Pengembangan Prototipe Media Pembelajaran Pada Alat Peraga “Mobil Bertenaga Angin”

Authors

  • Anisa Kartika Wicaksiwi Jurusan Ilmu Pengetahuan Alam FMIPA Universitas Negeri Surabaya
  • Feby Deatri Mayangsari Jurusan Ilmu Pengetahuan Alam FMIPA Universitas Negeri Surabaya
  • Muhammad Arif Mahdiannur Jurusan Ilmu Pengetahuan Alam FMIPA Universitas Negeri Surabaya
  • Hasan Subekti Jurusan Ilmu Pengetahuan Alam FMIPA Universitas Negeri Surabaya

Abstract

Experiential learning media initiatives in junior high school because students will more easily understand concepts through experimental activities compared to just listening to information from the teacher. The method used is a survey of students' interests and motivations after trying the media props "wind powered car." The number of participants surveyed was seven junior high school students. The small amount is intended to obtain initial data about interest and motivation in the learning media prototype. The survey results show that the majority of students are interested in the media or have high interest and motivation in experiential learning media. Based on the survey results, the prototype of the learning media that has been made is good enough, so it can be used in larger classes.

Keywords: learning media, junior high school, social, and culture.

References

Apriyani, D. D., & Sirait, E. D. (2021). Pengembangan Instrumen Minat Belajar Siswa pada Pelajaran Matematika. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 6(1), 99–104. https://doi.org/10.30998/sap.v6i1.9311

Arsyad, Azhar. 2004. Media Pembelajaran. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.

Dewi, R. R., & Admoko, S. (2018). Pengembangan Alat Peraga Koefisien Gesek Sebagai Penunjang Kegiatan Pembelajaran Pembelajaran Materi Hukum Newton Tentang Gerak. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 7(2), 191–195.

Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan antara motivasi belajar dengan minat belajar siswa kelas IV SDN Poris Gaga 05 kota Tangerang. Jurnal JPSD, 4(1), 47-53.

Hartati, B. (2010). Pengembangan Alat Peraga Gaya Gesek Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sma. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 6(2), 128–132.

Masturoh, R. D., Sudarmi, M., & Noviandini, D. (2019). Barang Bekas di Sekitarku (BARBEKU) Sebagai Alat Peraga Sederhana Untuk Meningkatkan Pemahaman Hukum III Newton. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 2(1), 16–25. https://doi.org/10.24246/juses.v2i1p16-25

Molenda M, Pershing JAand Reigeluth CM (1966), Designing Instructional Systems, New York, NY McGraw-Hill.

Nun Shiha, S., & Prabowo. (2014). Pengembangan Alat Peraga Percepatan Benda Untuk Menunjang Pembelajaran Fisika Pada Materi Hukum Newton Tentang Gerak. Inovasi Pendidikan Fisika, 3(2), 180–184.

Prasetyarini, A., Fatmaryanti, S. D., & Akhdinirwanto, R. W. (2013). Pemanfaatan Alat Peraga IPA untuk Peningkatan Pemahaman Konsep Fisika pada Siswa SMP Negeri I Buluspesantren Kebumen Tahun Pelajaran 2012/2013. Radiasi, 2(1), 7–10.

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh minat belajar terhadap prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1).

Sudjana, N. dan Rivai, A.(1990).Media Pembelajaran.Bandung : C.V. Sinar Baru Bandung.

Widiyatmoko, A. (2013). Pengembangan perangkat pembelajaran ipa terpadu berkarakter menggunakan pendekatan humanistik berbantu alat peraga murah. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 76–82. https://doi.org/10.15294/jpii.v2i1.2513

Suharni dan Purwanti.(2018).Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa.Yogyakarta : G-COUNS

Downloads

Published

2023-06-30
Abstract views: 89 , PDF Downloads: 188