Praktik Makelar dalam Jual Beli Mobil Bekas di MGC Garage Madiun Ditinjau dari Perspektif Islam

Authors

  • Iqrok Glady Morgana Universitas Negeri Surabaya
  • Lucky Rachmawati Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jekobi.v4n2.p75-84

Keywords:

buying and selling used cars, Islamic perspective, brokerage practice

Abstract

A broker is a trade intermediary between a seller and a buyer who must have buying and selling practices according to Islamic law so that the contract is valid and does not prohibit actions that are prohibited. The purpose of this study is to see and understand the practice of buying and selling used cars at MGC Garage Madiun from an Islamic legal perspective. The research approach was descriptive qualitative. Data collection through in-depth interviews, observation, and documentation. Data were collected at the MGC Garage Madiun showroom with showroom owners, brokers and buyers. The results of this study explain that the practice of buying and selling used cars by brokers at MGC Garage is generally in accordance with the principles of Islamic business ethics, including the principles of tawhid, help, honesty, trust, mutual agreement (pleasure), transparency, and responsibility. The practice of brokerage has also fulfilled the pillars and legal requirements of buying and selling in Islam. However, the improvement of payment methods from conventional banks to Islamic banks so that contract transactions from an Islamic perspective run perfectly.

References

Al-Quran dan terjemahannya.

Anatassia, D. F. 2017. Apakah Kamu Teman yang Amanah? Psikologi Indijinus: Teman yang Amanah pada Masyarakat Melayu. Jurnal Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim. 13(1): 41–47.

Antonio, M. S. 2001. Bank Syariah: dari teori ke praktik. Gema Insani Press. Jakarta

Arif, A. 2020. Analisis Hukum Islam Terhadap Perlindungan Konsumen Dalam Jual Beli Online (Studi Pasal 4 Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen). Skripsi. Universitas Islam Indonesia.

Cahyo, E. N., & Nashuha, R. H. 2018. Dropship Selling Mechanism on The View of Islamic Economics Law. Al-Muamalat Journal of Islamic Economic Law. 1(1): 121–136.

Desanto, R. 2020. Praktik Makelar Dalam Jual Beli Motor Bekas Perspektif Hukum Ekonomi Syariah (Studi Kasus di Showroom Motor Bekas Dhika Motor Desa Jojog Kecamatan Pekalongan Kabupaten Lampung Timur). Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Metro.

Felinda, R. 2019. Praktik Makelar Ditinjau dari Hukum Ekonomi Syariah (Studi Kasus di Konveksi Amin Kelurahan Ganjar Agung Kota Metro). Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Metro.

Hafidhuddin, D. 2003. Manajemen syariah dalam praktik. Gema Insani Press. Jakarta.

Haroen, N., & Muamalah, F. 2007. Fiqh Muamalah. Gaya Media Pratama. Jakarta.

Hermansyah, H. 2017. Praktik makelar jual beli mobil bekas di Showroom Dira Motor Palangka Raya (perspektif hukum ekonomi syariah). Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya.

Ikbar, I. 2019. Penerapan Etika Bisnis Islam dalam Praktek Makelar (Studi Kasus Jual Beli Motor Bekas Di Kecamatan Bulupoddo). Skripsi. Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai.

Ismanto, K. 2009. Manajemen Syari’ah: Implementasi TQM dalam Lembaga Keuangan. Pustaka Pelajar. Yogyakarta.

Maghfur, I. M. I. 2016. Membangun Ekonomi Dengan Prinsip Tauhid. MALIA (TERAKREDITASI). 7(2): 213–240.

Nabila, M. A. 2019. Analisis Prinsip Amanah Dalam Persaingan Usaha (Studi pada CV. Mubarokfood Cipta Delicia). Skripsi. Institut Agama Islam Negeri KUDUS.

Nasirwan, M. M. R. 2017. Akuntabilitas dan Transparansi Berbasis Bagi Hasil (Analisis terhadap Karyawan Toko di Kota Beureunuen). Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam. 2(2): 1–20.

Nurgayatri, A. R., & Suyanto, A. 2016. Pengaruh promosi online pada media sosial terhadap keputusan pembelian konsumen brand ElMeira. eProceedings of Management. 3(3): 2679.

Putra, K. M. G., & Cahyono, H. 2020. Perilaku Pedagang di Sentra Ikan Bulak Surabaya dalam Perspektif Etika Bisnis Islam. Jurnal Ekonomika dan Bisnis Islam. 3(1): 79–86.

Ramadhana, T. 2018. Penerapan Akad Wakalah dalam Jual Beli Tanah ditinjau Menurut Hukum Islam (Suatu Penelitian di Gampong Lhok Igeuh). Skripsi. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.

Rasidin, M., Sidqi, I., & Witro, D. 2020. Drop Shipping in Islamic Economic Law Perspective: E-Commerce Study Inter Marketplace Drop Ship in The Industrial Revolution Era 4.0. Nurani: Jurnal Kajian Syari’ah dan Masyarakat. 20(1): 97–106.

Sholikah, S. 2012. Bai’Al-Wafa’dan Relevansinya dalam Muamalah Modern (Analisis Pendapat Ibnu Abidin dalam Kitab Raddul Muhtar). Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Walisongo.

Sopyan, S., & Yaman, Y. 2019. Analisis praktek Samsarah (makelar) dalam Jual Beli Sepeda Motor di Kabupaten Bone. Jurnal Ilmiah Al-Tsarwah. 2(1): 14–35.

Sugesti, D. 2019. Mengulas Tolong Menolong dalam Perspektif Islam. Pelita Bangsa Pelestari Pancasila. 14(2): 106–122.

Sutanto, H., & Umam, K. 2013. Manajemen Pemasaran Bank Syariah. Pustaka Setia. Bandung.

Taufiqurrahman. 2018. Tinjauan Hukum Islam terhadap Praktek Makelar Sepeda Motor Bekas di Desa Tindang Kecamatan Bontonompo Selatan Kabupaten Gowa (Studi Kasus Tahun 2016-2017). Skripsi. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Usmani, M. T. 2007. Sukuk and their contemporary applications. Translated from the original Arabic by Sheikh Yusuf Talal DeLorenzo. AAOIFI Shari’a Council meeting, Saudi Arabia. Hal. 1–15.

Yuspin, W. 2007. Penerapan Prinsip Syariah dalam Pelaksanaan Akad Murabahah. Jurnal Ilmu Hukum. 10(1): 55–67.

Zali, I. 2019. Tinjuan Hukum Islam Terhadap Praktik Makelar Jual Beli Motor Bekas (Studi Kasus di Desa Bancak Kecamatan Bancak Kabupaten Semarang). Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Salatiga.

Downloads

Published

2021-10-24

How to Cite

Morgana, I. G., & Rachmawati, L. (2021). Praktik Makelar dalam Jual Beli Mobil Bekas di MGC Garage Madiun Ditinjau dari Perspektif Islam. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 4(2), 75–84. https://doi.org/10.26740/jekobi.v4n2.p75-84

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 905 , PDF Downloads: 1000