DIGITIZATION OF HISTORICAL MUSEOLOGY LABORATORY (E-MUSEUM) BASED ON QR CODE AS AN INNOVATIVE HISTORICAL RESOURCE

Authors

  • Candra Kurnia Putra Universitas Negeri Malang
  • Wahyu Djoko Sulistyo Universitas Negeri Malang
  • Sya'fa Nabila Kurnia Wahyuda Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.26740/jp.v9n1.p27-35

Keywords:

Digitaliza, Laboratory museology, History, Qr code, Learning resources

Abstract

Technology transformation from Revolution 4.0 to Society 5.0, where technology is increasingly integrated with human life. Education is the key in developing innovative human resources. In the era of Society 5.0, with the rapid development of technology, it is necessary to transform from manual to digital learning resources. Based on the importance of this, the purpose of this research is to digitize historical sources in a Qr Code-based museology laboratory and test their effectiveness. The use of learning resources, especially in the form of a museology laboratory with a Qr Code, is an innovative way to enhance history learning. In this study, the method used was the Research and Development (R&D) ADDIE model. This model has 5 stages consisting of analyzing, designing, developing, implementing and evaluating. The focus of the research object was conducted at the Department of History, Faculty of Social Sciences, State University of Malang, East Java Province. The trial results show that it is very effective in 86% points to improve the quality of history learning. Through the results of technology and education collaboration in the Society 5.0 era, practical implementation emerged in the form of a Qr Code-based E-Museum

References

Abdullah, R. (2012). Pembelajaran berbasis pemanfaatan sumber belajar. Jurnal Ilmiah Didaktika, 12(2).

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Jurnal Edumaspul, 6(1), 974–980.

Afi, M. W., Sayono, J., & Sulistyo, W. D. (2021). Desain Media Katalog Digital Museum Airlangga untuk Siswa Kelas X SMAN 1 Plosoklaten Kediri. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(1), 229–238.

Anis, M. Z. A., & Mardiani, F. (2022). Digitalisasi sumber belajar sejarah menyongsong pendidikan era 4.0. Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah, 7(2).

Ayu, I. W., Zulkarnaen, Z., & Fitriyanto, S. (2022). budaya digital dalam transformasi digital menghadapi era society 5.0. Jurnal Pengembangan Masyarakat Lokal, 5(1), 20–25.

Evawani, L. (2022). Perpustakaan Sebagai Sumber Belajar Di Madrasah. Jurnal Literasiologi, 8(1), 136–143.

Irianto, H. A. (2017). Pendidikan sebagai investasi dalam pembangunan suatu bangsa. Kencana.

Khanifah, S., Pukan, K. K., & Sukaesih, S. (2012). Pemanfaatan lingkungan sekolah sebagai sumber belajar untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Journal of Biology Education, 1(1).

Laeli, S., & Maryani, N. (2020). Pengelolaan Laboratorium Sebagai Pusat Sumber Belajar Di Sekolah Menengah Atas. Tadbir Muwahhid, 4(1), 59–72.

Maksum, A., & Fitria, H. (2021). Tranformasi dan Digitalisasi Pendidikan Dimasa Pandemi. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.

Mu’minah, I. H. (2021). Studi Literatur: Pembelajaran Abad-21 Melalui Pendekatan Steam (Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics) Dalam Menyongsong Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 3, 584–594.

Noorbella, M. D. P., & Widihastuti, W. D. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA KATALOG BAHAN UTAMA UNTUK MATA PELAJARAN TEKSTIL DI SMK N PRINGKUKU PACITAN. Jurnal Fesyen: Pendidikan Dan Teknologi, 7(5).

Nuryanti. (2016). PENGGUNAAN MEDIA LABORATORIUM DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH (Studi Kasus LaboratoriumSejarah IKIP Veteran Semarang) Nuryanti. Fpips Ikip Veteran Semarang, 32(1), 19–28.

Piliang, M. (2013). Sistem temu kembali informasi dengan mendayagunakan media katalog perpustakaan. Iqra’: Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 7(02), 1–8.

Priyantoko, P., & Hasanudin, C. (2022). Digitalisasi bahan ajar bahasa indonesia untuk meningkatkan keterampilan 5c siswa di era society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Daring: Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 356–365.

Rahma, I. (2020). Tolak Ukur Perbandingan Negara Indonesia 4.0 (Four Point Zero) Dengan Negara 5.0 (Five Point Zero). Jurnal Sosial Humaniora Sigli, 3(2), 213–219.

Rahmatsyah, M. Z., & Wibawa, A. (2022). Tata krama dan Etika di Era Society 5.0. Jurnal Inovasi Teknologi Dan Edukasi Teknik, 2(8), 367–371.

Rahmawati, M. (2022). STRATEGI PENDIDIK MENGHADAPI TANTANGAN PEMBALAJARAN ABAD-21 DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0.

Rizali, A. R. (2018). Pengembangan Katalog Laboratorium Sejarah Universitas Negeri Malang Koleksi Hindu-Budha sebagai Media Pembelajaran Sejarah Materi Hindu-Budha. Skripsi. Universitas Negeri Malang.

Rosiyanti, H., & Muthmainnah, R. N. (2018). Penggunaan Gadget sebagai sumber belajar mempengaruhi hasil belajar pada mata kuliah matematika dasar. Fibonacci: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(1), 25–36.

Samsinar, S. (2020). Urgensi learning resources (sumber belajar) dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 194–205.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Sukabumi, A. G.-A. B. S. I. (2016). Penggunaan QR code sarana penyampaian promosi dan informasi kebun binatang berbasis android. Bianglala Informatika, 4(1).

Supriadi, S. (2017). Pemanfaatan sumber belajar dalam proses pembelajaran. Lantanida Journal, 3(2), 127–139.

Syaifulloh, M., & Basuki Wibowo, S. (2014). Pemanfaatan Laboratorium Sejarah Sebagai Sumber Belajar Sejarah (Studi Kasus Mahasiswa Program Studi Pendidikan Sejarah Semester III STKIP PGRI Pontianak). Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 1(1), 59–72.

Tegeh, I. M., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2014). Model penelitian pengembangan. Yogyakarta: Graha Ilmu, 88, 90–92.

Yunanto, S. J. (2004). Sumber belajar anak cerdas. Grasindo.

Zulfa, A., & Najicha, F. U. (2022). Urgensi Penguatan Identitas Nasional dalam Menghadapi Society 5.0 di Era Globalisasi. Jurnal Kalacakra, 3(2), 65–71.

Downloads

Published

2024-12-16

How to Cite

Putra, C. K., Sulistyo , W. D., & Wahyuda, S. N. K. (2024). DIGITIZATION OF HISTORICAL MUSEOLOGY LABORATORY (E-MUSEUM) BASED ON QR CODE AS AN INNOVATIVE HISTORICAL RESOURCE. JP (Jurnal Pendidikan) : Teori Dan Praktik, 9(1), 27–35. https://doi.org/10.26740/jp.v9n1.p27-35
Abstract views: 10 , PDF Downloads: 15