Analisis Pelayanan Customer Service pada Kepuasan Konsumen dalam Perspektif Etika Bisnis Islam di LAZNAS Nurul Hayat Surabaya

Authors

  • Fayza Karunia Asadanie Universitas Negeri Surabaya
  • Moch. Khoirul Anwar Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jekobi.v5n1.p182-196

Keywords:

Service, Customer Service, Consumer Satisfction, Islamic Business Ethics

Abstract

Customer servce in a company and institutions especially those engaged in the service sector, has the function of providing good service so as to create satisfaction in consumers, by paying attention to ethics. The purpose of this study is to determine how the implementation of customer service on consumer satisfaction in the perspective of Islamic business ethics at LAZNAS Nurul Hayat Surabaya. This research used a descriptive qualitative using purposive sampling methods. This research has subject to be studied, namely internal and external, where the internal subjects are managers and staff customer service of LAZNAS Nurul Hayat Surabaya, and external subjects are consumers of LAZNAS Nurul Hayat Surabaya. The results of this study can be known that the implementation of customer service services in creating satisfaction in consumers has applied the general dimension of service, namely tangibles, responsivess, reliability, assurance, and emphaty. In addition, the implementation of customer service services in creating satisfaction in consumers has applied the principles of Islamic Business Ethics, namely the principle of unity, the principle of equilibrium, the principle of free will, the principle of responsibility, and the principle of benevolence.

References

Along, Antonius. (2020). Kualitas Layanan Administrasi Akademik di Poliktenik Negeri Pontianak. JIAP : Jurnal Ilmiah Administrasi Publik, 6(1), hlm. 95

Aziz, Abdul. (2013). Etika Bisnis Perspektif Islam. Bandung: Alfabeta, hlm. 10

Alma, Buchari & Priansa, D.J. (2009). Manajemen Bisnis Syariah. Bandung: Alfabeta, hlm. 202

Amaresan, Swetha. (2022). Why Customer Service is Important: 16 Data-Backed Facts to Know. Diperoleh dari https://blog.hubspot.com/service/importance-customer-service. Diakses pada 25 Januari 2022

Badroen, F. (2006). Etika Bisnis dalam Islam. Jakarta: Kencana Perdana Media Group

Djakfar, M. (2012). Etika Bisnis Menangkap Spirit Ajaran Langit dan Pesan Moral Ajaran Bumi. Jakarta: Penebar Plus, hlm. 22-23

Dihni, Vika. (2022). Survei BI: Kegiatan Dunia Usaha Tumbuh Positif pada Kuartal IV 2021, ini Pendorongnya. Diperoleh dari https://databoks.kadata.co.id/datapublish/2022/01/17/survei-bi-kegiatan-dunia-usaha-tumbuh-positif-pada-kuartal-iv-2021-ini-pendorongnya. Diakses pada 25 Januari 2022

Hardani. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Jakarta: CV. Pustala Ilmu Group, hlm. 121-163

Huda, N., dkk. (2017). Pemasaran Syariah: Teori dan Aplikasi. Depok: Kencana, hlm.109

Gitosudarmo, Indriyo. (2014). Manajemen Pemasaran Edisi Kedua. Yogyakarta: BPFE, h.139

Kasmir. (2014). Manajemen Perbankan. Cetakan ke-12. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, hlm. 249

Kasmir. (2017). Customer Service Excellent. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Kotler, Philip. (2006). Manajemen Pemasaran Jilid 1 Edisi ke-11. Jakarta: PT. Prenhallindo, hlm 177

Kotler, Philip. (2008). Manajemen Pemasaran Jilid 2 Edisi ke-12. Jakarta: Indeks, hlm. 83

Lupiyoadi, R. (2001). Manajemen Pemasaran Jasa (9th ed). Jakarta: Salemba Empat, hlm. 139

Muhammad. (2004). Etika Bisnis Islam. Yogyakarta: Akademi Manajemen, hlm. 65-68

Natadiwirya, M. (2007). Etika Bisnis Islam. Jakarta: Granada Press, hlm.38

Nawawi, I. (2009). Pembangunan dalam Sudut Pandang Islam. Surabaya: Putra Media Nusantara

Muslich. (2004). Etika Bisnis Islami. Yogyakarta: Ekonesia, hlm. 9

Lembaga Amil Zakat Nasional Nurul Hayat. (2022). Tentang Kami. Diperoleh dari https://nurulhayat.org/tentang-kami/. Diakses pada 25 Januari 2022

Rambat Lupiyoadi, H. (2006). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: Salemba Empat, hlm. 182

Rochmawan, L.T. (2008). Pengantar Ekonomi Mikro. Semarang: Anindya, hlm.4

Rujiansyah, R. (2017). Etika Bisnis dalam Islam. Jurnal Ekonomika: Manajemen, Akuntansi, dan Perbankan Syariah, 4(1), hlm.9

Sumarti, Murni. (1997). Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: Liberty

Susminingsih. (2020). Etika Bisnis Islam. Pekalongan: PT Nasya Expanding Management, hlm. 65

Tandjung, J. (2004). Marketing Management: Pendekatan pada Nilai-Nilai Pelanggan. Malang: Banyumedia, hlm. 110

Tjiptono, F. (2001). Prinsip-Prinsip Total Quality Service (TQS). Yogykarta: Andi Offset, hlm. 72

Tjiptono, F. (2014). Pemasaran: Prinsip, Penerapan, dan Penelitian. Yogyakarta: Andi Offset, hlm.282

Downloads

Published

2022-06-15

How to Cite

Fayza Karunia Asadanie, & Anwar, M. K. . (2022). Analisis Pelayanan Customer Service pada Kepuasan Konsumen dalam Perspektif Etika Bisnis Islam di LAZNAS Nurul Hayat Surabaya. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 5(1), 182–196. https://doi.org/10.26740/jekobi.v5n1.p182-196

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 587 , PDF Downloads: 583