Pengaruh Penggunaan Digital Payment Terhadap Perilaku Konsumsi Islam Masyarakat Surabaya Pada Masa Pandemi Covid-19

Authors

  • Siska Dwi Puspitasari Universitas Negeri Surabaya
  • Rachma Indrarini Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jekobi.v4n2.p64-74

Keywords:

digital payment, Islamic consumption behavior, covid-19

Abstract

During the Covid-19 pandemic, people's habits changed slightly, namely that almost all activities were carried out online including school, work, and shopping. To meet their daily needs, people have switched to using e-commerce and payment systems using digital payments to avoid direct contact with money. This study was conducted to determine the effect of the use of digital payments on the Islamic consumption behavior of the people of Surabaya during the Covid-19 pandemic. In this study using quantitative methods with a Likert scale measuring instrument with data analysis techniques using simple linear regression using SPSS 25.0. The results in this study indicate that the use of digital payments has a positive and significant effect on Islamic consumption behavior.

References

Aji, T. S., Indrarini, R., & Nikmah, C. (2020). Rational Buying motive And Emotional Buying Motive Of Consumers In The Era Of Covid-19 Pandemic. Technium Social Sciences Journal, 17.

Aulia, S. (2020). Pola Perilaku Konsumen Digital Dalam Memanfaatkan Aplikasi Dompet Digital. Komunikasi, 12.

Dianingsih, F. R., & Susilo, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Belanja Online dan Fasilitas Digital Payment Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Program Studi Akuntansi Syarian di IAIN Surakarta. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Hanifah, N., & Rahadi, D. R. (2020). Analisis Perilaku Konsumen Dalam Memutuskan Pembelian Secara Online Pada Masa Pandemi Covid-19. SULTANIST : Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 8.

Hanum, N. (2017). Analisis Pengaruh Pendapatan Terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa Universitas Samudra di Kota Langsa. Samudra Ekonomika, 1.

Hidayat, A. (2015). Manajemen Zakat Dan Perilaku Konsumsi Mustahik. Banking and Management Review, 4.

Indonesia, B. (2020). Sistem Pembayaran & Pengelolaan Uang Rupiah. Bank Indonesia. www.bi.go.id

Indonsia, B. (2020). Laporan Tahunan Bank Indonesia 2020. Bank Indonesia. www.bi.go.id

Melis. (2015). Prinsip Dan Batasan Konsumsi Islami. Islamic Banking : Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Perbankan Syariah, 1.

Muflih, M. (2006). Perilaku Konsumen dalam Perspektif Islam. PT. Raja Grafindo Persada.

Putriani, Y. H., & Shofawati, A. (2015). Pola Perilaku Konsumsi Islami Mahasiswa Muslim Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Airlangga Ditinjau Dari Tingkat Religiusitas. Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan 2, 7.

Ramadani, L. (2016). Pengaruh Penggunaan Kartu Debit dan Uang Elektronik (e-Money) Terhadap Pengeluaran Konsumsi Mahasiswa. Ekonomi Dan Studi Pembangunan, 8.

Rosyidi, S. (2011). Pengantar Teori Ekonomi Pendekatan Kepada Teori Ekonomi Mikro & Makro. PT. Raja Grafindo Persada.

Septiana, A. (2015). Analisis Perilaku Konsumsi Dalam Islam. Ekonomi Dan Keuangan Islam, 2.

Sugiono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Tama, R. T. (2014). Pengeluaran Konsumsi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.

Wati, S. E. P. (2020). Pengaruh Penggunaan Digital Payment Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Widyastuti, K., Handayani, P. W., & Wilarso, I. (2017). Tantangan dan Hambatan Implementasi Uang Elektronik di Indonesia : Studi Kasus PT. XYZ. Sistem Informasi, 13.

Downloads

Published

2021-10-24

How to Cite

Puspitasari, S. D., & Indrarini, R. (2021). Pengaruh Penggunaan Digital Payment Terhadap Perilaku Konsumsi Islam Masyarakat Surabaya Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 4(2), 64–74. https://doi.org/10.26740/jekobi.v4n2.p64-74

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 2626 , PDF Downloads: 3030