PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MATERI PEMASARAN PRODUK MATA PELAJARAN PRODUK KREATIF DAN KEWIRAUSAHAAN KELAS XII MULTIMEDIA SMKN 1 SURABAYA

Authors

  • Karmila Ridha Rahma Universitas Negeri Surabaya
  • Hari Sugiharto Setyaedhi Universitas Negeri Surabaya

Keywords:

Utilization, Learning Media, Social Media, Instagram, Creative Products and Entrepreneurship

Abstract

The purpose of this study was to find out the use of social media Instagram as a learning medium for product marketing materials in the multimedia department of SMKN 1 Surabaya. The research method used is a qualitative method, while the research design used is a case study. Methods of data collection using observation, interviews, and documentation studies. To test the validity of the data using the credibility test (Internal Validity) and Transferability test (External Validity). The subjects in this study were students of class XII Multimedia. Data collection using interviews, observation, and documentation was used to determine the characteristics of students, knowledge of sources related to Instagram social media, and the number of project assignments. The main results of this study indicate that students can utilize Instagram social media as a learning medium in creative and entrepreneurship product subjects to carry out product marketing and promotion, providing the latest references to students can provide stimulation their creativity, in the implications of working on projects using Project Based Learning learning model.

References

AECT. (2008). Domain of Educational Technology. Washington: AECT.

Ambarsari, Z. (2020). Penggunaan Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Pada Era 4.0. Prosiding Seminar Nasional PBSI-III Tahun 2020, 81-85.

Arsyad, A. (1997). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Arsyad, A. (2006). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Assidik, G. K. (2018). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Berbasis Literasi Digital Yang Interaktif Dan Kekinian. Prosiding SAGA, 242-246.

Atmoko, B. D. (2012). Instagram Handbook. Jakarta: Media Kita.

Edukasi, S. (2022, Juli 21). Buku Produk Kreatif dan Kewirausahaan SMK MAK Lengkap. Dipetik Oktober 3, 2022, dari https://www.berkasedukasi.com/2022/07/buku-produk-kreatif-dan-kewirausahaan.html

Fujiawati, F. S. (2021). Pemanfaatan Media Sosial (Instagram) Sebagai Media Penyajian Kreasi Seni Dalam Pembelajaran. JPKS (Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni), 32-44.

Kristanto, A. (2016). Media Pembelajaran. Surabaya: Bintang Surabaya.

Lapu, B. (2012). Metode Penelitian Kesehatan: Metode Ilmiah Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

McQuail, D. (2012). Teori Komunikasi Massa. Surabaya: Salemba Humanika.

Mila. (2018). Pengembangan Media Multi Representasi Berbasis Instagram Sebagai Alternatif Pembelajaran Daring. Skripsi, 17-22.

Moelong, L. J. (1989). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Karya.

Nanda, W. S. (2022). Dalam Pemanfaatan Media Sosial Youtube Sebagai Media Pembelajaran Editing Video di Kalangan Anggota Audio Visual di Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Islam Riau (hal. 15-18).

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial: Perspektif, Komunikasi Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung: Simbios Rekatama Media.

Nasrullah, R. (2015). Teori dan Riset Media Siber (Cybermedia). Jakarta: Prenadamedia Group.

Nurhalimah, S. (2019). Media Sosial dan Masyarakat Pesisir : Refleksi Pemikiran Mahasiswa Bidikmisi. Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Purnama, H. (2011). Media Sosial di Era Pemasaran 3.0 Corporate and Marketing Communication. Jakarta.

Putri Dewi Anggraini, d. (2021). Analisis Penggunaan Model Pembelajaran Project Based Learning Dalam Peningkatan Keaktifan Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 294-295.

Rianto, P. (2020). Modul Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Penerbit Komunikasi Universitas Islam Indonesia.

Riko, d. (2020). Penggunaan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama. JCES (Journal of Character Education Society), 258-266.

Rizaty, M. A. (2022, Agustus 3). Pengguna Instagram Indonesia Terbesar Keempat di Dunia. Dipetik Oktober 4, 2022, dari DataIndonesia.id: https://dataindonesia.id/Digital/detail/pengguna-instagram-indonesia-terbesar-keempat-di-dunia

Robinson Situmorang, d. (2006). Kawasan Teknologi Pendidikan. Jakarta: Universitas Terbuka Jakarta.

Selwyn, N. (2009). Dalam Faceworking: exploring students' education-related use of Facebook. Learning Media and Technology (hal. 157-174).

Setiawan, R. (2013). Kekuatan New Media Dalam Membentuk Budaya Populer Di Indonesia. Samarinda: Universitas Mulawarman.

Setiawan, W. (2017). Era Digital dan Tantangannya. Seminar Nasional Pendidikan.

Soegoto, E. S. (2009). Entrepreneurship menjadi Pebisnis Ulung. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Soeprapto. (2011). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Universitas Terbuka Jakarta.

Solehudin, M. (2019). Dalam The Influence of Creative Learning Assisted by Instagram to Improve Middle School Students' Learning Outcomes of Graphic Design Subject (hal. 849-865).

Sugiyono. (2006). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta Bandung.

Sulistyoningrum, T. (2020). Teknik Pengolahan Audio dan Video. Surakarta: CV Putra Nugraha.

Surabaya, S. N. (2021). Profil Jurusan Multimedia. Dipetik Oktober 4, 2022, dari http://www.smkn1-sby.sch.id/jurusan/profil/4

Wati, R. E. (2008). Ragam Media Pembelajaran. Jakarta: CV. Solusi Distribusi.

Published

2023-10-11

How to Cite

Bahasa Indonesia, & Setyaedhi, H. S. (2023). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MATERI PEMASARAN PRODUK MATA PELAJARAN PRODUK KREATIF DAN KEWIRAUSAHAAN KELAS XII MULTIMEDIA SMKN 1 SURABAYA. Educational Technology Journal, 3(2), 7–14. Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/index.php/etj/article/view/23455
Abstract views: 127 , PDF Downloads: 138