Implementasi Strategi Pemasaran Pada Biro Perjalanan Umrah Dalam Perspektif Pemasaran Syariah

Authors

  • Vira Nurfauzia Universitas Negeri Surabaya
  • Khusnul Fikriyah

DOI:

https://doi.org/10.26740/jekobi.v3n2.p82-95

Abstract

The increase in Hajj registrants in Indonesia every year causes the pilgrimage queue to be longer which makes opportunities for Hajj and Umrah travel. However, there are some companies that are less responsible in conducting their business, so that makes some people lack trust in the Hajj and Umrah travel. This study aims to know the marketing strategy aplication of Umrah Travel Agency based on the perspective of sharia marketing. This marketing strategy needs to be carried out in order to increase the trust of prospective customers. The marketing strategies used in this research are the  marketing mix of 9p + c (product, price, place, promotion, people, process, physical evidence, promise, patience, customer centrism). This study uses a descriptive qualitative approach with the case study method at PT. Nur Dhuha Wisata in Surabaya. The technique of data collecting uses interview, observation, and documentation. Based on the results of the study, the implementation of the marketing strategy undertaken by PT. Nur Dhuha Wisata has been appropriate with the principles of sharia marketing which consists of the principle of monotheism or piety, the principle of human unity or justice, and the principle of belief in the unity of the world and the hereafter.

References

Abdullah, T., & Tantri, F. (2012). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Aida, N. R. (2019). First Travel, Awal Berdiri, Lakukan Penipuan hingga Akhirnya Tumbang. Dilihat dari https://www.kompas.com/tren/read/2019/11/17/060000565/first-travel-awal-berdiri-lakukan-penipuan-hingga-akhirnya-tumbang (diakses pada 10 Desember 2019)

Aji, H. M. (2019). Manajemen Pemasaran Syariah. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.

Al-Qur’an dan Terjemahannya Kementerian Agama Republik Indonesia

Alma, B. (2018). Manajemen Pemasaran & Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.

Alom, M., & Haque, S. (2011). Marketing : An Islamic Perspective. World Journal of Social Sciences, Vol.1 No.3, 71 - 81.

Asnawi, N., & Fanani, M. A. (2017). Pemasaran Syariah. Depok: Raja Grafindo Persada.

Ernawati. (2018). 13 Izin Travel Umrah Dicabut Kemenag, 12 Tak Diperpanjang, Ini Daftar Berikut Alasannya. Dilihat dari https://banjarmasin.tribunnews.com/2018/01/04/13-izin-travel-umrah-dicabut-kemenag-12-tak-diperpanjang-ini-daftar-berikut-alasannya (diakses pada 5 Januari 2020)

Fadilah, L. (2019). Strategi dan Manajemen Travel Haji dan Umroh (Studi Analisis Persaingan Travel Haji dan Umroh Kota Medan Dalam Pelayanan dan Kualitas Untuk Meningkatkan Jumlah Konsumen). Al-Muamalat Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, Vol. 4 No. 1, 1 - 24.

Hurriyati, R. (2010). Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen. Bandung: Alfabeta.

Kementerian Agama Republik Indonesia. 2019. Tersedia di https://www.kemenag.go.id/

Jayani, D. H. (2019). Jumlah Penduduk Indonesia 269 Juta Jiwa, Terbesar Keempat di Dunia. Dilihat dari https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2019/04/29/jumlah-penduduk-indonesia-269-juta-jiwa-terbesar-keempat-dunia (diakses pada 10 November 2019)

Lupiyoadi, R. (2013). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: Salemba Empat.

Noviyanti, D. (2015). Pentingnya Implementasi Strategi Pemasaran Bagi Travel Haji dan Umroh di Banjarmasin. Alhadharah Jurnal Ilmu Dakwah, Vol. 14 No. 28, 19 - 37.

PT.Nur Dhuha Wisata (online). Tersedia di www.nurdhuhawisata.com

Sofuroh, F. U. (2019, Desember 26). Lampaui Target, Pendaftar Haji 2019 Capai 710 Ribu Jemaah. Dilihat dari https://m.detik.com/news/berita/d-4836697/lampaui-target-pendaftar-haji-2019-capai-710-ribu-jemaah (diakses pada 13 Januari 2020)

Downloads

Published

2020-08-01

How to Cite

Nurfauzia, V., & Fikriyah, K. (2020). Implementasi Strategi Pemasaran Pada Biro Perjalanan Umrah Dalam Perspektif Pemasaran Syariah. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 3(2), 82–95. https://doi.org/10.26740/jekobi.v3n2.p82-95

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 1578 , PDF Downloads: 1525