Muslim Consumers' Perceptions of Halal Certified Make Over Products in Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.26740/ajhs.v1i2.35524Keywords:
Make Over cosmetics, Halal certification, Surabaya, Consumer perceptionAbstract
This study aims to analyse Muslim consumers' perceptions of halal-certified Make Over cosmetic products in Surabaya. The research method used is descriptive qualitative with data collection techniques through semi structured interviews with Muslim consumers who buy Make Over products at Jelita Cosmetic Surabaya store. The results showed that Muslim consumers have a positive perception of halal certification on Make Over products, but there are still some misconceptions and lack of awareness of the importance of halal cosmetics. Factors that influence consumer perceptions include knowledge of halal ingredients and production processes, product quality, and brand image. This study provides insights for halal cosmetics manufacturers in improving the education and marketing of their products to Muslim consumers. Further efforts are needed to increase Muslim consumers' awareness and understanding of the urgency of using halal-certified cosmetics.
References
Adianti, S. N., & Ayuningrum, F. (2023). Pengaruh Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik Wardah. Jurnal Al-Fatih Global Mulia, 5(1), 45–56. https://doi.org/doi.org/10.59729/alfatih.v5i1.60
Agusty, L. E., & Muttaqin, A. A. (2022). Analisis Pengaruh Label Halal, Kesadaran Halal, Dan Persepsi Atas Produk Halal Dalam Pembelian Kosmetik Halal. IEFF : Islamic Economics and Finance in Focus, 1(4), 374–387. https://doi.org/doi.org/10.21776/ieff.2022.01.4.08
Amarudin, A. A., Azzara, A. S., Sari, E. M., Fatimah, H., & Afifah, L. (2024). Persepsi Literasi Halal dan Motif Pemilihan Produk Kosmetik Mahasiswa Universitas KH. A.Wahab Hasbullah. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(2), 139–150.
Astutik, N. D., Mawardi, A. A. K., & Mahardiyanto, A. (2021). Persepsi Konsumen Muslim terhadap Sertifikasi Halal pada De Dapoer Rhadana Hotel Kuta Bali. Jurnal Al-Qardh, 6(1), 67–75.
Badan Pusat Statistika. (2019). Banyaknya Pemeluk Agama Menurut Jenisnya (Jiwa), 2019. https://surabayakota.bps.go.id/id/statistics-table/2/MTI5IzI=/banyaknya-pemeluk-agama-menurut-jenisnya.
Balques, A., Noer, B. A., & Nuzulfah, V. (2017). Analisis Sikap, Norma Subjektif, dan Niat Beli Produk Kosmetik Halal pada Konsumen Muslimah di Surabaya. Jurnal Teknik Its, 6(2), 240–244.
BBPOM. (2024). 198 item kosmetik Tanpa Izin Edar ditemukan pada giat Intensifikasi Pengawasan Kosmetik 2024. Surabaya.Pom.Go.Id. https://surabaya.pom.go.id/berita/198-item-kosmetik-tanpa-izin-edar-ditemukan-pada-giat-intensifikasi-pengawasan-kosmetik-2024
Dewi, R., Azis, N., & A.Basalamah, M. S. (2023). Persepsi, Referensi Kelompok Terhadap Keputusan Pembelian Produk Halal Kosmetik Pada Mahasiswi Feb Universitas Muslim Indonesia. Jurnal Bisnis Dan Kewirausahaan, 12(2), 152–165. https://doi.org/doi.org/10.37476/jbk.v12i2.3759
Ewit, & Nurfa. (2024). Pengaruh Sertifikasi Halal terhadap Minat Beli Konsumen dalam Memilih Produk Kosmetik. AKSIORELIGIA: Jurnal Studi Keislaman, 2(1), 13–27. https://doi.org/doi.org/10.59996/aksioreligia.v2i1.398
Farichah, S., & Yasin, A. (2023). Pengaruh Sertifikasi Halal, Halal Awareness, dan Brand Image Terhadap Keputusan Konsumen Muslim dalam Membeli Kosmetik di Surabaya. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(3), 2966–2980. https://doi.org/doi.org/10.47467/alkharaj.v6i3.4851
Khodijah, S., Fasa, M. I., & Suharto, S. (2023). Implementasi Bauran Pemasaran Syariah Pada Kosmetik Berlabel Halal Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Perspektif Islam. Islamic Economics and Business Review, 1(2), 132–144.
Kusuma, R. P., & Kurniawati, R. (2022). Pengaruh Halal Knowledge, Religiusitas, Sikap Konsumen Generasi Z Terhadap Perilaku Konsumen Produk Kosmetik Halal Dalam Negeri Studi Kuantitatif Di Lingkungan Kota Tangerang. Ekonomi Bisnis, 28(1), 91–99.
