Analisis Bibliometrik Penerapan Metode Pembelajaran Jigsaw untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa pada Tahun 2017-2021

Authors

  • Isti Nur Anggraini Jurusan IPA, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Surabaya
  • Muhamad Arif Mahdiannur Jurusan IPA, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Surabaya

Abstract

Bibliometric analysis is a set of mathematical and statistical methods used to analyze and measure the quantity and quality of books, articles, and forms of publication. This article is a bibliometric analysis that uses PoP indexed journals on Jigsaw and Communication Skills with the help of software to analyze data, namely VOSviewer. The purpose of this study is to determine the development of research related to Jigsaw and Communication Skills in terms of the distribution of bibliometric maps and trends of research or publication on the PoP database using VOSviewer software. In particular, this article discusses the development of citations, publication trends, author collaborations, titles, keywords, abstracts, and country statistics with the topic of Jigsaw and Communication Skills in the 2017-2021 period. The keywords used in searches on PoP software are "communication skills", "application", "Jigsaw". The results of the study showed that the results of the analysis using VOSviewer obtained the results of five clusters (red, blue, yellow, green, and purple) which showed a relationship between one topic and another.

References

Aulianti, D. R. (2019). Pemanfaatan Aplikasi “Publish Or Perish” Sebagai Alat Analisis Sitasi Pada Jurnal Kajian Komunikasi Universitas Padjadjaran. AKSEL Media Akselerasi (pp. 873-880). Bandung: AKSEL Media Akselerasi.

F. Effendy, V. Gaffar, R. Hurriyati, & H. Hendrayati, . (2021). Analisis Bibliometrik Perkembangan Penelitian Penggunaan Pembayaran Seluler dengan Vosviewer”. Interkom, 16(1), 10–17.

Fatkhurahman, Harris, & Supriyono Supriyono. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Peserta Didik pada Materi Pesawat Sederhana. Pensa: Jurnal Pendidikan Sains, 6(2), 229-237.

Husnah, F., Maison, Kurniawan, D. A., & Idah, U. A. (2021). Analisis Keterampilan Komunikasi Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Pembelajaran Fisika. Seminar Pendidikan Nasional Jurusan Tarbiyah FTIK (pp. 87-94). Palangkaraya: IAIN Palangka Raya.

P. H., Utami, S. B., & Karlina, N. (2022). Perkembangan Penelitian dan Publikasi Mengenai Koordinasi Program Menggunakan Vosviewer. Jurnal Pustaka Budaya, 9(1), 1-8. doi:https://doi.org/10.31849/pb.v9i1.8599

Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4c Abad 21 dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Tarbiyah Al-Awlad, 8(2), 107–117. doi:https://doi.org/10.15548/alawlad.v8i2.1597

Sholihah, H. A., Koeswardani, N. F., & Fitriana, V. K. (2018). Metode Pembelajaran Jigsaw dalam Meningkatkan Keterampilan. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional (pp. 160-167). Yogyakarta: Universitas Mercubuana.

Ulfiami Meinarti. (2020, Pebruari 3). Pengaruh Model Cooperative Learning Tipe Jigsaw Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V SDN 50 Jaling Kecamatan Awangpone Kabupaten Bone. (U. N. Makassar, Producer) Retrieved from http://eprints.unm.ac.id/18985/: http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/18985

Wardana, A. P.U. (2019, Mei 14). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kerjasama, Komunikasi, dan Hasil Belajar IPA Tema Sistem Pernapasan Manusia pada Peserta Didik Kelas VIII SMPN 3 Kedungwaru Tulungagung. from http://repo.uinsatu.ac.id/id/eprint/11091

Downloads

Published

2024-05-21
Abstract views: 1 , PDF Downloads: 5