Analisis Penggunaan SIMKAH di Kantor Urusan Agama Kecamatan Pino Raya Bengkulu Selatan

Authors

  • Vina Gracenia Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Titi Darmi Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Muhammadiyah Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.26740/jpsi.v7n1.p37-48

Keywords:

SIMKAH, pelayanan administrasi, e-government

Abstract

This study aims to analyze the use of Simkah at KUA Pino Raya District. The development of information technology has made the KUA of Pino Raya District apply Simkah to organize marriage registration and improve services for community satisfaction. This research uses a descriptive qualitative method. Data collection techniques using observation, interviews and documentation. While the data analysis technique uses interactive model analysis, namely data collection, data condensation, data presentation, and drawing conclusions. The results showed that the use of Simkah at the KUA in Pino Raya District made it easy to input data, speeding up access, even though the online registration process was not going well. However, Simkah has provided security guarantees and responses according to user needs. Simkah has provided satisfaction to the users. Simkah provides many advantages and benefits for KUA Pino Raya District.

References

Agustin, Y., & Amalia, R. (2019). Analisis Kesuksesan Sistem Informasi Manajemen Nikah ( Simkah ) Pada Kantor Urusan Agama Kota Palembang. Bina Darma Conference on Computer Sciencie E-ISSN: 2685-2683p-ISSN: 2685-2675, 2400–2410.

Anwar, M. K. (2020). Efektifitas Penggunaan SIMKAH Online dalam Tertib Administrasi Pencatatan Pernikahan di KUA Wilayah Kerja Kantor Kementerian Agama Kabupaten Lombok Timur. Sustainability (Switzerland), 4(1), 1–9. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/en/mdl-20203177951%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41562-020-0887-9%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41562-020-0884-z%0Ahttps://doi.org/10.1080/13669877.2020.1758193%0Ahttp://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article

Darmi, T. (2016). Penerapan Prinsip Good Governance Untuk Layanan Publik. Jurusan Administrasi FISIP Universitas Muhammadiyah Bengkulu, 4(2), 87–156.

DPR RI. (1974). Undang-Undang Nomor 1 Tahun 1974.

Falefi, M. R. (2021). Implementasi Program Aplikasi Medan Rumah Kita dalam Mewujudkan Eleftronic Government pada Dinas Komunikas dan Informasi Kota Medan. Jurnal Pembangunan Wilayah & Kota, 1(3), 82–91.

Haerana, & Burhanuddin. (2022). Manajemen Pelayanan Publik Konseptual, Teoretis dan Faktual.

Haryono, N. (2021). Perbandingan Reformasi Manajemen Publik Indonesia Dan Perancis. Jurnal Mediasosian : Jurnal Ilmu Sosial Dan Administrasi Negara, 5(2), 132. https://doi.org/10.30737/mediasosian.v5i2.2075

Holle, E. S. (2011). Pelayanan Publik Melalui Electronic Government: Upaya Meminimalisir Praktek Maladministrasi Dalam Meningkatan Public Service. Sasi, 17(3), 21. https://doi.org/10.47268/sasi.v17i3.362

Iswandari, B. A. (2021). Jaminan Atas Pemenuhan Hak Keamanan Data Pribadi Dalam Penyelenggaraan E-Government Guna Mewujudkan Good Governance. Jurnal Hukum Ius Quia Iustum, 28(1), 115–138. https://doi.org/10.20885/iustum.vol28.iss1.art6

Juneldi, R., & Sururie, R. W. (2020). Penerapan Sistem Informasi Manajemen Nikah (Simkah) Di Kua Kecamatan Jatinangor Kabupaten Sumedang. Al-Ahwal Al-Syakhsiyyah: Jurnal Hukum Keluarga Dan Peradilan Islam, 1(2), 179–194. https://doi.org/10.15575/as.v1i2.9914

Lillah Aprina. (2021). Analisis Penerapan Slawe pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Bengkulu.

Lubis, A. D. (2020). Implementasi Sistem Informasi Manajemen Nikah ( Simkah ) Online Di Kantor Urusan Agama Kecamatan Medan Kota. repository.uma.ac.id

Ninla Elmawati Falabiba, Anggaran, W., Mayssara A. Abo Hassanin Supervised, A., & Wiyono, B. . (2014). BAB I. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 5(2), 40–51.

Nurcahyani, D., & Daru, R. (2011). Peranan E-Government Dalam Rangka Mewujudkan Good Governance Bagi Masyarakat. Telematika, 2008(26), 205–211.

Ristiani, I. Y. (2020). Manajemen Pelayanan Publik Pada Mall Pelayanan Publik di Kabupaten Sumedang Provinsi Jawa Barat. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemn, XI(2), 165–178.

Rizadian Mayangsari, E. H. F. (2018). Efektivitas Penerapan Sistem Informasi Manajemen Nikah (Simkah) Di Kantor Urusan Agama Kecamatan Sawahan Kota Surabaya. Publika, 6(3).

Saputro, P. H., Budiyanto, D., & Santoso, J. (2016). Model Delone and Mclean Untuk Mengukur Kesuksesan E-Government Kota Pekalongan. Scientific Journal of Informatics, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.15294/sji.v2i1.4523

Wardiman. (2020). Administrasi Pernikahan Digital : Penerapan Simkah Online di Kantor Urusan Agama di Kota Yogyakarta. Skripsi, 9(May), 55. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/42408/1/16350047_BAB-I_IV-atau-V_DAFTAR-PUSTAKA.pdf

Widiasti, C., Nugroho, G. A., Ulfiya, E., & Ayuna, N. M. (2021). Analisis Pengembangan Pelayanan Pendaftaran Pernikahan di Kecamatan Kledung, Kabupaten Temanggung. Jurnal Mahasiswa Administrasi Negara (JMAN), 5(2), 9–15.

Yullang. (2020). Penerapan Sistem Informasi Manajemen Nikah (Simkah) Dalam Meningkatkan Mutu Pelayanan Nikah Di Kua Kecamatan Lembang Kabupaten Pinrang. Skripsi. http://repository.iainpare.ac.id/1797/2/16.3300.060.pdf

Downloads

Published

2022-11-30
Abstract views: 286 , PDF Downloads: 166