Pengaruh Religiusitas dan Citra Bank Syariah Terhadap Minat Menabung Melalui Bank Syariah di Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.26740/jekobi.v4n2.p37-49Keywords:
religiosity, islamic bank image, saving intention, SidoarjoAbstract
Asset, financing and third-party fund of bank were increasing in past three years. But, it was not followed by the increase of market share in national banking market. It means that peoples interest in islamic banking still low. This study aims to know whether religiosity and islamic bank image influence saving intention to islamic bank in Sidoarjo. This study is a quantitative study. Using validation test and reliability test for instrument testing, classic assumption testing, multiple linear regression testing and hypothesis test consisting of partial test, simultaneously test and R squared test. The result of this study explains that religiosity and islamic bank image are influencing saving intention to islamic bank in Sidoarjo in both partial and simultaneously way. Variable of religiosity and islamic bank image have the strength to influence saving intention to islamic bank in Sidoarjo by 72,7%.References
An-Nur (Terjemahan Al-Quran per Kata). (2018). Jakarta: Mizan.
Ancok, D., & Suroso, F. N. (2011). Psikologi Islami Solusi Islam atas Problem-problem Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Anshori, A. G. (2018). Perbankan Syariah di Indonesia. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Badan Pusat Statistik Sidoarjo. (2020). Kabupaten Sidoarjo dalam Angka 2020.
Else. (2019). Peminat Perbankan Syariah di Indonesia Masih Rendah. Gatra. Diambil 29 Januari 2021, dari https://www.gatra.com/detail/news/445824/ekonomi/-peminat-perbankan-syariah-di-indonesia-masih-rendah
Komite Nasional Ekonomi dan Keuangan Syariah. (2019). Masterplan Keuangan Syariah Indonesia 2019-2024.
Lucas, D. B., & Britt, S. H. (2003). Advertising Psychology and Research. New York: McGraw-Hill.
Nikmah, A. M. (2019). Pengaruh Persepsi Masyarakat, Citra Perusahaan dan Tingkat Religiusitas Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah di Kota Blitar (Studi Pada Masyarakat Kelurahan Sananwetan Kota Blitar). IAIN Tulungagung.
Otoritas Jasa Keuangan. (n.d.). Sejarah Perbankan Syariah. Website Resmi Otoritas Jasa Keuangan. Diambil 29 Januari 2021, dari https://www.ojk.go.id/id/kanal/syariah/tentang-syariah/Pages/Sejarah-Perbankan-Syariah.aspx
Philip, K., & Keller, K. L. (2012). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.
Portal Sidoarjo. (2019). Pertumbuhan Ekonomi Sidoarjo Melampui Provinsi Jatim dan Nasional Tahun 2018. Portal Sidoarjo. Diambil 29 Januari 2021, dari http://portal.sidoarjokab.go.id/pertumbuhan-ekonomi-Sidoarjo-melampaui-provinsi-jatim-dan-nasional-tahun-2018
Rahmat, J. (2012). Psikologi Agama. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sutojo, S. (2004). Membangun Citra Perusahaan: Sebuah Sarana Penunjang Keberhasilan Pemasaran. Jakarta: Damar Mulia Pustaka.
Undang-Undang Nomor 21 Tahun 2008 tentang Perbankan Syariah.
Wahyudin, Pradisti, L., & Zulaikha, S. W. (2018). Dimensi Religiusitas Dan Pengaruhnya Terhadap Organizational Citizenship Behaviour (Studi Pada Universitas Jenderal Soedirman Purwokerto). Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Akuntansi, 20(03).
Wibowo, S., & Supriadi, D. (2013). Ekonomi Mikro Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

