Pengaruh Label Halal dan Halal Awareness Terhadap Keputusan Pembelian Korean Food Pada Gen-Z Muslim Jawa Timur
DOI:
https://doi.org/10.26740/jekobi.v7n1.p85-96Keywords:
Halal Labeling, Halal Awareness, Purchasing Decisions, Korean FoodAbstract
Halal products are a necessity for Muslim consumers. The concept of halal in a product is not only based on its composition but must also be hygienic, clean, and of good quality. The aim of this research is to analyze the influence of halal labeling and halal awareness on Korean Food purchasing decisions among Gen-Z Muslims in East Java. The research method uses quantitative methods with primary data sources obtained from distributing questionnaires online. Sampling used purposive sampling technique with a total of 110 respondents. The technique used in data analysis is multiple linear regression analysis with the SPSS-23 analysis tool. The results of the research show that halal labeling has no influence on purchasing decisions, halal awareness influences purchasing decisions and halal labeling and halal awareness simultaneously influence Korean Food purchasing decisions among gen-z Muslims in East Java. This shows that halal awareness can have an influence, while halal labeling cannot influence East Java Muslim consumers' purchasing decisions for Korean Food products.
References
Amalia, P. R., Fauziah, N. D., & A’yuni, D. S. (2021). Pengaruh Brand Image dan Labelitas Halal Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik pada IPPNU Kabupaten Mojokerto. Al-Iqtishadiyah, Volume 7 No. 1.
Arif, A. M., Sakban, A., Mayasari, D., Rejeki, S., & Nisa, H. (2023). Fanatisme dan Lunturnya Nilai Kebudayaan Gen Z: Dampak Trend K-Pop. 3
Assidiqi, S., & Julaeha, L. S. (2021). Effect Of Price, Sales Promotion And Halal Awareness Of Skin Care Product Purchase Decisions (Case Study On Shopee App Users In Jakarta). Vol. 4(No. 4). https://doi.org/10.5281/ZENODO.5851660
Azizah, S. N. (2021). Politik Hukum Produk Halal Di Indonesia. CV. Jakad Media Publishing : Surabaya.
Bayu, D. K., Ningsih, G. M., & Windiana, L. (2020). Pengaruh Labelisasi Halal, Merek dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Minuman Chatime. 16(3).
Bawono, A. (2006). Miltivaiate Analysis Dengan SPSS.
Databoks (2023, Juli 13). Penduduk Indonesia Tembus 278 Juta Jiwa hingga Pertengahan2023.https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/07/13/penduduk-indonesia-tembus-278-juta-jiwa-hingga-pertengahan-2023
Desmayonda, A., & Trenggana, A. F. M. (2019). Pengaruh Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Religiusitas Sebagai Variabel Intervening di mujigae Resto Bandung. Dinamika Ekonomi, Vol. 12 No.1.
Dewi, S. R., & Gunanto, E. Y. A. (2023). Analisis Peran E-WOM, Halal Awareness, Marketing Influencer dan Lifestyle Dalam Keputusan Pembelian Produk Makanan Impor Dalam Kemasan. EKOBIS, 24 No. 2.
Fajritami, K. N., & Utomo, H. J. N. (2021). Keputusan Pembelian Ditinjau Kualitas Produk, Label Halal dan Brand Image. Paradigma: Jurnal Masalah Sosial, Politik, dan Kebijakan, 25(2), 564. https://doi.org/10.31315/paradigma.v25i2.5326
Fathoni, M. A., Ph.D, F., S. EI ,. M. Si, & M.Ak, R. S., SE. (2023). BUKU MONOGRAF “Perilaku Konsumen Muslim Dalam Pembelian Makanan Melalui Platform Digital di Indonesia.” CV Pena Persada.
Fawzi, Marissa G. H. (2023). Perjalanan Manajemen Industri & Jaminan Produk Halal Indonesia. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Cetakan ke VIII. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hair et. al,. (2013). A primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM).
Hasan, K. S. (2014). Kepastian Hukum Sertifikasi dan Labelisasi Halal Produk Pangan. Jurnal Dinamika Hukum, 14(2). https://doi.org/10.20884/1.jdh.2014.14.2.292
Hasanah, U.-, & Rencidiptya, T. A. (2020). Daya Tarik Menjamurnya Restoran Korea di Yogyakarta. Jurnal Sosiologi Reflektif, 14(2), 255. https://doi.org/10.14421/jsr.v14i2.1762
Hendradewi, S., Mustika, A., & Darsiah, A. (2021). Pengaruh Kesadaran Halal dan Label Halal Terhadap Minat Beli Mie Instan Korea Pada Remaja Sekolah di Jakarta. Jurnal Ilmiah Pariwisata, 26 No 2.
