Pengaruh Religiusitas dan Citra Bank Syariah Terhadap Minat Menabung Melalui Bank Syariah di Sidoarjo

Authors

  • Ervanda Revonnarta Universitas Negeri Surabaya
  • Rachma Indrarini Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jekobi.v4n2.p37-49

Keywords:

religiosity, islamic bank image, saving intention, Sidoarjo

Abstract

Asset, financing and third-party fund of bank were increasing in past three years. But, it was not followed by the increase of market share in national banking market. It means that peoples interest in islamic banking still low. This study aims to know whether religiosity and islamic bank image influence saving intention to islamic bank in Sidoarjo. This study is a quantitative study. Using validation test and reliability test for instrument testing, classic assumption testing, multiple linear regression testing and hypothesis test consisting of partial test, simultaneously test and R squared test. The result of this study explains that religiosity and islamic bank image are influencing saving intention to islamic bank in Sidoarjo in both partial and simultaneously way. Variable of religiosity and islamic bank image have the strength to influence saving intention to islamic bank in Sidoarjo by 72,7%.

References

An-Nur (Terjemahan Al-Quran per Kata). (2018). Jakarta: Mizan.

Ancok, D., & Suroso, F. N. (2011). Psikologi Islami Solusi Islam atas Problem-problem Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Anshori, A. G. (2018). Perbankan Syariah di Indonesia. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Anwar, M. K., Fahrullah, A., Ridlwan, A. A., Muzaki, M. H., Canggih, C., & Kautsar, A. (2020). The influence of religiosity on income and prosperity: The indonesian context. Humanities and Social Sciences Reviews, 8(2), 213–221.

Badan Pusat Statistik Sidoarjo. (2020). Kabupaten Sidoarjo dalam Angka 2020.

Else. (2019). Peminat Perbankan Syariah di Indonesia Masih Rendah. Gatra. Diambil 29 Januari 2021, dari https://www.gatra.com/detail/news/445824/ekonomi/-peminat-perbankan-syariah-di-indonesia-masih-rendah

Jaenudin, U., & Tahrir. (2019). Studi Religiusitas, Budaya Sunda, dan Perilaku Moral pada Masyarakat Kabupaten Bandung. Jurnal Psikologi Islam dan Budaya, 2(1), 1–8.

Kartika, C., Yusuf, Hidayat, F., Krilana, E., Fauzi, S. N., Sari, A. P., & Firmansyah, E. (2019). Pengaruh Religiusitas, Trust, Corporate Image, Dan Sistem Bagi Hasil Terhadap Customer Behavior Intention Menabung Dan Customer Loyalty Di Bank Syariah Mandiri Jawa Timur. Management & Accounting Research Journal Global, 04(01), 16–29.

Khotimah, N. (2018). Pengaruh Religiusitas, Kepercayaan, Citra Perusahaan dan Sistem Bagi Hasil terhadap Minat Nasabah Menabung dan Loyalitas di Bank Syariah Mandiri (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Gresik). Jurnal Ilmu Ekonomi & Manajemen, 05(01), 37–48.

Komite Nasional Ekonomi dan Keuangan Syariah. (2019). Masterplan Keuangan Syariah Indonesia 2019-2024.

Lucas, D. B., & Britt, S. H. (2003). Advertising Psychology and Research. New York: McGraw-Hill.

Nikmah, A. M. (2019). Pengaruh Persepsi Masyarakat, Citra Perusahaan dan Tingkat Religiusitas Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah di Kota Blitar (Studi Pada Masyarakat Kelurahan Sananwetan Kota Blitar). IAIN Tulungagung.

Otoritas Jasa Keuangan. (n.d.). Sejarah Perbankan Syariah. Website Resmi Otoritas Jasa Keuangan. Diambil 29 Januari 2021, dari https://www.ojk.go.id/id/kanal/syariah/tentang-syariah/Pages/Sejarah-Perbankan-Syariah.aspx

Otoritas Jasa Keuangan. (2018). Snapshot Perbankan Syariah Indonesia. Snapshoot perbankan syariah, 1–9.

Otoritas Jasa Keuangan. (2020). Statistik Perbankan Syariah per Juni 2020. Snapshot Perbankan Syariah, 1–6.

Philip, K., & Keller, K. L. (2012). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Portal Sidoarjo. (2019). Pertumbuhan Ekonomi Sidoarjo Melampui Provinsi Jatim dan Nasional Tahun 2018. Portal Sidoarjo. Diambil 29 Januari 2021, dari http://portal.sidoarjokab.go.id/pertumbuhan-ekonomi-Sidoarjo-melampaui-provinsi-jatim-dan-nasional-tahun-2018

Pratiwi, D., & Soesanto, H. (2016). Analisis Pengaruh Atirbut Tabungan, Mutu Tabungan dan Promosi Penjualan Terhadap Citra Perusahaan Dalam Meningkatkan Minat Menabung Nasabah ( Studi kasus pada Bank Jateng Cabang Kordinator Semarang ). Diponegoro Journal Of Management, 5, 1–15.

Rahmat, J. (2012). Psikologi Agama. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sutojo, S. (2004). Membangun Citra Perusahaan: Sebuah Sarana Penunjang Keberhasilan Pemasaran. Jakarta: Damar Mulia Pustaka.

Undang-Undang Nomor 21 Tahun 2008 tentang Perbankan Syariah.

Wahyudin, Pradisti, L., & Zulaikha, S. W. (2018). Dimensi Religiusitas Dan Pengaruhnya Terhadap Organizational Citizenship Behaviour (Studi Pada Universitas Jenderal Soedirman Purwokerto). Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Akuntansi, 20(03).

Wibowo, S., & Supriadi, D. (2013). Ekonomi Mikro Islam. Bandung: Pustaka Setia.

Downloads

Published

2021-10-24

How to Cite

Revonnarta, E., & Indrarini, R. (2021). Pengaruh Religiusitas dan Citra Bank Syariah Terhadap Minat Menabung Melalui Bank Syariah di Sidoarjo. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 4(2), 37–49. https://doi.org/10.26740/jekobi.v4n2.p37-49

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 1000 , PDF Downloads: 723