Pengaruha Kualitas dan Promosi Terhadap Keputusana Pembelian Kosmetik Wardah, Make Over dan Emina

Authors

  • Anggita Maudilla Safira Universitas Negeri SUrabaya
  • Prayudi Setiawan Prabowo Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jekobi.v3n2.p139-151

Keywords:

Product quality, Promotion, Purchasing Decisions, PLS Analysis

Abstract

The development of the cosmetics industry in Indonesia in 2010 - 2015 has increased every year. This is evidenced by the high level of cosmetics production in Indonesia. With that, the cosmetics industry is given the trust to produce good quality cosmetic products. This study aims to determine the effect of product quality (X1) and promotion (X2) on purchasing decisions (Y) of Wardah, MakeOver and Emina cosmetic products. The sample used in this study were 100 Muslim female respondents who used Wardah, MakeOver and Emina cosmetics in Surabaya. The approach taken in this research was an associative quantitative approach. Primary data obtained from the distribution of questionnaires to consumers who use Wardah, MakeOver and Emina cosmetics. The analysis technique used in this research was Partial Least Square (PLS) analysis. The results of this study indicated that product quality has a positive and significant effect on purchasing decisions. In addition, promotion also affected positively and significantly on purchasing decisions.

References

Alma, B. (2003). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa (2nd ed.). Bandung: ALFABETA.

Anto, H. (2003). Pengantar Ekonomi Mikro Islam. Yogyakarta: Ekonisia.

APJII. (2016). Laporan Survei Penetrasi & Profil Perilaku Pengguna Internet Indonesia 2016. Jakarta.

Bahri, S. (2013). Hukum Promosi Produk Dalam Perspektif Hukum Islam. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 8(1). https://doi.org/10.21274/epis.2013.8.1.135-154

Crosby, P. B. (1979). Quality is free: The Art of Making Quality Certain. New York: New American Library.

Deliyanti, O. (2010). Manajemen Pemasaran Modern. Yogyakarta: Laksbang Pressindo.

Eliza, R., Sinaga, M., & Kusumawati, A. (2016). PENGARUH YOUTUBE BEAUTY VLOGGER TERHADAP MINAT BELI KONSUMEN DAN DAMPAKNYA TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK (Studi pada Pengguna Kosmetik Maybelline di Indonesia). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB)|Vol, 63(1), 187–196. Retrieved from www.pixability.com

Faroh, W. N. (2017). Analisa pengaruh harga, promosi, dan pelayanan terhadap keputusan pembelian ( studi pemasaran online melalui jejaring sosial facebook "perawatan wajah). Journal Ilmiah Prodi Manajemen, 4(2), 3–24.

Febriani, M., & Yulianto, E. (2018). PENGARUH ONLINE CONSUMER REVIEW OLEH BEAUTY VLOGGER TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN (Survei Pada Mahasiswi Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya Angkatan 2014/2015 Dan 2015/2016 Yang Membeli Dan Menggunakan Purbasari Matte Lipstick). Jurnal Administrasi Bisnis, 5(1), 1–9.

Febrina, M. (2019). PENGARUH BRAND AMBASSADOR DAN HALLYU TERHADAP KEPUTUSAN KONSUMEN MELAKUKAN BRAND SWITCHING DAN IMPLIKASINYA TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN KOSMETIK DI JAKARTA. 8(2), 98–112.

Habibah, U., & Sumiati. (2016). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik Wardah Di Kota Bangkalan Madura. Jurnal Ekonomi , Bisnis & Entrepreneurship, 1(1), 31–48.

Isoto, S., & Subagja, I. K. (2018). Pengaruh Kualitas Produk Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Buah Melon Pt. Syafina Niaga. Jurnal Manajemen Bisnis Krisnadwipayana, 6(2). https://doi.org/10.35137/jmbk.v6i2.189

Kotler, & Keller. (2009). Manajemen Pemasaran (13th ed.). Jakarta: Erlangga.

Manampiring, A. F., & Trang, I. (2016). Pengaruh Produk , Harga , Promosi Dan Tempat Terhadap Keputusan Pembelian Mobil di PT. Astra International TBK Malalayang. 4(1), 472–483.

Mowen, J. C. (2001). Perilaku Konsumen (5th ed.). Jakarta: Erlangga.

Peter, J. P. (2007). Marketing Management Knowlodge and Skills (Eighth). New York: McGraw-Hill/Irwin.

Rao, P. (2006). Measuring Customer Perception Through Factor Analysis. The Asian Manager.

Samosir, C. B. H., & Prayoga, A. B. (2015). Jurnal Pengaruh Persepsi Harga Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Produk Enervon-C. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 1(2), 1–13. https://doi.org/10.22441/jimb.v1i3.570

Sulistiani, S. (2017). Pengaruh Kualitas Produk dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian yang Berdampak Pada Loyalitas Pelanggan Pada Produk Hydro CocoPT Kalbe Farma. Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 2(1), 18–28. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Sutisna. (2002). Perilaku Konsumen & Komunikasi Pemasaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tasruddin, R. (2015). Strategi Promosi Periklanan Yang Efektif. Strategi Promosi Periklanan Yang Efektif, 2(Desember), 107–116.

Yuniyanto, H. R., & Sirine, H. (2018). Pengaruh Iklan terhadap Minat Beli Pengguna Youtube dengan Brand Recognition sebagai Variabel Intervening. Esensi: Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 8(1), 21–28. https://doi.org/10.15408/ess.v8i1.5885

Downloads

Published

2020-08-10

How to Cite

Safira, A. M., & Prabowo, P. S. (2020). Pengaruha Kualitas dan Promosi Terhadap Keputusana Pembelian Kosmetik Wardah, Make Over dan Emina. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 3(2), 139–151. https://doi.org/10.26740/jekobi.v3n2.p139-151

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 2069 , PDF Downloads: 1444