Janah, T. N. (2020). Upaya Perlindungan Konsumen Muslim dan Non-Muslim Melalui Sertifikasi Halal dan Transparasi Komposisi Produk Makanan. Islamic Review : Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman, 9(1), 65–85. https://doi.org/10.35878/islamicreview.v9i1.186
Jawa Pos. (2021, Januari 23). Penduduk Jawa Timur Didominasi Generasi Z dan Milenial.https://www.jawapos.com/berita-sekitar-anda/01308790/penduduk-jawa-timur-didominasi-generasi-z-dan-milenial
Kemenag, Q. (2023). Al-Qur’an dan Terjemahannya. https://quran.kemenag.go.id/
Kemenag (2023, Januari 7). Produk Ini Harus Bersertifikat Halal di 2024, Kemenag: Ada Sanksi Bagi yang Belum! https://kemenag.go.id/pers-rilis/produk-ini-harus-bersertifikat-halal-di-2024-kemenag-ada-sanksi-bagi-yang-belum-hdyhh9
Kemenag (2020, Juni 11). Menjadi Muslim, Menjadi Indonesia (Kilas Balik Indonesia Menjadi Bangsa Muslim Terbesar). https://kemenag.go.id/opini/menjadi-muslim-menjadi-indonesia-kilas-balik-indonesia-menjadi-bangsa-muslim-terbesar-03w0yt
KumparanNEWS (2017, Juni 19). Mi Samyang Haram: Semua yang Perlu Anda Tahu. https://kumparan.com/kumparannews/mi-samyang-haram-semua-yang-perlu-anda-tahu
Lestari, P. I., & Supriyanto, A. (2022). Keputusan Pembelian Mi Samyang Pada Generasi Z: Ditinjau dari Labelisasi Halal, Halal Awareness, Harga, dan Promosi. Journal of Current Research in Business and Economics, 01(02).
Lusiana, S. A., & dkk. (2022). Kimia Makanan Halal. PT Global Eksekutif Teknologi : Padang Sumatera Barat.
Nadella, A. A., & Khasanah, M. (2023). Pengaruh Labelisasi Halal, Dompet Digital, dan Gratis Ongkos Kirim Terhadap Keputusan Pembelian Daring Makanan Impor di Lokapasar Indonesia. 10(1).
Ma’rifat, T. N., & Istiqomah, I. (2020). Agroindustri Halal. UNIDA Gontor Press. https://www.google.co.id/books/edition/Agroindustri_Halal/5kg_EAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=halal+awareness+adalah&pg=PA150&printsec=frontcover
Mursalin, A. (2023). Manajemen Pemasaran Islam. Jejak Pustaka : Yogyakarta.
Pramugari, R., Thoyib, M., Shadiq, T. F., & Mulyanto, A. I. (n.d.). The Influence Of Product Quality, Halal Certification, Halal Awareness, And Prices On The Purchase Of Cosmetic Products.
Rahmayanti, A. I. (2023). Pengaruh Drama Korea Terhadap Minat Beli Korean Food Pada Mahasiswa Surabaya.
Sanusi, A. (2011). Metodologi Penelitian Bisnis. Salemba Empat.
Shaari, J. A. N., & Arifin, N. S. (2010). Dimensi of Halal Purchase Intention: A Preliminary Study. International Review of Business Research Papers, 6(4), 444–456.
Sujana, S., & Agustian, E. (2013). Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Studi Kasus Pada Produk Wall’s Conello. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 1(2), 169–178. https://doi.org/10.37641/jimkes.v1i2.264
Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa – Prinsip, Penerapan, dan Penelitian. Penerbit Andi : Yogyakarta.
Tjiptono, F. (1997). Strategi Pemasaran. Andi Offset : Yogyakarta.
Wijaya, S. A., & Padmantyo, S. (2023). Pengaruh Labelisasi Halal dan Halal Awareness Terhadap Keputusan Pembelian Produk Makanan Impor Dalam Kemasan. Primanomics : Jurnal Ekonomi & Bisnis, 21(2), 161–168. https://doi.org/10.31253/pe.v21i2.1843
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anisa Nur Cahyati, Khusnul Fikriyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.