Lia, A., Ibdalsyah, I., & Hakiem, H. (2021). Pengaruh Persepsi Konsumen, Labelisasi Halal dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Produk Herbal Skincare SR12. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 3(2), 263–273. https://doi.org/doi.org/10.47467/elmal.v3i2.788
Marissa, N., Anita, E., & Nofriza, E. (2023). Pengaruh Label Halal, Desain Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Produk Kosmetik Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Uin Sulthan Thaha Saifuddin Jambi. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Ekonomi, 2(2), 219–237. https://doi.org/https://doi.org/10.55606/jurrie.v2i2.1814
Matondang, Z., Fadlilah, H., & Saefullah, A. (2023). Pengaruh Pengetahuan Produk, Label Halal, dan Harga Produk Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Dengan Religiusitas Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Bisnis Islam, 5(1), 18–38. https://doi.org/https://doi.org/10.24239/jiebi.v5i1.138.18-38
MUI, L. (2021). LPPOM MUI: 75.385 Produk Kosmetik Kantongi Sertikasi Halal. Idxchannel.Com. https://www.idxchannel.com/syariah/lppom-mui-75385-produk-kosmetik-kantongi-sertikasi-halal
Nanda, K. F., & Ikawati, R. (2020). Hubungan Persepsi Label Halal Mui Terhadap Minat Beli Produk Makanan Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Muhammadiyah Surakarta. Journal of Food and Culinary, 3(1), 1–9.
Prakasita, T. A., & Wardana, A. (2022). Safety, Quality, And Religion On The Consumption Of Halal Cosmetic Products: Views Of Female Muslim University-Students. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 11(2), 191–203.
Prasetiyo, G., Kurniaman, O., & Noviana, E. (2022). Analisis Persepsi Mahasiswa PGSD FKIP Universitas Riau Terhadap Kuliah Daring (Dalam Jaringan) Ditengah Wabah Covid-19. Indonesian Research Journal on Education, 2(1), 106–114. https://doi.org/doi.org/10.31004/irje.v2i1.249
Rosalita, D. M., Yumna, F. A., Yuliani, N., Pramestika, A., & Rizqiyani, S. (2023). Persepsi Masyarakat Muslim terhadap Produk Kosmetik Halal (Studi Kasus Mahasiswa FEBI UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan). Journal Economic Excellence Ibnu Sina, 1(3), 240–252.
Rosani, R. (2022). Pengaruh Lebalisasi Halal, Harga, Dan Persepsi Masyarakat Terhadap Keputusan Konsumen Dalam Memilih Produk Makanan Ottogi Yeul Ramen (Studi Kasus Didesa Ngulak Iii Kec. Sanga Desa Kab. Muba, Sumsel). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Syariah (JIMESHA), 2(1), 15–22. https://doi.org/doi.org/10.36908/jimesha.v2i1.101
Saputra, A. A., & Jaharuddin, J. (2022). Pengaruh Sertifikasi Halal, Kesadaran Halal, Dan Celebrity Endorse Terhadap Keputusan Pembelian Produk Zoya (Studi Kasus Mahasiswa Feb Umj). Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 16(4), 1521–1535. https://doi.org/10.35931/aq.v16i4.1185
Sintaningrum, P. B., & Kurniawan, R. (2024). The Influence of TikTok Live Streaming and EXO Brand Ambassador on Brand Awareness and Its Impact on Purchase Interest of Scarlett Generation Z Skincare in Semarang. Inovbiz: Jurnal Inovasi Bisnis, 12(1), 86–91. https://doi.org/10.35314/inovbiz.v12i1.3924
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Syafrial, S., & Firdaus, F. (2022). Peran Media Sosial Terhadap Persepsi Dan Minat Beli Konsumen Pada Produk Kosmetik Halal Di Kota Jambi. Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan, 11(4), 970–980. https://doi.org/doi.org/10.22437/jmk.v11i04.21166
Waluyo, D. (2024). Pasar Kosmetik Indonesia Melesat 48 Persen, Peluang IKM Berinovasi. Indonesia.Go.Id. https://indonesia.go.id/kategori/editorial/8516/pasar-kosmetik-indonesia-melesat-48-persen-peluang-ikm-berinovasi?
Widiawati, & Ridlwan, A. A. (2020). Persepsi Konsumen Muslim Terhadap Produk Makanan Tidak Bersertifikat Halal Dengan Merek Mengandung Makna Sarkasme. Jurnal Ekonomi Syariah, Akuntansi Dan Perbankan (JESKaPe), 4(2), 205–228.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section

