Konsep Pembentukan Islamic Branding Tinjauan Etika Bisnis Islam

Authors

  • Nur Isnaini Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Madura

DOI:

https://doi.org/10.26740/jekobi.v5n3.p127-144

Abstract

Formation of a name with Islamic religious elements, namely with the term Islamic Branding, namely using Islamic labels as a product identity both in terms of names that lead to Islamic elements in the form of halal labels in order to get Muslim consumers in marketing. Therefore, the context of this problem refers to how Islamic ethics should be applied in the formation of Islamic branding, and how Islam provides boundaries in Islamic branding ethics. While the purpose of this study is regarding the concept of establishing Islamic branding in accordance with Islamic business ethics. This research method uses library research techniques (library research). While the results of this study the application of Islamic branding in Islamic business ethics are: 1. Positive image: a) build loyalty, b) avoid unhealthy competition. 2. Islamic products: a) products must be halal and beneficial, b) product quality must be guaranteed. 3. Fair pricing: a) fair profit taking, b) keeping unfair prices at bay. 4. Islamic Marks: a) avoid trademark disputes, b) halal labels must be guaranteed. 5. Islamic promotion: a) use of spokespersons according to ethics, b) use of reliable slogans.

References

Adawiyah, Sa’diyah El. 2021. “Islamic Branding Dalam Ekonomi Syariah.” Jurnal Ilmiah Al-Tsarwah 4 (1)

Aisyah, Nurul, Muh Akil Rahman, dan Sitti Aisyah. 2021. “Analisis Islamic Branding Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Wardah Melalui Brand Awareness Sebagai Mediasi Pada Remaja Wanita Di Kota Makassar.” JURNAL SIPAKALEBBI 5 (2).

Aliyah, Kisti Nur. 2020. “Etika Bisnis Islam Dalam Implementasi Teknologi Neuromarketing Pada Strategi Pemasaran.” JES (Jurnal Ekonomi Syariah) 5 (2).

Anggraini, Nita. 2015. “Dumping Dalam Perspektif Hukum Dagang Internasional Dan Hukum Islam.” Mazahib 14 (2).

Anindya, Desy Astrid. 2017. “Pengaruh Etika Bisnis Islam Terhadap Keuntungan Usaha Pada Wirausaha Di Desa Delitua Kecamatan Delitua,.” At-Tawassuth: Jurnal Ekonomi Islam 2 (2).

Arifin, Mahmudi bin Syamsul. 2018. “Endorsement Dalam Perspektif Islam.” Masters, UIN Sunan Ampel Surabaya. http://digilib.uinsby.ac.id/25802/.

Arifin, Mohammad Jauharul. 2021. “Strategi Islamic Branding Dalam Membangun Kepercayaan Konsumen.” Eksyar 8 (1).

Aziz, Abdul. 2013. Etika Bisnis Prespektif Islam. Bandung: Alfabet.

Chairiawaty. 2012. “Branding Identity Sebuah Tinjauan Mengenai Etika Bisnis Islam,.” Jurnal Ilmu Komunikasi 2 (2).

Darmawati. 2013. “Etika Bisnis Dalam Perspektif Islam : Eksplorasi Prinsip Etis Al Qur’an Dan Sunnah | Mazahib.” Mazahib (Jurnal Pemikran Hukum Islam) 11 (1).

Djakfar, Muhammad. 2012. Etika Bisnis: Menangkap Spririt Ajaran Langit dan Pesan Moral Ajaran Bumi,. Jakarta: Penebar Plus.

Faizah, Hanif, dan Masreviastuti Masreviastuti. 2019. “Pengaruh Gaya Hidup Dan Islamic Branding Terhadap Keputusan Pembelian Produk Wardah.” Jurnal Aplikasi Bisnis 4 (2).

Fauzi, Irvan, Sandy Rizky Febriadi, dan Nanik Eprianti. 2021. “Tinjauan Nilai-Nilai Etika Bisnis Islam terhadap Penunjukkan Artis Sebagai Brand Ambassador pada Produk Zoya Fashion Cabang Penjualan Sulanjana Kota Bandung.” Prosiding Hukum Ekonomi Syariah 2 (7).

George, Richard T De. 1986. Business Ethics. New Jersey: Prentice Hall Engle Wood Clift.

Hafidhuddin;, ikhwan Abidin Basri; Didin. 2007. Menguak Pemikiran Ekonomi Ulama Klasik. Solo: Aqwam Media Profetika.

