Pengelolaan Perpustakaan sebagai Alternatif Penguatan Budaya Literasi di SD Muhammadiyah Sudagaran Wonosobo

Authors

  • Oktavia Nida Karima Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.26740/jdmp.v6n1.p85-96

Keywords:

Pengelolaan Perpustakaan, Budaya Literasi, Literasi di Perpustakaan

Abstract

The library is a means of supporting teaching and learning activities in schools because it stores library materials so that there needs to be good management so that it can be used as an alternative to strengthening literacy culture. This study aims to describe library management and the form of literacy activities that exist in the library of SD Muhammadiyah Sudagaran Wonosobo. This research is a qualitative research with the subject of the principal, librarian, teachers and students. The object of the research is library management and literacy activities in the library. Data collection techniques are indepth interviews, observation and documentation. Data analysis techniques are data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The data validity test technique is source triangulation and technical triangulation. The results of the research on library management as an alternative to strengthening literacy culture in SD Muhammadiyah Sudagaran Wonosobo have been managed properly and optimally. Library management is carried out by planning, organizing, implementing and monitoring. The literacy activities in the library are reading, writing, scientific and mathematical literacy. 

References

<p>Abidin, Y. (2018). <em>Pembelajaran Literasi Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematis, Sains, Membaca dan Menulis</em>. Bumi Aksara.</p><p>Bafadal, I. (2011). <em>Pengelolaan Perpustakaan Sekolah</em>. Bumi Aksara.</p><p>Handoko, T. H. (2009). <em>Manajemen</em>. PBFE.</p><p>Hartono. (2016). <em>Manajemen Perpustakaan Profesional</em>. CV. Sagung Seto.</p><p>Hayati, N. (2019). Implementasi Manajemen Perpustakaan Dalam Meningkatkan Jumlah Pemustaka. <em>Manajemen Encephale</em>, <em>53</em>(1), 5965. http://dx.doi.org/10.1016/j.encep.2012.03.001</p><p>Indrawan, I. (2020). <em>Manajemen Perpustakaan Sekolah</em>. CV. Penerbit Qiara Media.</p><p>Irawan, O. (2012). Pengelolaan Perpustakaan Sekolah Sebagai Pusat Sumber Belajar Pada Jenjang SD/ MI Di Kecamatan Lamonan. <em>Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951952.</em>, <em>01</em>(1), 19.</p><p>Kharizmi, M. (2015). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi. <em>Jurnal Pendidikan Almuslim</em>, <em>2</em>(2), 1121. file:///D:/jurnal skripsi/literasi 2019 (jurnal) (2).pdf</p><p>Madyaratri, D. Y. (2019). Kemampuan Literasi Matematika Siswa Pada Pembelajaran PBL Dengan Tinjauan Gaya Belajar. <em>PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika</em>, <em>2</em>, 3439.</p><p>Narut, Y. F., &amp; Supradi, K. (2019). Literasi Sains Peserta Didik Dalam Pembelajaran IPA Di Indonesia. <em>Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar</em>, <em>3</em>(1), 6169.</p><p>Nasution, M. (2020). Menulis Puisi Dengan Pendekatan Literasi Perpustakaan Sekolah. <em>LINGUISTIK: Jurnal Bahasa Dan Sastra</em>, <em>5</em>(1), 6370. http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/Linguistik/article/view/1610</p><p>Novriliam, R., &amp; Yulandi. (2012). Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Sebagai Pusat Sumber Belajar Di Sekolah Dasar Neeri 23 Painan Utara. <em>Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan Dan Kearsipan</em>, <em>1</em>(1), 141150.</p><p>Permatasari, A. (2015). <em>Membangun Kualitas Bangsa Dengan Budaya Literasi</em>. 146156.</p><p>Rahadian, G. (2014). Peranan Perpustakaan Sekolah Dalam Meningkatkan Budaya Gemar Membaca. <em>Kajian Informasi &amp; Perpustakaan</em>, <em>2</em>(1), 111. http://www.lpmpsulsel.net/v2/attachments/354_PERANAN PERPUSTAKAAN SEKOLAH.pdf</p><p>Rodin, R. (2019). Penerapan Fungsi Manajemen dalam Pengelolaan Perpustakaan Madrasah Aliyah (Studi Kasus di Perpustakaan MAN 2 Palembang). <em>Tik Ilmeu¯: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi</em>, <em>3</em>(2), 125. https://doi.org/10.29240/tik.v3i2.1005</p><p>Rohim, D. C., &amp; Rahmawati, S. (2020). <em>Peran Literasi Dalam Meninkatkan Minat Baca Siswa Di Sekolah Dasar</em>. <em>6</em>(3), 112.</p><p>Rokan, M. R. (2017). Manajemen Perpustakaan Sekolah. <em>Iqra</em>, <em>11</em>(1), 88100.</p><p>Saepudin, E. (2015). Tingkat Budaya Membaca Masyarakat. <em>Jurnal Kajian Informasi &amp; Perpustakaan</em>, <em>3</em>(2), 271282. http://garuda.ristekbrin.go.id/documents/detail/477108</p><p>Saleh, T. (2014). <em>Pentingnya Membaca Dan Menggunakan Perpustakaan Dalam Mengubah Kehidupan Manusia</em>. <em>1</em>(1), 2428.</p><p>Suryani, I. (2017). Pengelolaan Perpustakaan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Siswa Sekolah Dasar. <em>Jurnal Gentala Pendidikan Dasar</em>, <em>2</em>(2), 292309. https://doi.org/10.22437/gentala.v2i2.6812</p><p>Titik, S., Ika, H., &amp; Wulandari, S. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. <em>Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan</em>, <em>26</em>(2), 116123. http://journal2.um.ac.id/index.php/sd/article/view/3050</p><p>UU RI No. 20 Tahun 2003, 1 1 (2003). http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.88.5042&amp;rep=rep1&amp;type=pdf%0Ahttps://www.ideals.illinois.edu/handle/2142/73673%0Ahttp://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-33646678859&amp;partnerID=40&amp;md5=3ee39b50a5df02627b70c1bdac4a60ba%0Ahtt</p><p>UU No. 43 Tahun 2007, 245 (2007).</p><p>Wulanjani, A. N. (2019). Meningkatkan Minat Membaca Melalui Gerakan Literasi Membaca bagi Siswa Sekolah Dasar. <em>Proceeding of Biology Education</em>, <em>3</em>(1), 2631. https://doi.org/10.21009/pbe.3-1.4</p><p> </p>

Downloads

Published

2022-10-23

How to Cite

Karima, O. N. (2022). Pengelolaan Perpustakaan sebagai Alternatif Penguatan Budaya Literasi di SD Muhammadiyah Sudagaran Wonosobo. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 6(1). https://doi.org/10.26740/jdmp.v6n1.p85-96
Abstract views: 959 , PDF Downloads: 977