Pemilihan Produk Batik Tulis Menggunakan Metode Analytical Hierarchy Process

Studi pada Konsumen Batik Tulis di Madiun

Authors

  • Tifani Karina Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jim.v10n3.p960-970

Keywords:

AHP method, products selection, colors, fabric types, motif

Abstract

The purpose of this study was to determine the criteria used to determine the order of priority in the assessment and selection of batik products. This type of research is quantitative. The sample of this research is 60 batik buyers from Madiun. The variables of this research are several criteria for selecting batik which consist of batik motifs, batik colors, batik prices, and types of batik fabrics. The instrument used in this study was a questionnaire. In this case, filling out the weighting questionnaire is done by using a measurement scale in the form of a semantic differential by Osgood. The data analysis technique of this research was carried out using the Analytical Hierarchy Process (AHP) method. The results of this study the most influential criteria in the selection of Madiun batik produced by MSMEs in Madiun City are the price criteria, after that the color, then the type of fabric, and finally the motif criteria. Based on the color criteria, porang batik occupies the first priority. Then the best Madiun batik on the price criteria is Porang batik. For the criteria for motifs and types of fabrics, the best Madiun batik is Kenongo. The results of this study can be used as a reference so that batik craftsmen typical of Madiun pay attention to price criteria, colors, types of fabrics and motifs, so that consumers are more interested in buying the batik products offered.

References

Astutiningsih, S. e. (2015). Faktor-Faktor Pengambilan Keputusan Pembelian Batik di Tulungagung. Jurnal Ekonomi Modernisasi, 11(2), 78-92.

Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Koperasi dan Usaha Mikro Kota Madiun. (2018). Sosialisasi Dukungan Penyediaan Permodalan bagi Koperasi dan Pelaku Usaha Mikro. Retrieved from DPMPTSPKUM Madiun Kota: http://dpmptspkum.madiunkota.go.id/, diakses tanggal 5 Januari 2022.

Fewidarto, P. D. (1996). Proses Hirarki Analitik (Analytical Hierarchy Process). Materi pada Kursus Singkat Teknologi Industri Pertanian, Program Pascasarjana, IPB. Bogor: IPB.

Harto, D. B. (2010). Fungsi Batik Masih bisa Diothak-Athik: Sebuah Tawaran Revitalisasi Batik untuk Film Animasi Khas Indonesia. Makalah Pendamping Seminar Nasional "Revitalisasi Batik melalui Dunia Pendidikan. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Jatim Antara. (2017). Perajin Batik Madiun Ingin Jadi Destinasi Wisata. Retrieved from Jatim Antaranews: https://jatim.antaranews.com/berita/206448/perajin-batik-madiun-ingin-jadi-destinasi-wisata, diakses tanggal 8 Januari 2022

Kotler, P., & Amstrong, G. (2015). Market an Introducing. England: Pearson Education.

Kurniasih, R. (2018). Analisis Perilaku Konsumen terhadap Produk Batik Tulis Banyumas. Jurnal Ekonomi, Bisnis, dan Akuntansi (JEBA), 20(1), 1-12.

Lestari, R. B. (2018). Analisis Perilaku Konsumen Terhadap Produk UKM Palembang (Studi Kasus Produk Baju Batik Khas Palembang). Jurnal Manajemen STIE Multi Data Palembang.5(9),1-20.

Luhita, T., Kurniasih, & Wulandari, S. Z. (2017). Analisis Perilaku Pembelian Produk Batik Tulis Banyumas. Prosiding Seminar Nasional dan Call for Papers "Pengembangan Sumber Daya Perdesaan dan Kearifan Lokal Berkelanjutan VII".17-18

Mahmud, F. (2014). Pecinta Batik Indonesia Bangga Yogyakarta Raih Kota Batik Dunia. Retrieved November 26, 2019, from http://liputan6.com/amp/2122885/pecinta-batik-indonesiabangga-yogyakarta-raih-kota-batik-dunia, diakses tanggal 8 Januari 2022

Mardiansyah, I., Hartini, S., & Budiawan, W. (2014). Perancangan Sistem Pendukung Keputusan untuk Pemilihan Supplier Batik Menggunakan Algoritma Analytical Process (AHP). Jurnal Teknik Industri Undip, 3(2), 1-14.

Newswire. (2019). Madiun Terus Berupaya Kembangkan Batik. Retrieved from Surabaya Bisnis: https://surabaya.bisnis.com/read/20191003/532/1155259/madiun-terus-berupaya-kembangkan-batik, diakses tanggal 8 Januari 2022

Nugraha, M. A., & Sudiarso, A. (2017). Analisis Pemilihan Produk Batik Tulis Terbaik Menggunakan Analytical Hierarchy Process (AHP). Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.

Pindyck, R. S., & Rubinfeld, D. L. (2009). Ekonomi Mikro. Jakarta: Penerbit Indeks.

Putri, D. O., Maryam, S., & Widayanti, R. (2019). Analisis Perbedaan Keputusan Pembelian, Motivasi, dan Persepsi Produk Batik antara Konsumen Pria dan Wanita di Surakarta. Majalah Ilmiah Solusi, 17(3), 251-261.

Radar Madiun. (2019). Apa Saja Kendala Perajin Industri Batik di Kota Madiun? Ini Penjelasannya. Retrieved from Radarmadiun.com: http://radarmadiun.co.id/apa-saja-kendala-perajin-industri-batik-di-kota-madiun-ini-penjelasannya/, diakses tanggal 8 Januari 2022

Saaty, T. L. (1993). Pengambilan Keputusan bagi Pemimpin, Proses Hirarki Analitik untuk Pengambilan Keputusan dalam Situasi yang Kompleks. Jakarta: Pustaka Binama Pressindo.

Soekiman, S., Handini, S., & Gustaman, I. U. (2018). Pengembangan Model Pelatihan Manajemen dan Pemberdayaan Koperasi dalam Rangka Meningkatkan Pengelolaan serta UMKM di Jawa Timur. Surabaya: Universitas Dr. Soetomo Surabaya.

Downloads

Published

2022-09-30

How to Cite

Karina, T. . (2022). Pemilihan Produk Batik Tulis Menggunakan Metode Analytical Hierarchy Process: Studi pada Konsumen Batik Tulis di Madiun. Jurnal Ilmu Manajemen, 10(3), 960–970. https://doi.org/10.26740/jim.v10n3.p960-970

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 224 , PDF Downloads: 409