Penerapan Etika Bisnis Islam dalam Komunikasi Pemasaran Travel Umrah (Studi pada PT Ebad Alrahman Wisata Sidoarjo)

Authors

  • Titis Alfianto Universitas Negeri Surabaya
  • Khusnul Fikriyah Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jekobi.v4n1.p65-77

Keywords:

Islamic Business Ethics, Marketing Communication, Umrah Travel

Abstract

Every year, the interest of Indonesian to perform Umrah is quite high. However, this conidition is utilized bysome irresponsible Umrah agents to commit bad actions such as giving false promises during promotions. This study aimed to determine theimplementation of Islamic business ethics in marketing communications for Umrah travel at PT Ebad Alrahman Wisata Sidoarjo.  This research is a descriptive qualitativethroughphenomenon understanding. Data was collected throughinterviews, observation and documentation. While the data analysis used the triangulation method of sources.  The result indicated that PT Ebad Alrahman Wisata Sidoarjo has implemented eight mixes of marketing communications through various information media channels,  as well as implemented the basic principles of Islamic business ethics, i.e. unity, justice, free will, responsibility and ihsan.

References

<p>Alma, B. (2018). <em>Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa</em>. Bandung: Alfabeta.</p><p>Aryanto, A. (2020). <em>Jamaah Umrah Indonesia 1,2 Juta Tahun Ini, Artajasa Perluas Jaringan ATM Bersama di Arab Saudi</em>. Diperoleh dari https://amp.wartaekonomi.co.id/berita272702/jamaah-umrah-indonesia-12-juta-tahun-ini/. Diakses pada 20 September 2020.</p><p>Aziz, A. (2013). <em>Etika Bisnis Perspektif Islam¯: Implementasi Etika Islami untuk Dunia Usaha</em>. Bandung: Alfabeta.</p><p>Badan Pusat Statistik. (2012). <em>Kewarganegaraan, Suku Bangsa, Agama, dan Bahasa Sehari-Hari Penduduk Indonesia Hasil Sensus Penduduk 2010</em>. Jakarta: BPS.</p><p>Badroen, F., Mufraeni, A., Suhendra, &amp; Basori, A. D. (2015). <em>Etika Bisnis dalam Islam</em>. Jakarta: Prenadamedia Group.</p><p>Darmanto, &amp; Wardaya, S. (2016). <em>Manajemen Pemasaran Untuk Mahasiswa, Usaha Mikro, Kecil dan Menengah</em>. Yogyakarta: Deepublish.</p><p>Djakfar, M. (2012). <em>Etika Bisnis Menangkap Spirit Ajaran Langit dan Pesan Moral Ajaran Bumi</em>. Jakarta: Penebar Plus.</p><p>Farma, J., &amp; Umuri, K. (2020). Implementasi Etika Bisnis Islam dalam Strategi Promosi Produk Asuransi Takaful. <em>Jurnal Studi Islam Cakrawala</em>, <em>15</em>(1), 1929.</p><p>Hasan, A. (2009). <em>Manajemen Bisnis Syariah</em>. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.</p><p>Huda, N., Hudori, K., Fahlevi, R., Badrussadiyah, Mazaya, D., &amp; Sugiarti, D. (2017). <em>Pemasaran Syariah¯: Teori dan Aplikasi</em>. Depok: Kencana.</p><p>Iltiham, M. F., &amp; Danif. (2016). Penerapan Konsep Etika Bisnis Islam pada Manajemen Perhotelan di PT Syariah Guest House Malang. <em>Jurnal MALIA</em>, <em>7</em>(2), 1-24.</p><p>Kementerian Agama Republik Indonesia. (2019). <em>Waiting List Haji</em>. Diperoleh dari https://haji.kemenag.go.id/v3/basisdata/waiting-list/. Diakses pada 11 Juli 2020.</p><p>Kotler, P., &amp; Keller, K. L. (2009). <em>Manajemen Pemasaran Edisi 13 Jilid 2</em>. Jakarta: Erlangga.</p><p>Nurfauzia, V., &amp; Fikriyah, K. (2020). Implementasi Strategi Pemasaran pada Biro Perjalanan Umrah dalam Perspektif Pemasaran Syariah. <em>Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam</em>, <em>3</em>(2), 8295.</p><p>Perdana, D. (2018). <em>Ombudsman dan YLPK Jatim Buka Posko Pengaduan Korban Biro Umrah</em>. Diperoleh dari https://www.suarasurabaya.net/kelanakota/2018/Ombudsman-dan-YLPK-Jatim-Buka-Posko-Pengaduan/. Diakses pada 25 Juni 2020.</p><p>Prasetyo, B. D., Febriani, N. S., Asmara, W. W., Tamitiadini, D. D., Dhestrity, N. A., Avina, D. A. A., &amp; Illahi, A. K. (2018). <em>Komunikasi Pemasaran Terpadu</em>. Malang: UB Press.</p><p>Rosiyana, L., Arifin, Z., &amp; Sunarti. (2017). Implementasi Etika Bisnis Islam guna Membangun Bisnis yang Islami (Studi pada Waroeng Steak and Shake Cabang Malang). <em>Jurnal Administrasi Bisnis (JAB)</em>, <em>53</em>(1), 196201.</p><p>Sampurno, W. M. (2016). Implementation of Islamic Business Ethics and Its Impacts on Family Business. <em>Sampurno Journal of Islamic Economics Lariba</em>, <em>2</em>(1), 2530.</p>Widarti, P. (2018). Jemaah Umrah Diperkirakan Tumbuh 50% Tahun Depan. Diperoleh dari https://m.bisnis.com/amp/read/20181210/15/868113/. Diakses pada 10 Agustus 2020.

Downloads

Published

2021-04-30

How to Cite

Alfianto, T., & Fikriyah, K. (2021). Penerapan Etika Bisnis Islam dalam Komunikasi Pemasaran Travel Umrah (Studi pada PT Ebad Alrahman Wisata Sidoarjo). Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 4(1), 65–77. https://doi.org/10.26740/jekobi.v4n1.p65-77

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 991 , PDF Downloads: 1116 , PDF Downloads: 0 , PDF Downloads: 0 , PDF Downloads: 0 , PDF Downloads: 0