development dan Disseminate. Subyek penelitian adalah siswa-siswi SD kelas V. Instrumen dalam penelitian terdiri dari lembar penilaian validitas silabus, RPP, LKS, buku siswa, dan tes kemampuan berpikir kritis. Berdasarkan hasil penilaian diperoleh (1) silabus yang dikembangkan valid dengan nilai 4,10 dengan kriteria sangat valid. (2) RPP yang dikembangkan valid dengan nilai 4,25 dengan kriteria sangat valid. (3) LKS yang dikembangkan valid dengan nilai 4,3 dengan kriteria sangat valid. (4) Buku siswa yang dikembangkan valid dengan nilai 4,25 dengan kriteria sangat valid. (5) tes kemampuan berpikir kritis yang dikembangkan valid dengan nilai 4,45 dengan kriteria sangat valid. Hasil penelitian untuk tes kemampuan berpikir kritis siswa diperoleh presentase ketuntasan prestasi 96,83% dengan nilai rata-rata 80.
Kata Kunci: Perangkat pembelajaran, brainstorming, kemampuan berpikir kritis.
References
Depdiknas. (2008). Kurkulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Dikmenum Depdiknas.
Deporter, B. (2011). The 7 Biggest Teen Problem and How To Turn Them Into Strenghts. (T. Edriani Azwardi, Ed.). Bandung: Kaifa.
Devi, P. K., & dkk. (2009). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Untuk Guru SMP. Jakarta: PPPPTK IPA.
Dike, D. (2010). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dengan Modal TASC (Thinking Actively in a Social Context) pada Pembelajaran IPS. Tesis. Yogyakarta: Program Pascasarjana Universitas Negeri Yogyakarta
Emzir. (2001). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: Rajawali Pers.
Khabibah, S. (2006). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dengan Soal Terbuka Untuk Meningkatkan Kreatifitas Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 2 (1), 103-110
Nurhayati, E. (2011). Psikologi Pendidikan Inovatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Roestiyah, N. K. (2008). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Rosyada, D. (2004, November 15). Paradigma Pendidikan Demokratis Sebuah Modal Masyarakat dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jakarta: Prenada Media.
Samatowa, U. (2006). Bagaimana Membalajarkan IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas.
Seels, B. B., & Richey, R. C. (1994). Teknologi Pembelajaran: Definisi dan Kawasannya. (D. S. Prawiradilaga, & dkk., Trans.) Jakarta: Kerjasama IPTPI LPTK UNJ.
Setyosari, P. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Solihatin, E., & Raharjo. (2007). Cooperative Learning Analisis Model Pembelajaran IPS. Jakarta: Bumi Aksara.
Sudjana, N. (2010). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Suhardi. (2007). Hakikat Belajar. Jakarta: Depdibud.
Thiagarajan, S. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional development for Training Teachers of Exceptional Children Indiana. Indiana: Indiana University Bloomington.
Winataputra, U. S. (2005). Pendekatan Ekspositoris. Jakarta: Universitas Terbuka.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Author(s) who wish to publish with Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian should agree to the following terms:
- Author(s) retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY) that allows others to share the work with an acknowledgment of the works authorship and initial publication in this journal for noncommercial purposes.
- Author(s) are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals' published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.