PENERAPAN TEKNIK KONTRASTIF DALAM MENULIS TEGAK BERSAMBUNG PADA SISWA KELAS 1 SEKOLAH DASAR KABUPATEN MADIUN

Authors

  • Nur Samsiyah Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.26740/paramasastra.v5n1.p%25p

Abstract

ABSTRACT

Based on the observation in the classroom, upright writing skillsis less desirable for students. This is known in the implementation of writing the value of students is still low and many are still less tidy or not in accordance with the spelling. This research attempts to apply contrastive techniques in upright writing skills. The formulation of the problem, namely: (1) how is the activity of writing writing upright with the application of contrastive techniques to the students of grade 1 elementary school in Madiun Regency ?; And (2) how the students' learning outcomes in writing upright with the implementation of the technique of contrastive. in grade 1 elementary school students in Madiun Regency? The purpose of this research is to describe the activity and the result of learning to write upright with continuous technique. This research is a qualitative research to know the application of contrastive technique in learning writing. The research data is the 1st grader of SD in Madiun Regency. The method used to collect data in the form of observation and test. Keywords: contrastive technique, upright writing skills

References

Abdurrahman,Mulyono. 1999. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: RinekaCipta.
Ahmadi, M. 1988. Materi Dasar Pengajaran Komposisi Bahasa Indonesia. Jakarta: Depdikbud.
Alex dan Achmad H.P. 2011. Bahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi. Jakarta: Kencana.
Akhadiyah. 1990. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Depdikbud.
Anonymous. 2009. Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah Permendiknas Republik Indonesia no.41 tahun 2007. Online (diakses pada 17 Juni 2017). www.Google. Com
Arikunto, Suharsimi. 2012. Prosedur Penelitian Suatu pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta
Depdiknas. 2006. Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdiknas
Hamalik, Oemar. 2001. Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Bandung: Bumi Aksara
Haryadi dan Zamzami. 1996. Peningkatan Keterampilan Berbahasa Indonesia. Jakarta: Depdikbud Dikti
Santoso, Puji. 2008. Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka
Suparno. 2002. Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: DepdiknasUT
Soedjito dan Hasan, M. 1986. Seri Membina Keterampilan Menulis Paragraf. Malang: Tanpa Penerbit
Syafiie, I. 1988. Retorika dalam Menulis. Jakarta: Depdikbud.
Tarigan, H.G. 2008. Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa
Zuhdi, dkk. 2008. Cara Menulis Buku. Malang: Rena Press.
http://www.spirit-guru.com/2016/04/belajar-menulis-tegak-bersambung.html diakses tanggal 3 Juli 2017

Downloads

Published

2018-03-30

How to Cite

Samsiyah, N. (2018). PENERAPAN TEKNIK KONTRASTIF DALAM MENULIS TEGAK BERSAMBUNG PADA SISWA KELAS 1 SEKOLAH DASAR KABUPATEN MADIUN. Paramasastra : Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra Dan Pembelajarannya, 5(1). https://doi.org/10.26740/paramasastra.v5n1.p%p
Abstract views: 932 , PDF Downloads: 7271