Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Minat Nasabah Pembiayaan Pensiunan di BSI KCP Pasar Babat Lamongan

Authors

  • Fadia Austinnisa' Universitas Trunojoyo Madura
  • Farid Ardyansyah Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.26740/jekobi.v6n3.p51-62

Keywords:

Sharia Marketing, Customer Interest, Retirement Financing

Abstract

This study aims to analyze the sharia marketing strategy applied at BSI KCP Pasar Babat Lamongan in increasing the interest of pension financing customers in 2022 which had decreased. This research uses qualitative methods with data collection techniques that include observation, interviews and documentation. The informants selected in this study are determined by purposive sampling techniques, namely by choosing sources that are considered to know the research topic best. Data analysis uses descriptive analysis, referring to the concept of marketing mix (Product, Price, Place, Promotion, People, Process, Physical Evidence) which is reviewed through the value of sharia marketing from the nature of the Prophet SAW (Shiddiq, Fathanah, Amanah, Tabligh). The results of the study stated that the sharia marketing strategy that implements a marketing mix combined with the exemplary qualities of the Prophet SAW, was able to increase the interest and number of disbursements of pension financing customers in November 2022.

References

Albanjari, F. R. (2022). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan (Studi Pada Ud. Sari Murni / Jenang Tradisional Lasimun Kecamatan Boyolangu Kabupaten Tulungagung). IQTISADIE: Journal of Islamic Banking and Shariah Economy, 2(2), 167–186. https://doi.org/10.36781/iqtisadie.v2i2.274

Albanjari, F. R., & Syakarna, N. F. R. (2022). Strategi Pemasaran Berbasis Digital Dalam Upaya Peningkatan Penjualan Berpinsip Syariah Islam 1* Fatkhur Rohman Albanjari, 2 Nugraheni Fitroh Rezqi Syakarna. MUSYARAKAH: Journal of Sharia Economics (MJSE), 2(2), 109–120. https://seminar.umpo.ac.id/index.php/MUSYROKAH/article/view/6819

Amrulloh, Y., & Dahruji. (2023). Pengaruh Harga, Label Halal Dan Strategi Pemasaran Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Produk Bakso Aci Taubat Food. Jurnal Ilmiyah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 7(2), 682–697. https://www.journal.stiemb.ac.id/index.php/mea/article/view/3122

Anggara, H. (2021). Strategi Pemasaran Pada Produk Pembiayaan Pra Pensiun Di Bank Syariah Indonesia Kcp Kuansing A.Yani. Juhan Perak Jurnal Ekonomi Islam, 3(2), 459–482. https://www.ejournal.uniks.ac.id/index.php/PERAK/article/view/2330

Anggraini, T., & Adeyani, I. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Produk Pembiayaan Pensiun Pada Bank Syariah Indonesia KCP Stabat. Journal Economy and Currency Study (JECS), 3(2), 47–66. https://doi.org/10.51178/jecs.v3i2.298

Arifin, M. Z., Suliyono, & Anshori, M. (2022). Pemasaran Syariah Dalam Perspektif Hadits Dan Aplikasinya Pada Perbankan Syariah. Madani Syariah, 5(2), 83–97. https://stai-binamadani.e-journal.id/madanisyariah

Batubara, S., & Nasution, A. (2021). Strategi Pemasaran dan Upaya Menarik Minat Nasabah Pada Produk Tabungan Emas di PT. Pegadaian Syariah Unit Sadabuan Padangsidimpuan. AGHNIYA: Jurnal Ekonomi Islam, 3(2), 138–150. https://doi.org/10.30596/aghniya.v3i2.7237

DSN-MUI. (2013). No. 88/DSN-MUI/XI/2013 Tentang Pedoman Umum Penyelenggaraan Program Pensiun Berdasarkan Prinsip Syariah. Dewan Syariah Nasional MUI, 19.

Fadilah, N. (2020). Pengertian , Konsep , dan Strategi Pemasaran Syari ’ ah. SALIMIYA, 1(2), 195–211.

Hanifah, O. S. (2021). Strategi Pemasaran Produk Dana Pensiun Syariah Di Dplk Syariah Muamalat. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 17(1), 14–25. https://doi.org/10.31000/rf.v17i1.4193

Harmoko, I. (2017). Strategi Pemasaran Produk Bank Syariah Dalam Persaingan Bisnis Perbankan Nasional. Wadiah, 1(1), 22–41. https://doi.org/10.30762/wadiah.v1i1.1278

Idris Parakkasi. (2020). Pemasaran Syariah Era Digutal (1 ed.). Lindan Bestari. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=x8b4DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=strategi+pemasaran+syariah&ots=TuQpGzkJE-&sig=wo9UK2Y4DhVrifnZTawJE2N6-Vg&redir_esc=y#v=onepage&q&f=true

Jauhariyah, N. A., Munawar, A., & Mahmudah, M. (2020). Strategi Pemasaran Syariah Dan Waiting List Terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan Produk Tabungan Haji Pada PT BRISyariah KCP Genteng Kabupaten Banyuwangi. Journal of Sharia Economics, 2(1), 74–92. https://doi.org/10.35896/jse.v2i1.61

Lestari, A., & Aslami, N. (2022). Strategi Pemasaran Produk Asuransi Syariah. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 21(2), 80–89. https://doi.org/10.47467/mk.v21i2.882

Mahfud, I. (2020). Strategi Pemasaran Produk Bank Syariah Di Tengah Pesatnya Pertumbuhan Industri Perbankan Syariah Di Indonesia. MADANI SYARI’AH, 3(01), 15–27. https://doi.org/10.47080/jmb.v5i01.2285

