Implementasi Digital Learning pada Materi Tekanan Zat untuk Peserta Didik Kelas VIII SMP

Authors

  • Sekar Putri Mahardika Jurusan Pendidikan IPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Surabaya
  • Arini Maila Ayatillah Jurusan Pendidikan IPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Surabaya
  • Wilda Mardhatilla Jurusan Pendidikan IPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Surabaya
  • Muhamad Arif Mahdiannur Jurusan Pendidikan IPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Surabaya
  • Hasan Subekti Jurusan Pendidikan IPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Surabaya

Abstract

Students sometimes feel bored with the lecture-based learning model, so as educators it is necessary to try to apply digital learning in the classroom. Digital learning is expected to increase students' interest and motivation in learning so that students feel comfortable and the knowledge they gain will be easy for them to accept. This study aims to analyze the use of digital learning media on students' interest and motivation to learn. The research method used in this research is a survey using interest and motivation questionnaires. The survey results from the aspect of student interest indicate that on average each indicator of the use of digital learning can help increase student interest in learning, while the motivational aspect shows that on average each indicator of the use of digital learning can help increase students' learning motivation. The results of this survey indicate that digital learning is useful so that it can increase interest and motivation to learn in students.

References

Apriani. Nurhayati. (2021). Hubungan Hasil Belajar Daring Dengan Minat dan Motivasi Belajar Mahasiswa di Era Pandemi Covid-19. Edumatsains, 6(1), 153-162.

Arirahmanto, S. B. (2016). Pengembangan Aplikasi Penurunan Kejenuhan Belajar Berbasis Android untuk Siswa SMPN 3 Babat. Jurnal BK UNESA, 6, 1-5.

Aris, S. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruz Media.

Hapsari, D. I., dan Airlanda, G. S. (2018). Penerapan Project Based Learning Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Peserta Didik Kelas V. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 154-161.

Humairoh, A., Sitompul, S. S., dan Hamdani, H. Peningkatkan Minat dan Hasil Belajar Materi Tekanan Hidrostatis dengan Media Komik Pixtoon. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 10(9).

Rohana, V. I., dan Winarto, S. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif pada Materi Tekanan Zat Cair untuk Siswa SMP kelas VIII. In Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran IPA ke-2 Tahun 2017, 137.

Sadiman, Rahardjo, Haryono, Harjito. (1986). Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali.

Sardiman, AM. (2003). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. PT Raja Grafindo Persada, Jakarta.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: CV Alfabeta

Downloads

Published

2024-05-21
Abstract views: 4 , PDF Downloads: 8