Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Minat Nasabah Pembiayaan Pensiunan di BSI KCP Pasar Babat Lamongan
DOI:
https://doi.org/10.26740/jekobi.v6n3.p51-62Keywords:
Sharia Marketing, Customer Interest, Retirement FinancingAbstract
This study aims to analyze the sharia marketing strategy applied at BSI KCP Pasar Babat Lamongan in increasing the interest of pension financing customers in 2022 which had decreased. This research uses qualitative methods with data collection techniques that include observation, interviews and documentation. The informants selected in this study are determined by purposive sampling techniques, namely by choosing sources that are considered to know the research topic best. Data analysis uses descriptive analysis, referring to the concept of marketing mix (Product, Price, Place, Promotion, People, Process, Physical Evidence) which is reviewed through the value of sharia marketing from the nature of the Prophet SAW (Shiddiq, Fathanah, Amanah, Tabligh). The results of the study stated that the sharia marketing strategy that implements a marketing mix combined with the exemplary qualities of the Prophet SAW, was able to increase the interest and number of disbursements of pension financing customers in November 2022.
References
Albanjari, F. R. (2022). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan (Studi Pada Ud. Sari Murni / Jenang Tradisional Lasimun Kecamatan Boyolangu Kabupaten Tulungagung). IQTISADIE: Journal of Islamic Banking and Shariah Economy, 2(2), 167–186. https://doi.org/10.36781/iqtisadie.v2i2.274
Albanjari, F. R., & Syakarna, N. F. R. (2022). Strategi Pemasaran Berbasis Digital Dalam Upaya Peningkatan Penjualan Berpinsip Syariah Islam 1* Fatkhur Rohman Albanjari, 2 Nugraheni Fitroh Rezqi Syakarna. MUSYARAKAH: Journal of Sharia Economics (MJSE), 2(2), 109–120. https://seminar.umpo.ac.id/index.php/MUSYROKAH/article/view/6819
Amrulloh, Y., & Dahruji. (2023). Pengaruh Harga, Label Halal Dan Strategi Pemasaran Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Produk Bakso Aci Taubat Food. Jurnal Ilmiyah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 7(2), 682–697. https://www.journal.stiemb.ac.id/index.php/mea/article/view/3122
Anggara, H. (2021). Strategi Pemasaran Pada Produk Pembiayaan Pra Pensiun Di Bank Syariah Indonesia Kcp Kuansing A.Yani. Juhan Perak Jurnal Ekonomi Islam, 3(2), 459–482. https://www.ejournal.uniks.ac.id/index.php/PERAK/article/view/2330
Anggraini, T., & Adeyani, I. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Produk Pembiayaan Pensiun Pada Bank Syariah Indonesia KCP Stabat. Journal Economy and Currency Study (JECS), 3(2), 47–66. https://doi.org/10.51178/jecs.v3i2.298
Arifin, M. Z., Suliyono, & Anshori, M. (2022). Pemasaran Syariah Dalam Perspektif Hadits Dan Aplikasinya Pada Perbankan Syariah. Madani Syariah, 5(2), 83–97. https://stai-binamadani.e-journal.id/madanisyariah
Batubara, S., & Nasution, A. (2021). Strategi Pemasaran dan Upaya Menarik Minat Nasabah Pada Produk Tabungan Emas di PT. Pegadaian Syariah Unit Sadabuan Padangsidimpuan. AGHNIYA: Jurnal Ekonomi Islam, 3(2), 138–150. https://doi.org/10.30596/aghniya.v3i2.7237
DSN-MUI. (2013). No. 88/DSN-MUI/XI/2013 Tentang Pedoman Umum Penyelenggaraan Program Pensiun Berdasarkan Prinsip Syariah. Dewan Syariah Nasional MUI, 19.
Fadilah, N. (2020). Pengertian , Konsep , dan Strategi Pemasaran Syari ’ ah. SALIMIYA, 1(2), 195–211.
