LEARNING STRATEGIES FOR SLOW LEARNERS USING THE PROJECT BASED LEARNING MODEL IN PRIMARY SCHOOL

Authors

  • Ayu Hartini
  • Dessy Widyaningtyas
  • Mai Istiqomatul Mashluhah

DOI:

https://doi.org/10.26740/inklusi.v1n1.p29-39

Keywords:

slow learners, project based learning model

Abstract

Children with slow learning problem or a slow learner are those who have low learning achievement or slightly below average of children in general. Today, the children slowly learn many encountered not only in school inclusion, but in regular schools too. Teachers who do not have adequate experience will find it difficult to deal with in the classroom. So the goal of this research is to find appropriate learning strategies for slow learners in elementary school.

 

References

Ana Lisdiana. (2012). œPrinsip Pengembangan Atensi pada Anak Lamban Belajar.Modul Materi Pokok Program Diklat Kompetensi Pengembangan Fungsi Kognisi pada Anak Lamban Belajar bagi Guru di Sekolah Inklusi Jenjang Lanjut. Bandung: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Penjaminan Mutu Pendidikan (BPSDMP PMP) Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Taman Kanak-Kanak dan Pendidikan Luar Biasa (PPPPTK TK dan PLB).

Arjmandnia, Ali Akbar dan Keivan Kakabaraee. (2011). œThe Investigation of ParentsŸ Attitude Toward Inclusive Education for Slow Learners International Journal on New Trends in Education and Their ImplicationsOctober, November, December 2011 Volume: 2 Issue: 4. Hlm. 88-95. Artikel disampaikan dalam The 2nd International Conference on New Trends in Education and their Implications ICONTE, 27- 29 April 2011, Antalya TURKEY. Dipulikasikan www.ijonte.org.

Hamzah B. Uno. (2006). Orientasi Baru dalam Psikologi Pembelajaran.Jakata: Bumi Aksara.

Hamzah B. Uno dan Nurdin Mohamad. (2011). Belajar dengan Pendekatan PAILKEM: Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif, Menarik. Jakarta: Bumi Aksara.

Hidayat. (2009). Model dan Strategi Pembelajaran ABK dalam Setting Pendidikan Inklusif. Workshop œPengenalan & Identifikasi Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) & Strategi Pembelajarannya Balikpapan 25 Oktober 2009. Balikpapan: Tempat Terapi untuk Anak HARAPAN KU, Ruko Kimia Farma Klandasan Lantai 2, dan Parents Support Group (PSG).

Malik, Najman Iqbal, Ghazala Rehman, dan Rubina Hanif. (2012). Effect of Academic Interventions on the Developmental Skills of Slow Learners. Pakistan Journal of Psychological Research 2012, Vol. 27, No. 1.Hlm. 135-151.

Mumpuniarti. (2007). Pendekatan Pembelajaran bagi Anak Hambatan Mental. Yogyakarta: Kanwa Publisher.

Munawir Yusuf. (2005). Pendidikan Bagi Anak dengan Problema Belajar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan.

Nani Triani dan Amir. (2013). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Lamban Belajar(Slow Learner). Jakarta: Luxima.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia No. 70 Tahun 2009 tentang Pendidikan Inklusif Bagi Peserta Didik yang Memiliki Kelainan dan Memiliki Potensi Kecerdasan dan/atau Bakat Istimewa.

Pichla, Tami, Jackie Gracey, dan Karen Currie. (2006). Teaching All Students Staff Guide to Accommodations and Modifications.Huron Intermediate School District.

Reddy, G. Lokanadha, R. Ramar, dan A. Kusuma. (2006). Slow Learners: Their Psychology and Instruction. New Delhi: Discovery Publishing House.

Stubbs, Sue. (2006). Pendidikan Inklusif Ketika Hanya Ada Sedikit Sumber (Alih bahasa: Susi Septaviana R.). Bandung: Jurusan Pendidikan Luar Biasa UPI.

Sugihartono, dkk. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Sunaryo. (2009). Manajemen Pendidikan Inklusif Makalah Jurusan PLB. Bandung: UPI.

Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implikasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.

Yachya Hasyim. (2013). Pendidikan Inklusif di SMK Negeri 2 Malang. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan Volume 1, Nomor 2, Juli 2013Hlm.112-121.

Downloads

Published

2017-04-24

How to Cite

Hartini, A., Widyaningtyas, D., & Mashluhah, M. I. (2017). LEARNING STRATEGIES FOR SLOW LEARNERS USING THE PROJECT BASED LEARNING MODEL IN PRIMARY SCHOOL. JPI (Jurnal Pendidikan Inklusi), 1(1), 29–39. https://doi.org/10.26740/inklusi.v1n1.p29-39

Issue

Section

Articles
Abstract views: 3941 , PDF Downloads: 4879