Analisis Bentuk Lagu “Madiun Kampung Pesilat Indonesia” Ciptaan Hari Subagiyo

Main Article Content

Augusta Nurroza

Abstract

The purpose of this research was to describe the form of the song “Madiun Kampung Pesilat Indonesia” created by Hari Subagiyo, S.I.Kom which was played by “Rasa Madu” studio under the guidance of the Education and Culture Office of Madiun Regency. This research uses a qualitative research method because the presentation of the data is descriptive by focusing on the translation of the form of the song using theory proposed by Karl-Edmund Prier SJ, namely the Science of Musical Forms. The data analyzed is the song “Madiun Kampung Pesilat Indonesia” with a duration of 9 minutes 57 seconds which the researcher translates into the application sibelius into a score by using a western music notation writing apporoach (beam notation). The action of data analysis was carried out by means of data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results showed that the song “Madiun Kampung Pesilat Indonesia” was played in a A Major scales and had a  three-part song from with a number of bars, namely 301 bars. Part A has sentences (a, b, b’ and c) on bars 1 to137. Part B has sentences (d, e, e’, f and g) on bars 138 to 237. Part C has sentences (h and a’) on bars 238 to 301. Hari Subagiyo, S.I.Kom created this song using an ansamble music format that mixes modern and traditional music.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alfia Nurroza, A. (2022). Analisis Bentuk Lagu “Madiun Kampung Pesilat Indonesia” Ciptaan Hari Subagiyo. Virtuoso: Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Musik, 4(2), 135–147. https://doi.org/10.26740/vt.v4n2.p135-147
Section
Articles

References

Banoe, Pono. (2007). Kamus Musik. Yogyakartaa: Kanisius

Fatkhurrohman, A., & Susetyo, B. (2017). Bentuk Musik Dan Fungsi Kesenian Jamjaneng Grup" Sekar Arum" Di Desa Panjer Kabupaten Kebumen. Jurnal Seni Musik, 6(1).

Gutama, A. (2020). Analisis Pola Ritme Dan Bentuk Lagu Anak. Virtuoso: Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Musik, 3(1), 23-32.

Jamalus (1988). Pengajaran Musik Melalui Pengalaman Musik. Jakarta: Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan

Kautzar, A. (2017). Karakteristik Musik Melayu: Studi Kasus Lagu Melati Karangan. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 18(2), 88-94.

Kusumawati, H. (2016). Kreativitas Dalam Pembuatan Aransemen Musik Sekolah. Imaji, 14(1), 57-64.

Medica, R. S. (2018). Aransemen Agustinus Bambang Jusana Pada Lagu Yamko Rambe Yamko Untuk Paduan Suara (Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Meyer, G. A. (2019). Bentuk Lagu Dan Aransemen Paduan Suara Mars Jawa Timur. Virtuoso: Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Musik, 2(2), 56-62.

Prahana, L. M. G., & Winarko, J. (2020). Lagu Kiddung Dalem Dalam Upacara Adat Nyongkolan Suku Sasak Di Kabupaten Lombok Tengah (Bentuk Penyajian Dan Bentuk Lagu). Apron Jurnal Pemikiran Seni Pertunjukan, 1(15).

Prier, Karl-Edmund. (2015). Ilmu Bentuk Musik, Yogyakarya: Pusat Musik Liturgi

Sari, N. N. (2018). Musik Angklung Paglak Desa Kemiren Banyuwangi. Solah, 8(2).

Sholikhah, J. N. (2019). Concerto In C Minor For Viola Karya Henri Casadesus Dalam Tinjauan Bentuk Musik Dan Teknik Permainan. Virtuoso: Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Musik, 2(1), 15-27.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta

Syahbandi, R., Mering, A., & Silaban, C. Y. Studi Proses Penciptaan Karya Musik Oleh Mahasiswa Program Studi Seni Tari Dan Musik. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(3).