Mohamad, R., & Rahim, E. (2021). Strategi Bauran Pemasaran ( Marketing Mix ) Dalam Perspektif Syariah. MUTAWAZIN (Jurnal Ekonomi Syariah), 2(1), 15–26. https://doi.org/10.54045/mutawazin.v2i1.234

Musawwa, M. A. Al, & Hanifah, L. (2023). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Produk Tabungan Haji Dan Umroh Ib Pada Btn Syariah Kcps Gresik. Jurnal Tabarru’ : Islamic Banking and Finance, 6(November), 669–684. https://doi.org/10.25299/jtb.2023.vol6(2).15201

Nurfauzia, V., & Fikriyah, K. (2020). Implementasi Strategi Pemsaran Pada Biro Perjalanan Umrah Dalam Perspektif Pemasaran Syariah. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 3(2), 82–95. https://doi.org/10.26740/jekobi.v3n2.p82-95

Nurhadi. (2019). Manajemen Strategi Pemasaran Bauran (Marketing Mix) Perspektif Ekonomi Syariah. HUMAN FALAH, 6(2), 142–157

Nurhasanah, A., & Wirman. (2023). Analisis Mekanisme dan Penerapan Pengelolaan Dana Pensiun Syariah Terhadap Fatwa DSN-MUI NOMOR 88/DSM-MUI/XI/2013 Pada Bank BTPN Syariah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(April), 9–16. https://doi.org/10.5281/zenodo.7865530

Oroh, G. J., Nelwan, O. S., & Lumintang, G. G. (2023). Penerapan Marketing Mix 7P Pada CV. Indocipta Karya Gemilang Leilem. Jurnal EMBA, 11(1), 465–474. https://doi.org/10.35794/emba.v11i1.45933

Otoritas Jasa Keuangan, Dana Pensiun, https://ojk.go.id/id/kanal/iknb/Pages/Dana-Pensiun.aspx

Puspitasari, A. W., & Oktafia, R. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Syariah Untuk Peningkatan Pangsa Pasar Produk Jelly Motif Pada Ud. Sumber Abadi Kecamatan Gedangan Kabupaten Sidoarjo. Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, 11(2), 140. https://doi.org/10.32507/ajei.v11i2.709

Putri, M. A., & Oktafia, R. (2021). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Daya Saing Umkm Kerupuk Desa Tlasih Tulangan Sidoarjo. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 4(2), 431–444. https://doi.org/10.25299/jtb.2021.vol4(2).7773

Putri, N. A., & Ardyansyah, F. (2023). Implementasi Islamic Marketing Mix pada Produk Cicil Emas di Bank Syariah Indonesia Kantor Cabang Basuki Rahmat Surabaya Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 5(6), 2804–2814. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v5i6.3651

PT Bank Syariah Indonesia, BSI Pensiun Berkah. https://www.bankbsi.co.id/produk&layanan/produk/bsi-pensiun-berkah

Rachman, A., Haura, A., Sari, D. P., & Faluthamia, M. A. (2022). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Tabungan Haji Dan Umrah Ib Pada BTN KCPS Tangerang. Madani Syariah, 5(1), 43–58. https://doi.org/10.1108/H-05-2013-0032

Rahmatillah, N., & Hasanah, U. (2020). Strategi Pemasaran Produk-Produk Gadai Syariah Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Ditinjau Dari Perspektif Islam. Jurnal Ekonomi Syariah Darussalam, I(I), 16–31.

Riady, S., & Fageh, A. (2023). Konsep Manajemen Pemasaran Dalam Perspektif Islam. Communnity Development Journal, 4(2), 3796–3804. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/cdj/article/view/15555

Ritonga, A. R. A., & Inayah, N. (2022). Strategi Marketing Sales Force (SF) Dalam Produk Pembiayaan Di Bank Syariah Indonesia KCP Kota Pinang. Education Achievement: Journal of Science and Research, 3(3), 30–42. https://doi.org/10.51178/jsr.v3i1.477

Sa’diyah, K., Hasbiyah, W., & Suhatman, Z. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Syariah Di Bank Bsi Kc Ciputat. Madani Syariah, 5 No. 2 Ag(2), 1.

Saepudin, E., & Mukarromah, S. (2018). Strategi Pemasaran Perbankan Syariah di Banyumas. Islamadina, 19(2), 41. https://doi.org/10.30595/islamadina.v19i2.3449

Wardasari, M. A., Rahman, H., Mutmainnah, N. E., Zulfa, K., Romsiyeh, & Mabruroh, M. (2021). Dalam Peningkatan Minat Nasabah Bank Syariah Indonesia Kcp Sumenep Trunojoyo 1 4 Kamalina Zulfa , 6 Mubrikatul Mabruroh. Jurnal Reflektika, 16(2), 441–460. https://ejournal.idia.ac.id/index.php/reflektika/article/view/907

Yudityawati, D. K., & Fitriyah, H. (2022). Strategi Pemasaran dalam Perspektif Islam. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 8(1), 42–48. https://doi.org/10.32528/jmbi.v8i1.7429

Zumayjah, M. I., & Tirtajaya, M. D. (2022). Strategi Pemasaran KPRS Bank Syariah Mandiri. At-Tamwil: Journal of Islamic Economics and Finance, 1(2), 129–143. https://doi.org/10.33558/attamwil.v1i2.5722

Downloads

Published

2024-01-02

How to Cite

Austinnisa’, F., & Ardyansyah, F. (2024). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Minat Nasabah Pembiayaan Pensiunan di BSI KCP Pasar Babat Lamongan. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 6(3), 51–62. https://doi.org/10.26740/jekobi.v6n3.p51-62

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 316 , PDF Downloads: 227