Implementation of Academic Supervision in Improving Teachers' Pedagogic Competence

Authors

  • Muh Hasbi

DOI:

https://doi.org/10.26740/jdmp.v5n2.p139-146

Abstract

The background of this research is implementing academic supervision in elementary schools, teacher academic supervision is important because it affects the level of teacher ability. Based on this, of course, the competence of teachers in teaching is very influential, especially in increasing student creativity. Through School Action Research (PTS), principals can improve the way teachers teach in the classroom. Based on the above background, the writer tries to improve the class teacher's ability in learning mathematics through academic supervision. This research is a type of school action research (PTS) which is conducted in two cycles with 3 teachers as the research subject, which is determined based on the results of pre-cycle observations. Data collection was carried out by observation techniques, Furthermore, the data were analyzed using quantitative descriptive analysis. The results of this study indicate that the application of academic supervision with classroom observation techniques can improve the ability of SDI Sanging-Sanging teachers.

References

Depdiknas. 2009. Standar Pembangunan Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Dirjen PMPTK. 2010. Akuntabilitas Kinerja Kepala Sekolah Dalam Pembelajaran Inofatif. PT. Binatama Raya: Jakarta.

Glikman, C. D. Gordon, S. P., & Gordon, J. M. R. 2007. Supervision and Instructional Leadership A Developmental Approach. Sevent Edition. New York: Pearson Education. Inc.

Herlambang, A. D. (2013). Pelaksanaan pembelajaran teknologi informasi dan komunikasi (TIK) SMA Negeri. Teknologi Dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan Dan Pengajarannya, 36(2). https://doi.org/10.17977/tk.v36i2.4078.

Irawan, D., Wahyudin, A., & Yanto, H. (2018). The moderating influence of the academic supervision of teacher competencies and commitment towards organizational of teacher performance. Educational Management, 7(1), 6570.

Kosasih, D. 2009. Penelitian Tindakan danPenerapannya Dalam Pendidikan Bahasa. Permendiknas. 2007. Tentang Standar Proses. Jakarta: Depdiknas.

Mardiana, S., & Sumiyatun, S. (2017). Implementasi Kurikulum 2013 dalam pembelajaran sejarah di Sma Negeri 1 Metro. HISTORIA, 5(1), 45. https://doi.org/10.24127/hj.v5i1.732.

Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah/Madrasah (2007).

Nadlir, M. (2013). Perencanaan pembelajaran berbasis karakter. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 1(2), 338.https://doi.org/10.15642/jpai.2013.1.2.338-352.

Palupi, R. S. (2013). Pelaksanaan pembelajaran IPS di SMK Nasional Pati. Jurnal Pendidikan Ekonomi IKIP Veteran Semarang, 1(1). Presiden Republik Indonesia. Undang-Undang No. 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen (2005). Jakarta.

Permendikas No 16 Tahun 2007. (2007). Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 16 Tahun 2007 Tanggal 4 Mei 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.

Pujiono, S. 2008. Desain Penelitian Tindakan Kelas dan Teknik Pengembangan Kajian Pustaka. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Putri, N. H., & Wibowo, U. B. (2018). Pengaruh kinerja kepala sekolah terhadap keberhasilan manajemen berbasis sekolah melalui partisipasi masyarakat di SMP. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 6(1), 45.

Rahabav, P. (2016). The effectiveness of academic supervision for teachers. Journal of Education and Practice, 7(9).

Samsuadi, S. (2015). Pengaruh supervisi akademik dan kepemimpinan kepala sekolah terhadap disiplin kerja guru. Journal of Educational Science and Technology (EST), 1(2).

Shabir, M. (2015). Kedudukan guru sebagai pendidik: (tugas dan tanggung jawab, hak dan kewajiban, dan kompetensi guru). Auladuna, 2(2), 221232.

Siregar, Y. (2013). Kompetensi guru dalam bidang strategi perencanaan dan pembelajaran Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1).

Sugiyanti, S., & Narimo, S. (2016). Pengelolaan supervisi akademik oleh kepala sekolah di SD Negeri 6 Putatsari Grobogan. Manajemen Pendidikan, 11(1), 75. https://doi.org/10.23917/jmp.v11i1.1.829

Sugiarti, T. (2013). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Silabus Dan RPP Melalui Supervisi Akademik Yang Berkelanjutan di SMAN 1 Tenjo Kab. Bogor. Bogor: SMAN 1 Tenjo.

Undang-Undang Republik Indonesia No 14 Tahun 2005. (2005). Undang-Undang Nomor 14 tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

Yustini. 2010. Implementasi Supervisi Akademik Oleh Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pada Guru SMP Negeri 11 Kota Lubuk Linggau. Bengkulu: Universitas Bengkulu.

Downloads

Published

2022-07-11

How to Cite

Hasbi, M. (2022). Implementation of Academic Supervision in Improving Teachers’ Pedagogic Competence. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 5(2), 139–146. https://doi.org/10.26740/jdmp.v5n2.p139-146
Abstract views: 107 , PDF Downloads: 233