Implementasi Model Bermain Peran Dalam Pembelajaran IPS Upaya Pembentukan Karakter Sosial Empati Bagi Peserta Didik Inklusi di SMP III Budhaya

Authors

  • Lady Lucky Putriluga Lady Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26740/ijss.v7n1.p134-142

Abstract

Social studies learning plays an important role in shaping the character of students, especially in understanding events and problems of everyday life. The purpose of this study is to describe the effectiveness of the role-playing model in social studies learning as an effort to form empathy character in inclusive students at SMP III Budhaya. This study uses a qualitative approach with a case study method. Data were collected through observation, interviews, and documentation, with the main informants being Social Studies Teachers, Guidance and Counseling Teachers, and Parents of inclusive students who were selected purposively. Data analysis involved three stages: data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study indicate that the role-playing model in social studies learning is effective in increasing empathy in inclusive students. This increase is seen in the roles played by students on topics such as contemporary history and natural disasters, supported by observation, imitation, and self-efficacy strategies. In addition to empathy, this model also improves other social skills that are important for inclusive students. However, this study also found various obstacles, especially related to the special needs of inclusive students. This study concludes that the role-playing model is an effective method in forming the character of empathy and social skills of inclusive students, with the note that its implementation must be adjusted to the individual needs of each student

References

DAFTAR PUSTAKA

Adnyana, K. S. (2020). Peran Ilmu Pengetahuan Sosial dalam Pembentukan Karakter. *Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 11-20.

Andriani, A. R. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Bermain Peran (Role Playing) untuk Meningkatkan Keterampilan Siswa Memerankan Tokoh dalam Pementasan Drama Siswa Kelas XI IPB SMA Saraswati Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 1(7)

Endayani, H. (2018). Sejarah dan Konsep Pendidikan IPS. Ittihad, 2(2)

Halifah, S. (2020). Pentingnya Bermain Peran Dalam Proses Pembelajaran Anak. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 4(3).

Hamidaturrohmah, H., Irfana, S., & Surayya, S. (2020). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN DENGAN KONSEP RAMAH ANAK DALAM MEMBANGUN EMPATI DI SEKOLAH DASAR. Tunas Nusantara, 2(1).

Haryanti, A. (2020). Keterampilan Membaca Teks Berita dengan Metode Bermain Peran Siswa Kelas VIII SMPN 87 Jakarta Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 1(7).

Harianja & Nurihsan. (2016). Efektivitas Metode Bermain Peran Dalam Meningkatkan Kemampuan Empati Anak Usia Dini. Utile: Jurnal Kependidikan, 2(1), 59-71.

Kurnia, I. (2022). Kenali Pentingnya Membangun Pendidikan Karakter Pada Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Di Sekolah Reguler. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran), 5, 394-402.

Marhayani, D. A. (2017). Pembentukan karakter melalui pembelajaran IPS. Edunomic: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 67-75.

Mulyaningsih, I. E. (2014). Pengaruh interaksi sosial keluarga, motivasi belajar, dan kemandirian belajar terhadap prestasi belajar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 20(4), 441-451.

Nurfidia, A. N. (2017). Menumbuhkan Sikap Empatipeserta didikDengan Menggunakan Metode Role Model Dalam Pembelajaran IPS. International Journal Pedagogy of Social Studies, 1(1), 29-46.

Nugraha, D. A. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Sentra Bermain Peran Dalam Pembentukan Sosial-Emosional Anak Pada Kelompok B Di RA Tiara Chandra Krapyak Bantul Yogyakarta. Jurnal Psikologi, 9(2), 79-90.

Pratiwi, F. D., & Mangunsong, F. M. (2018). Keterampilan sosial sebagai prediktor pembentukan konsep diri akademik pada siswa berkebutuhan khusus di sekolah dasar inklusif. INQUIRY: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(2), 79-90.

Retnoningtyas, W. A. (2018). Pendidikan karakter dan Inklusi: Konsep pendidikan pada anak berkebutuhan khusus. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 1, 44-50.

SAHIRA, Safinaz, et al. Implementasi Pembelajaran Ips Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Di Sekolah Dasar. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 2022, 6.1: 54-62.

Silfiasari, S. (2017). Empati dan pemanfaatan dalam hubungan pertemanan peserta didik regular kepada peserta didik berkebutuhan khusus (ABK) di sekolah inklusif. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 5(1), 126-143.

Wijaya, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Bermain Peran (Role Playing) untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 16-20.

Yunarti, Y. (2017). Pendidikan Kearah Pembentukan Karakter. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(02), 262-278.

Yunifia, R. N., & Wardhani, J. D. (2023). Efektifitas bermain peran terhadap kepercayaan diri anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 2163-2176.

Ambarsari (2022). Mengenal ABK (Anak Berkebutuhan Khusus). PT Human Persona Indonesia.

Amin, M. (2021). Peran pembelajaran IPS dalam pembentukan karakter siswa.

Lickona, T. (2004). Character Matters: How to Help Our Children Develop Good Judgment, Integrity, and Other Essential Virtues. New York: Simon & Schuster.

Sapriya. (2012). Pendidikan IPS Konsep dan Pembelajaran (D. Effendi, Ed.; 3rd ed.). PT Remaja Rosda Karya Offset.

Downloads

Published

2024-09-06

How to Cite

Lady, L. L. P. (2024). Implementasi Model Bermain Peran Dalam Pembelajaran IPS Upaya Pembentukan Karakter Sosial Empati Bagi Peserta Didik Inklusi di SMP III Budhaya. The Indonesian Journal of Social Studies, 7(1), 134–142. https://doi.org/10.26740/ijss.v7n1.p134-142

Issue

Section

Articles
Abstract views: 51 , PDF Downloads: 68