Huda, Nurul, dan Rohmah Miftahul Jannah. 2012. “Perlindungan Hak Merek Dagang Menurut Hukum Islam,” Mei.

Ilaham, Muhammad, dan Firdaus. 2019. Islamic Branding Religiusitas Serta Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Oleh Konsumen Pada Swalayan Al-Baik Kota Tanjung Pinang. Bintan: Stain Sultan Abdurrahman Press.

Ilham, Muhammad, dan Firdaus. 2021. “Islamic Branding Religiusitas Serta Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Oleh Konsumen Pada Swalayan Al-Baik Kota Tanjung Pinang” 3 (1).

Karim, AdiWarman Azwar. 2004. Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Liminto, Budi. 2010. Penerapan Rebranding Persebaya Surabaya Sebagai Klub Sepakbola Professional. Surabaya: Universitas Kristen Petra.

Maskuroh, Nihayatul. 2020. Etika Bisnis Islam. Disunting oleh Mujang Kurnia. Serang- Banten: Media Karya Publishing.

Naqvi, Syed Nawab. 1993. Ethict and Economics: An Islamic Syntesis, telah diterjemahkan oleh Husin Anis: Etika dan Ilu Ekonomi Suatu Sintesis Islami. Bandung: Mizan.

Nasrullah, Muhammad. 2015. “Islamic Branding, Religiusitas Dan Keputusan Konsumen Terhadap Produk.” JURNAL HUKUM ISLAM, Desember.

Nawatmi, Sri. 2010. “Etika Bisnis dalam Perspektif Islam.” Fokus Ekonomi 9 (1): 24402.

Quthb, Sayyid. 2002. Tafsir Fi Zhilalil Qur`an. 1 ed. Jilid 3. Jakarta: Gema Insani.

Rahmawati, Rahmawati. 2017. “Etika Bisnis Islam Pada Pedagang Makanan.” Jurnal Ekonomi Syariah, Akuntansi Dan Perbankan (JESKaPe) 1 (1).

Ranto, Dwi Wahyu Pril. 2013. “Menciptakan Islamic Branding Sebagai Strategi Menarik Minat Beli Konsumen.” JBMA 1 (2).

Rivai, Veithza. 2012. Islamic Marketing. Jakarta: Gramedia.

Saparso, dan Dian Lestari. 2009. “Peranan Endorser Terhadap Brand Image Dari Sudut Pandang.” Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis 9 (3).

Sindoro, Alexander. 1997. Dasar-dasar pemasaran. Jilid 1. Edisi 7 / Philip Kotler; Gary Armstrong; alih bahasa Alexander Sindoro. Prenhallindo.

Siyoto, Sandu, dan Muhammad Ali Sodik. 2015. Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media Publishing.

Sopa. 2013. Sertifikasi halal Majelis Ulama Indonesia. Tangerang: Gaung Persada.

Sucipto, Sucipto. 2012. “Halal Dan Haram Menurut Al-Ghazali Dalam Kitab Mau’idhotul Mukminin.” ASAS 4 (1).

Sula, Muhammad Syakir, dan Hermawan Kartajaya. 2006. Syariah Marketing. Bandung: Mizan Pustaka.

Tjiptono, Fandy. 2008. Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi.

Widyastuti, Sri. 2019. Implementasi Etika Islam Dalam Dunia Bisnis. Malang: CV Irdh.

Yunus, Nor, Wan Edura Wan Rashid, Norafifa Ariffin, dan Norhidayah Rashid. 2014. “Muslim’s Purchase Intention towards Non-Muslim’s Halal Packaged Food Manufacturer.” Procedia - Social and Behavioral Sciences 130 (Mei).

Yusanto, Muhammad Ismail, dan Muhammad Karebet Widjajakusuma. 2002. Menggagas Bisnis Islami. Jakarta: Gema Insani.

Yusniar. 2022. “Tinjauan Kepemilikan Merek Dalam Perspektif Islam.” MEDIASAS: Media Ilmu Syari’ah dan Ahwal Al-Syakhsiyyah 5 (1).

Zamzam, Fakhry, dan Havis Aravik. 2020. Etika Bisnis Islam. Yogyakarta: Deepublish

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Isnaini, N. (2022). Konsep Pembentukan Islamic Branding Tinjauan Etika Bisnis Islam. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 5(3), 127–144. https://doi.org/10.26740/jekobi.v5n3.p127-144

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 479 , PDF Downloads: 2084