THE USAGE OF "RITATOON" INCREASING MEDIA THE ABILITY OF BASIC NOUN RECOGNIZATION FOR STUDENTS WITH MODERATE INTELLECTUAL DISABILITY

Authors

  • Karunia Yulinda Khairiyah Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/inklusi.v2n1.p30-38

Keywords:

Media Ritatoon, kemampuan mengenal nama benda dasar, anak tunagrahita,

Abstract

The purpose of this study is to describe the ability to Recognize basic nouns in the moderate intellectual disability before using the media ritatoon, describes the ability to Recognize basic nouns in moderate intellectual disability after using ritatoon media. The design used in this research is Pre Experimental Design with One Group Pre-test Post-test Design. The research instruments are written tests and performance tests for the pretest and posttest. The analysis technique used is the prerequisite Test using the normality test and homogeneity test that was completed with the help of a computer program SPSS 23.0 for Windows and Anova test

References

Cahyani, E. 2016.Pengaruh Penggunaan Media Timbangan Terhadap Penguasaan Konsep Pengukuran Berat pada Siswa Tunagrahita.Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa.16 (3): 98-102

Ibrahim, dkk. 2006. Media Pembelajaran. Malang: Universitas Negeri Malang

Kustiawan, Usep. (2013). Sumber dan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Malang. Universitas Negeri Malang

Kusuma, R. 2015. Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Operasi Hitung Penjumlahan Pada Siswa Tunagrahita. Jurnal Ortopedagogia, 14 (3): 182-187

Lestari, I. 2016. Penggunaan Media Papan Kantung Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Berhitung Penjumlahan Pada Siswa Tunagrahita.Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa, 16 (3): 109-115

Madyawati, Lilis. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak. Jakarta

Nainggolan, I 2016.Pengaruh Penggunaan Media Kartu Berseri Terhadap Keterampilan Toilet Training Anak Autis.Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa, 16 (3): 103-108

Priharwati Rr Ekanti. (2016) Pengaruh Media Puzzle terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Vokal pada Anak Tunagrahita Kategori Sedang Kelas III SLB N SLEMAN: Skripsi. Yogyakarta: UNY

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Yanuarini, D. 2011. Pengaruh Penggunaan Media Ritatoon Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Tunagrahita.Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa, 16 (3): 28-33

Zain, A. 2011.Pemanfaatan Media Pembelajaran Benda Tiga Dimensi Untuk Pemahaman Bentuk Benda Pada Anak Tunanetra.Jurnal Ortopedagogia, 13 (1): 31-35

Downloads

Published

2018-10-31

How to Cite

Khairiyah, K. Y. (2018). THE USAGE OF "RITATOON" INCREASING MEDIA THE ABILITY OF BASIC NOUN RECOGNIZATION FOR STUDENTS WITH MODERATE INTELLECTUAL DISABILITY. JPI (Jurnal Pendidikan Inklusi), 2(1), 30–38. https://doi.org/10.26740/inklusi.v2n1.p30-38

Issue

Section

Articles
Abstract views: 500 , PDF Downloads: 545