Pengaruh Product knowledge Karyawan dan Kualitas Pelayanan Islami Terhadap Kepuasan Nasabah di BTN KCS Surabaya

Authors

  • Erina Ayu Nurarista Universitas Negeri Surabaya
  • rachma Indrarini Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jekobi.v5n1.p81-94

Keywords:

product knowledge, pelayanan, kepuasan nasabah, bank syariah

Abstract

The development of the Islamic economy has increaset the competition of Islamic banking industry. Thus, Islamic bank has to improve its customer satisfaction. Customer satisfaction is affected by product knowledge and service quality in accordance to Islamic law. This is also the focus for BTN KCS Surabaya as one of the developing Islamic Business Units. This study aimet to determine the effect of product knowledge and Islamic service quality on customer satisfaction at BTN KCS Surabaya. The data was obtained by questioner distribution to BTN KCS Surabaya customers. This study used multiple regression analysis. The results show product knowledge has no effect on customer satisfaction, and Islamic service quality affects customer satisfaction. Meanwhile, simultaneously product knowledge and Islamic service quality affect customer satisfaction at BTN KCS Surabaya.

References

Amir, A. M., & Dr. Zaki Baridwan, P. (2019). Analisis Strategi Penyaluran Pembiayaan Perumahan Studi Pada Unit Usaha Syariah PT. Bank Tabungan Negara (Persero) Tbk. Universitas Gadjah Mada. Diambil dari http://etd.repository.ugm.ac.id/index.php?mod=penelitian_detail&sub=PenelitianDetail&act=view&typ=html&buku_id=172993

BTN. (2021). Gandeng Baznas, BTN Syariah Permudah Pembayaran Zakat. Diambil 21 September 2021, dari https://www.btn.co.id/id/Conventional/Informasi-yang-Anda-Butuhkan-Saat-Ini/Info/Artikel---Gandeng-BAZNAS-BTN-Syariah-Permudah-Pembayaran-Zakatt

Darmawan, Z. C., & Ridlwan, A. A. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Perbankan Syariah. Al-Tijary, 3(2), 107. https://doi.org/10.21093/at.v3i2.1096

Iffah, L. (2018). Persepsi Nasabah Terhadap Tingkat Kualitas Pelayanan Bank Syariah Cabang Malang. FALAH: Jurnal Ekonomi Syariah, 3(1), 79. https://doi.org/10.22219/jes.v3i1.5836

Irawan, H. (2002). 10 Prinsip Kepuasan Pelanggan. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Kartajaya, H., & Sula, M. S. (2006). Syariah Marketing. Bandung: Mizan.

Kotler, P. (1997). Manajemen Pemasaran Analisis Perencanaan Implementasi dan Koneral. Jakarta: Prenhallindo.

Kuncoro, M. (2018). Metode Kuantitatif Teori dan Aplikasi Untuk Bisnis & Ekonomi (5 ed.). Yogyakarta: UPP AMP YKN.

Kusnandar, V. B. (2021). Sebanyak 86,88% Penduduk Indonesia Beragama Islam. Diambil dari https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/09/30/sebanyak-8688-penduduk-indonesia-beragama-islam

Lesmana, R. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pt. Radekatama Piranti Nusa. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 2(2), 115. https://doi.org/10.32493/jpkpk.v2i2.2464

Nasfi, N., Rahmad, R., & Sabri, S. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Perbankan Syariah. EKONOMIKA SYARIAH : Journal of Economic Studies, 4(1), 19. https://doi.org/10.30983/es.v4i1.3146

OJK. (2020). Statistik Perbankan Syariah (SPS). Diambil dari https://www.ojk.go.id/id/kanal/syariah/data-dan-statistik/statistik-perbankan-syariah/Pages/Statistik-Perbankan-Syariah---Desember-2020.aspx

Peter, J. P., & Olson, J. C. (2014). Consumer Behavior: Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Putra, R. P., & Herianingrum, S. (2014). JESTT Vol. 1 No. 9 September 2014, 1(9).

Siregar, S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif : Dilengkapi Dengan Perhitungan Manual & SPSS. Jakarta: Kencana.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (2 ed.). Bandung: Alfabeta.

Sumarwan, U. (2011). Perilaku Konsumen: Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Susanti, N., & Syahrian, A. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah (Pada Pt. Bank Syariah Mandiri Cabang Pondok Pinang). Jurnal Ilmiah Feasible (Jif), 1(1), 55. https://doi.org/10.32493/jfb.v1i1.y2019.p55-62

Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran Edisi 4. Yogyakarta: Andi Offset.

Downloads

Published

2022-06-15

How to Cite

Nurarista, E. A., & Indrarini, rachma. (2022). Pengaruh Product knowledge Karyawan dan Kualitas Pelayanan Islami Terhadap Kepuasan Nasabah di BTN KCS Surabaya. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 5(1), 81–94. https://doi.org/10.26740/jekobi.v5n1.p81-94

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 729 , PDF Downloads: 1036