Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Proyek pada Materi Sistem Gerak: Uji Coba Skala Kecil

Authors

  • Attaqotul Ula Jurusan Ilmu Pengetahuan Alam FMIPA Universitas Negeri Surabaya
  • Naura Maheshi Harun Jurusan Ilmu Pengetahuan Alam FMIPA Universitas Negeri Surabaya
  • Muhamad Arif Mahdiannur Jurusan Ilmu Pengetahuan Alam FMIPA Universitas Negeri Surabaya
  • Hasan Subekti Jurusan Ilmu Pengetahuan Alam FMIPA Universitas Negeri Surabaya

Abstract

The process of implementing the selection of instructional media is essentially one application of learning technology. This research is the implementation of project-based learning in which learners will create teaching aids to study the basic competencies of the motion system. This research belongs to research design with a small-scale class trial. This research involves five randomly selected learners. Questionnaire instruments were used to measure the interest and motivation of learners after the small-scale class trial. The results of the small-scale class trial show that student interest is predominantly low, with a percentage of 25% regarding teaching aids-based instructional media, while the results of the small-scale class trial indicate that learner motivation agrees, with a percentage of 47% regarding student motivation instruments in instructional media. Learner responses to teaching aids and instructional media are quite positive, with a percentage of 60%, and they provide feedback related to providing more visuals and more appealing fonts. The implementation of project-based learning with teaching aids media in the small-scale class trial shows a positive trend and serves as a basis for improving teaching aids media for use in larger-scale class trials.

Keywords:  teaching aid, learning media, skeletal and muscular system

References

Abidin, Z. (2017). Penerapan pemilihan media pembelajaran. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(1), 9-20.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Bovee, C. (1997). Business communication today. New York: Prantice Hall.

De Meo, E., Moiola, L., Ghezzi, A., Veggiotti, P., Capra, R., Amato, M. P., ... & Rocca, M. A. (2017). MRI substrates of sustained attention system and cognitive impairment in pediatric MS patients. Neurology, 89(12), 1265-1273.

Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Minat Belajar Siswa

Kelas Iv Sdn Poris Gaga 05 Kota Tangerang. Jurnal JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(1), 47.

Harahap, H. S., Hrp, N. A., Nasution, I. B., Harahap, A., Harahap, A., & Harahap, A. (2021). Hubungan Motivasi

Berprestasi, Minat Dan Perhatian Orang Tua Terhadap Kemandirian Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1133–1143.

Lestari, I. (2013). Pengaruh Waktu Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2), 115–125.

Mahedy, K. S. (2012). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Untuk Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar Ipa Mahasiswa Jurusan Pendidikan Dasar Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. Prosiding APTEKINDO, 6(1).

Mahnun, N. (2012). Media pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). An-Nida' Jurnal Pemikiran Islam, 37(1), 27-34. Retrieved from

Majid, A. (2014). Implementasi kurikulum 2013, kajian teoretis dan praktis. Bandung: Interes Media.

Majid, A. (2008). Perencanaan Pembelajaran: Pengembangan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Nandang, J. (2017). Penerapan Kepala Bernomor Berbasis Aktivitas Mengomunikasikan Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas Iiia Semester I SD Laboratorium Undiksha Singaraja. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(4), 276-283.

Rahayu (2021). Laporan Literatur Review Media Pembelajaran Rahayu A2. Tidak dipublikasikan.

Sadiman. (2006). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sudjana, N. dan Rivai, A. (2007). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Tobing, P. S., & Lubis, P. (2021). Pengembangan Alat Peraga Tanda (Tangga Nada) Berbahan Bekas Pakai Materi Resonansi Bunyi untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa Kelas VIIII SMP. Jurnal Luminous: Riset Ilmiah Pendidikan Fisika, 2(1), 22-27.

Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Masa COVID 19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232–243.

Downloads

Published

2022-12-29

Issue

Section

Articles
Abstract views: 31 , PDF Downloads: 39