Motivasi Belajar PJOK Melalui Pembelajaran Daring Pada Peserta Didik Kelas X Tahun Pelajaran 2020/2021

Authors

  • Ni Kadek Sri Kesuma Dewi Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Putu Darmayasa Universitas Pendidikan Ganesha
  • Made Agus Wijaya Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.26740/jossae.v6n2.p189-196

Keywords:

learning motivation, online learning, PJOK

Abstract

This study aims to determine the learning motivation of PJOK through online learning from class X students of SMA Negeri 1 Blahbatuh Gianyar. This type of research is descriptive quantitative research with survey method. The population used in this study were students of class X SMA Negeri 1 Blahbatuh Gianyar for the academic year 2020/2021, totaling 418 students. The sample technique used was random sampling as much as 25% of the total population of 104 students. The data collection technique uses a questionnaire with google form. Data were analyzed using quantitative descriptive statistics with percentages. The results of data analysis on PJOK learning motivation through online learning in class X students of SMA Negeri 1 Blahbatuh Gianyar showed three people (2.88%) very high, 79 people (75.96%) high, 22 people (21.15%) moderate. From the results of data analysis, it was concluded that the motivation to learn PJOK through online learning in class X SMA Negeri 1 Blahbatuh Gianyar students in the high category. It is recommended for PJOK teachers to always be able to maintain or increase PJOK learning motivation through online learning in class X students of SMA Negeri 1 Blahbatuh Gianyar.

References

Anugrahana, A. (2020). Hambatan , Solusi dan Harapan : Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. 282–289.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (4th ed.). PT Rineka Cipta.

Candiasa, I. M. (2010). Pengujian Instrumen Penelitian Disertasi Aplikasi ITEMAN dan BIGSTEPS. Universitas Pendidikan Ganesha.

Darmawan, S. (2018). Pengaruh Lingkungan Sekolah , Peran Guru dan Minat Belajar Siswa Terhadap Motivasi Belajar Penjas SD Inpres Buttatianang I Makasar. 3(2).

Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Profesi Pendidikan Dasar, 7(1), 121–132. https://doi.org/10.23917/ppd.v7i1.10973

Haq Azhar. (2018). Motivasi Belajar Dalam Meraih Prestasi. Jurnal Pendidikan Islam Victratina, 3(1), 193–214.

Harandi, S. R. (2015). Effects of e-learning on Students’ Motivation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 181, 423–430. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.905

Hasibuan, A. (2018). Metodologi Penelitian. https://doi.org/10.31219/osf.io/xy6uv

Hendri, G., & Aziz, I. (2020). Motivasi siswa dalam proses pembelajaran pendidikan jasmani olahraga kesehatan. 2, 171–181.

Islamy, I. (2019). Penelitian Survei dalam Pembelajaran & Pengajaran Bahasa Inggris. Pasca Sarjana Pendidikan Bahasa Inggris, August, 1–9. https://www.researchgate.net/publication/335223420_Penelitian_Survei_dalam_Pembelajaran_Pengajaran_Bahasa_Inggris

Morissan. (2012). Metode Penelitian Survei (1st ed.). PT Fajar Interpratama Mandiri.

Mustafa, P. S., & Dwiyogo, W. D. (2020). Kurikulum Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan di Indonesia Abad 21. JARTIKA Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 3(2), 422–438. https://doi.org/10.36765/jartika.v3i2.268

Pratama, F., Firman, F., & Neviyarni, N. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 280–286. https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i3.63

Rigianti, H. A. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar di Banjarnegara. 7, 297–302.

Rosdiani, D. (2013). Perencanaan Pembelajaran dalam Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Alfabeta.

Sadirman, A. . (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. PT RajaGrafindo Persada.

Sari, W., Rifki, A. M., & Karmila, M. (2020). Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Darurat Covid 19. Jurnal MAPPESONA, 1, 12.

Satria Kustria, K., Agung Parwata, I. G. L., & Spyanawati, N. L. P. (2020). Motivasi Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan Peserta Didik SMA/SMK di Kecamatan Rendang di Masa Pandemi Covid-19. 8, 173–184.

Suprihatin, S. (2019). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 73–82. https://doi.org/10.31316/g.couns.v3i1.89

Syah, R. H. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(5). https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15314

Tri, W., & Ferianto T.K, B. (2018). Survei Motivasi Belajar Siswa Dalam Mengikuti Pembelajaran Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan Pada Siswa SMA/MA/SKM Negeri Kelas XI Se-Kecamatan Kota Ponogoro. Journal of Materials Processing Technology, 1(1), 1–8.

Published

2022-01-12

How to Cite

Dewi, N. K. S. K., Darmayasa, I. P., & Wijaya, M. A. (2022). Motivasi Belajar PJOK Melalui Pembelajaran Daring Pada Peserta Didik Kelas X Tahun Pelajaran 2020/2021. JOSSAE (Journal of Sport Science and Education), 6(2), 189–196. https://doi.org/10.26740/jossae.v6n2.p189-196

Issue

Section

Articles
Abstract views: 227 , PDF Downloads: 201