Hanifah, O. S. (2021). Strategi Pemasaran Produk Dana Pensiun Syariah Di Dplk Syariah Muamalat. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 17(1), 14–25. https://doi.org/10.31000/rf.v17i1.4193
Harmoko, I. (2017). Strategi Pemasaran Produk Bank Syariah Dalam Persaingan Bisnis Perbankan Nasional. Wadiah, 1(1), 22–41. https://doi.org/10.30762/wadiah.v1i1.1278
Idris Parakkasi. (2020). Pemasaran Syariah Era Digutal (1 ed.). Lindan Bestari. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=x8b4DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=strategi+pemasaran+syariah&ots=TuQpGzkJE-&sig=wo9UK2Y4DhVrifnZTawJE2N6-Vg&redir_esc=y#v=onepage&q&f=true
Jauhariyah, N. A., Munawar, A., & Mahmudah, M. (2020). Strategi Pemasaran Syariah Dan Waiting List Terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan Produk Tabungan Haji Pada PT BRISyariah KCP Genteng Kabupaten Banyuwangi. Journal of Sharia Economics, 2(1), 74–92. https://doi.org/10.35896/jse.v2i1.61
Lestari, A., & Aslami, N. (2022). Strategi Pemasaran Produk Asuransi Syariah. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 21(2), 80–89. https://doi.org/10.47467/mk.v21i2.882
Mahfud, I. (2020). Strategi Pemasaran Produk Bank Syariah Di Tengah Pesatnya Pertumbuhan Industri Perbankan Syariah Di Indonesia. MADANI SYARI’AH, 3(01), 15–27. https://doi.org/10.47080/jmb.v5i01.2285
Mohamad, R., & Rahim, E. (2021). Strategi Bauran Pemasaran ( Marketing Mix ) Dalam Perspektif Syariah. MUTAWAZIN (Jurnal Ekonomi Syariah), 2(1), 15–26. https://doi.org/10.54045/mutawazin.v2i1.234
Musawwa, M. A. Al, & Hanifah, L. (2023). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Produk Tabungan Haji Dan Umroh Ib Pada Btn Syariah Kcps Gresik. Jurnal Tabarru’ : Islamic Banking and Finance, 6(November), 669–684. https://doi.org/10.25299/jtb.2023.vol6(2).15201
Nurfauzia, V., & Fikriyah, K. (2020). Implementasi Strategi Pemsaran Pada Biro Perjalanan Umrah Dalam Perspektif Pemasaran Syariah. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 3(2), 82–95. https://doi.org/10.26740/jekobi.v3n2.p82-95
Nurhadi. (2019). Manajemen Strategi Pemasaran Bauran (Marketing Mix) Perspektif Ekonomi Syariah. HUMAN FALAH, 6(2), 142–157
Nurhasanah, A., & Wirman. (2023). Analisis Mekanisme dan Penerapan Pengelolaan Dana Pensiun Syariah Terhadap Fatwa DSN-MUI NOMOR 88/DSM-MUI/XI/2013 Pada Bank BTPN Syariah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(April), 9–16. https://doi.org/10.5281/zenodo.7865530
Oroh, G. J., Nelwan, O. S., & Lumintang, G. G. (2023). Penerapan Marketing Mix 7P Pada CV. Indocipta Karya Gemilang Leilem. Jurnal EMBA, 11(1), 465–474. https://doi.org/10.35794/emba.v11i1.45933
Otoritas Jasa Keuangan, Dana Pensiun, https://ojk.go.id/id/kanal/iknb/Pages/Dana-Pensiun.aspx
Puspitasari, A. W., & Oktafia, R. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Syariah Untuk Peningkatan Pangsa Pasar Produk Jelly Motif Pada Ud. Sumber Abadi Kecamatan Gedangan Kabupaten Sidoarjo. Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, 11(2), 140. https://doi.org/10.32507/ajei.v11i2.709
Putri, M. A., & Oktafia, R. (2021). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Daya Saing Umkm Kerupuk Desa Tlasih Tulangan Sidoarjo. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 4(2), 431–444. https://doi.org/10.25299/jtb.2021.vol4(2).7773
Putri, N. A., & Ardyansyah, F. (2023). Implementasi Islamic Marketing Mix pada Produk Cicil Emas di Bank Syariah Indonesia Kantor Cabang Basuki Rahmat Surabaya Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 5(6), 2804–2814. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v5i6.3651
PT Bank Syariah Indonesia, BSI Pensiun Berkah. https://www.bankbsi.co.id/produk&layanan/produk/bsi-pensiun-berkah
Rachman, A., Haura, A., Sari, D. P., & Faluthamia, M. A. (2022). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Tabungan Haji Dan Umrah Ib Pada BTN KCPS Tangerang. Madani Syariah, 5(1), 43–58. https://doi.org/10.1108/H-05-2013-0032
Rahmatillah, N., & Hasanah, U. (2020). Strategi Pemasaran Produk-Produk Gadai Syariah Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Ditinjau Dari Perspektif Islam. Jurnal Ekonomi Syariah Darussalam, I(I), 16–31.
Riady, S., & Fageh, A. (2023). Konsep Manajemen Pemasaran Dalam Perspektif Islam. Communnity Development Journal, 4(2), 3796–3804. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/cdj/article/view/15555
Ritonga, A. R. A., & Inayah, N. (2022). Strategi Marketing Sales Force (SF) Dalam Produk Pembiayaan Di Bank Syariah Indonesia KCP Kota Pinang. Education Achievement: Journal of Science and Research, 3(3), 30–42. https://doi.org/10.51178/jsr.v3i1.477
Sa’diyah, K., Hasbiyah, W., & Suhatman, Z. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Syariah Di Bank Bsi Kc Ciputat. Madani Syariah, 5 No. 2 Ag(2), 1.
Saepudin, E., & Mukarromah, S. (2018). Strategi Pemasaran Perbankan Syariah di Banyumas. Islamadina, 19(2), 41. https://doi.org/10.30595/islamadina.v19i2.3449
Wardasari, M. A., Rahman, H., Mutmainnah, N. E., Zulfa, K., Romsiyeh, & Mabruroh, M. (2021). Dalam Peningkatan Minat Nasabah Bank Syariah Indonesia Kcp Sumenep Trunojoyo 1 4 Kamalina Zulfa , 6 Mubrikatul Mabruroh. Jurnal Reflektika, 16(2), 441–460. https://ejournal.idia.ac.id/index.php/reflektika/article/view/907
Yudityawati, D. K., & Fitriyah, H. (2022). Strategi Pemasaran dalam Perspektif Islam. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 8(1), 42–48. https://doi.org/10.32528/jmbi.v8i1.7429
Zumayjah, M. I., & Tirtajaya, M. D. (2022). Strategi Pemasaran KPRS Bank Syariah Mandiri. At-Tamwil: Journal of Islamic Economics and Finance, 1(2), 129–143. https://doi.org/10.33558/attamwil.v1i2.5722
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fadia Austinnisa', Farid Ardyansyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.